קריירה ולימודים

ביטוח לאומי נחשף: אלו הטעויות שאתם עושים ועולות לכם בכסף

כל הטעויות בדרך למיצוי זכויות מול הביטוח הלאומי וחברות הביטוח. עו"ד רונן אבניאל מסביר איך להימנע מהן. המדריך המלא
עו"ד רונן אבניאל | 
מענקים מביטוח לאומי (צילום shutterstock, Magma Images)
אם חליתם או נפצעתם, אתם יודעים שבהמשך הדרך תצטרכו להתמודד עם הביטוח הלאומי או עם חברות הביטוח הפרטיות, אירועים שמהם כולנו מעדיפים להתחמק. אני לא פוסל את האפשרות שייתכן ובמקומות אחרים בעולם ההתנהלות מול גופים אלה קלה ונעימה יותר, אבל בישראל כמו בישראל - צפוי לכם מסע ארוך, לעיתים מורכב ומפרך, והכי חשוב - כזה שאתם עלולים לעשות בו טעויות קריטיות, בלי שבכלל תהיו מודעים לכך.
חלק מהטעויות שאנחנו עלולים לעשות, יכולות להביא למצב של דחיית התביעה על הסף, לא פחות. יש טעויות קלות יותר שעלולות להוביל רק לעיכוב בטיפול בתביעה, ויש גם טעויות שיובילו אתכם לקבל סכום פיצוי נמוך יותר ממה שמגיע לכם. עו"ד רונן אבניאל, מעוה"ד המובילים בארץ בתחום הביטוח הלאומי, ריכז את כל הטעויות הנפוצות והדרכים להימנע מהן במדריך שלפניכם. גזרו ושמרו, ושלא נצטרך.

הטעות הראשונה: 'אני לוקח מה שחברת הביטוח תיתן':
במקרה של תאונה או פציעה, כולנו נרצה לקבל פיצויים כמה שיותר מהר. חברות הביטוח מודעות לכך, ולכן ימהרו להציע לנו סכום מסוים בשלב מוקדם יחסית, וידרשו שנתחייב לכך שזה יהיה הפיצוי האחרון שנקבל בגין התביעה. נכון, לעיתים ההצעה נראית אטרקטיבית מאוד, אבל כאן אמליץ לכם לעצור לרגע ולנסות להיכנס לנעליה של חברת הביטוח. נסו להבין - מדוע חברת הביטוח מבקשת לשלם לכם פיצויים בשלב מוקדם כל כך?
התשובה לכך טמונה בעובדה שבמקרים רבים, היקף הפציעה שלכם או מידת הפגיעה בתפקוד היומיומי תתגלה רק בשלב מאוחר יחסית, ואז חברת הביטוח תידרש לפיצוי גבוה משמעותית. לכן, מומלץ לדחות בנימוס את הצעתה הראשונה של חברת הביטוח, ולהמתין עד שיתברר לחלוטין מצבכם הרפואי. בשלב הזה, אפשר יהיה להתחיל לערוך מו"מ רציני ומקיף על היקף הפיצוי המגיע לכם.
הטעות השניה: "אויש, לא צילמתי":
אם החלטתם להגיש תביעה, קחו בחשבון את כל התיעודים והאסמכתאות שתצטרכו להגיש, ובהם דו"חות רפואיים, צילומים ממקום התאונה, עדויות כתובות, קבלות על טיפולים רפואיים וכל מסמך רלוונטי אחר. אל תגיעו למצב של הגשת התביעה ללא המסמכים התומכים בטענותיכם והמאששים את מצבכם, והקפידו לתעד ולשמור כל תיעוד רלוונטי. ללא תיעודים אלה, אתם עלולים למצוא עצמכם מתקשים להוכיח את הנזק שנגרם - ובהתאם, תקבלו פיצויים נמוכים יחסית. במקרים הקשים יותר, אפילו נתקשה להוכיח שמקרה הביטוח אכן קרה.
הטעות השלישית: "ככה כתוב בגוגל" ו"אני יכול להסתדר לבד":
אנחנו מכירים את האמירה הזו מעולמות רפואיים בעיקר, כאשר רופאים רבים יבקשו מכם לא לאבחן את עצמכם באמצעות 'ד"ר גוגל'. הכלל הזה נכון ותקף גם במקרה של תביעה מול ביטוח לאומי או חברת ביטוח פרטית. חיפוש והישענות על מידע ברשתות החברתיות ובאינטרנט, עלול להוביל אתכם להישען על מקורות מידע שאינם אמינים, והטעות הזו יכולה לעלות לכם ביוקר.
גם אם מישהו בקרבתכם עבר את אותו המצב בדיוק, אל תסתמכו על הניסיון והתובנות שלו כי כל אחד מאיתנו הוא עולם בפני עצמו בתחום הביטוח ואין להסיק ממקרה אחד על אחר.
לכן, הימנעו מחלקה השני של הטעות, שעלול להוביל אתכם להסתמך רק על עצמכם. אינכם מכירים, ככל הנראה, את כל רזי עולמות הביטוח, ולא תוכלו לעשות עבודה מקצועית ויעילה כמו שיעשה מומחה בתחום, שילווה אתכם לאורך הדרך. מומחה כזה, בדגש על עו"ד המתמחה בתחום, יכיר אתכם לעומק, יבין את כל המקרה הביטוחי ויזהה כיצד להביא לתוצאה המקסימלית עבורכם באופן המהיר והמקצועי ביותר.
הטעות הרביעית: "הביטוח בכל מקרה ישלם":
 מדובר בטעות נפוצה במיוחד. במקרים רבים, יעדיף הנפגע ליהנות מטיפולים יקרים באופן פרטי, במקום לעבור אותם דרך קופת החולים, מתוך מחשבה שהביטוח יכסה אותם בכל מקרה, בסופו של דבר. מדובר בטעות. חובת המבוטח היא להקטין ככל הניתן את עלות הטיפולים שהוא עובר. לכן, אם חברת הביטוח תגלה שבחרתם בטיפול יקר יותר למרות שקיימת אופציה זולה יותר - היא עלולה לסרב לשפות אתכם. אם בחרתם לגשת לרופא פרטי, הקפידו לקבל ממנו מכתב שיסביר מדוע הטיפול שקיבלתם עדיף על טיפול שיכולתם לקבל במסגרת הציבורית. 

עוד רונן אבניאל. קרדיט: יניב שדה
הדבר נכון גם הפוך. במקרים של תאונת דרכים, נעדיף לפעמים לטפל ברכב במוסך קטן, כדי לא לייקר את עלות הטיפול ולא לערב את חברת הביטוח. בחירה זו עלולה לעלות לכם ביוקר, אם בשלב מאוחר יתברר שאתם סובלים חלילה גם מנזקי גוף, ואז תצטרכו להביא הוכחות בגין הפגיעה שנגרמה לרכב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה