נבחרת אייס

קוקה קולה או הציבור? דרעי, אל תבטל את המס | מתן חודורוב

לקראת חזרתו לממשלה, יו"ר ש"ס דורש לבטל את המס שהוריד בכ-17% את הרכישה של משקאות ממותקים ומנע זיהום אדיר מכלי הפלסטיק. אלא שהניסיון לקנות בכסף אהדה פוליטית, יגבה מחיר כבד בבריאות ובאיכות הסביבה, שממנו יסבלו גם החרדים. מה דרעי צריך לעשות באמת כדי להוריד את יוקר המחיה למצביעים שלו?
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  34
מתן חודורוב, אריה דרעי (צילום רונן אקרמן, פלאש 90/ יונתן זינדל)
במטה הבחירות של ש"ס תרועות הניצחון עדיין הדהדו, כשנבחרי המפלגה כבר הציבו שני תנאים מקדמיים להרכבת הממשלה: ביטול המס על משקאות ממותקים, שהעלה בעד שקל וחצי את מחיריהם של בקבוקי שתייה עתירי סוכר, ומחיקת ההיטל על כלי פלסטיק חד פעמיים, שהכפיל בשנה האחרונה את עלותם לצרכנים בסופר. על פניהן, אלה דרישות מוזרות: תנועות חרדיות נאבקו כאן בעבר נגד גיוס בני ישיבות, קיצוץ בקצבאות הילדים ותחבורה ציבורית בשבת – אבל על הזכות ללגום "קוקה קולה" מזיק בכוס מזהמת? איך קרה שדווקא הוזלת מוצרים משמינים, ממכרים ומקדמי תחלואה, הפכה למאבק החדש על קידוש השם?
ההסבר הראשון, והצפוי, הוא ששני המצרכים – המשקאות והכלים – נפוצים במיוחד במטבח של משפחות ברוכות ילדים, שרבות מהן נמנות עם מצביעי ש"ס ו"יהדות התורה". המיסים שהוטלו עליהן גרמו לחלקן להפחית בקניית המותגים שהתייקרו, אך הרוב דבקו בהרגל הישן ונאלצו בכעס לשלם יותר. ההסבר השני הוא פשוט שר האוצר היוצא, אביגדור ליברמן: מי שנתפס (בעיניי לא בצדק) כאויבו המר של המגזר, הוא שיזם את התקנות ולפיכך הן סווגו מיידית כפגיעה ממוקדת בחרדים שיש להשיב לאחור. ההסבר השלישי, המעניין יותר לניתוח הצעד של דרעי, נעוץ בהבנה שבמבחן התוצאה, שום פגיעה כלכלית אחרת לא נגרמה לתומכיו גם בשנה וחצי שבה הוא נעדר משולחן הממשלה: שלילת הסבסוד מילדי אברכים במעונות היום נדחתה (אם בכלל) ל-2024; חיוב לימודי ליבה נותר פרק גנוז בתקציב; ועל ביטול הנחות הארנונה למי שתורתם-אומנותם תוכלו לקרוא בינתיים רק במצע של "ישראל ביתנו". כשהפער בין הבטחות למציאות גדול כל כך, מה הפלא ש"מס הסוכר" שודרג לדרגת גזירת שמד, שבה חובה להיאבק ללא דיחוי?

האמת היא שהיטל על "מוצרים רעים" לא נולד במוחו המבריק של אף פוליטיקאי ישראלי, אלא נלמד ממדינות רבות באירופה שאימצו אותו מזמן. הרציונל שעומד מאחוריו מכונה בספרות הכלכלית "מס פיגוביאני": כשעלות המוצר לקונה הסופי אינה מגלמת את הנזקים שהוא משית על החברה כולה – למשל בתחלואה או בזיהום אוויר – המדינה "מתקנת" את המחיר, בניסיון לגרום לכל אחד מאיתנו להפנים את ההפסד הצפוי לה בהמשך.
זו הסיבה שבכל העולם ממשלות ממסות בכבדות אלכוהול, סיגריות, דלק ופחם – ובשנים האחרונות, עם התגברות המודעות לנושאים כמו תזונה ואקלים, "הרשימה השחורה" מתרחבת לסוכר ולכלים מפלסטיק. המחוקקים אומרים לנו בעצם: החלטתם לגלגל על מערכת הבריאות את הסיכון שתסבלו מלחץ דם גבוה, השמנה וסוכרת? החלטתם להגביר את הזיהום שנגרם מפסולת חד פעמית? החלטתם לצופף את הפקקים בכניסה לגוש דן בשעות השיא? שלמו מראש מעיין פיצוי – פרמיה שלא משקפת רק את עלות המשקה או הפלסטיק, שכבר מתבטאת במחיר הרגיל, אלא גם את ההפסד לטווח ארוך שייגרם בגללכם לכולנו.
יש להודות שבגרסה הישראלית החוק סובל מלא מעט פגמים וחוסרים: המס מוטל על משקאות בלבד ולא על מזונות מסוכרים כמו גלידות, שלגביהם מסתפק הרגולטור במדבקת אזהרה אדומה – אבל מה בעצם הסיבה לאפליה? בניגוד למדינות שמנתבות את מס המשקאות לקרן מיוחדת, המקדישה את הכסף רק לבריאות הציבור, כאן משרד האוצר דרש לקבל את השלל לשימוש כללי – ובעצם הפך לבעל עניין בעידוד השתייה הממותקת, היות שקנייתה ממלאת את הקופה. עם או בלי קשר לכך, הממשלה כמעט לא קיימה מסע הסברה אפקטיבי שיגביר את המודעות לנזקים של "קוקה קולה" ודומיו, ולא הדריכה את הציבור אילו מוצרים בקטגוריה מזיקים יותר ופחות (בין השאר עקב מחלוקת בין מומחים על השפעתם של מותגי ה"דיאט"). התוצאה היא שהמס על משקאות ממותקים צפוי להניב לאוצר השנה קרוב למיליארד שקלים – פי שניים וחצי בערך מהאומדנים בתקציב המדינה – וכמו כל תשלום אחיד, ברור שפגיעתו בשכבות החלשות היא המשמעותית והקשה יותר.
ובכל זאת, במבחן התוצאה החביב על אנליסטים, המיסים החדשים של האוצר עובדים: מנתוני הכלכלנית הראשית עולה כי בקטגוריית ההיטל הגבוהה ביותר, של משקאות עתירי סוכר, חלה במחצית הראשונה של 2022 צניחה של כ-17% במכר הכמותי – שינוי מגמה משמעותי, אם כי מתון מעט מכפי שחזו במשרד מלכתחילה. בבקבוקי הדיאט, שהתייקרו רק בשיעור מתון עקב לחצי לוביסטים, צמצום הצריכה עומד בהתאם על כ-5% בלבד. מדיווחים שונים של חברת "סטורנקסט" ניכרה לאורך התקופה ירידה חדה עוד יותר ברכישת מיצים ממותקים ותרכיזים – אבל הדרמה האמיתית נרשמה במדפי הכלים החד פעמיים, עם מפולת של כ-50% בסך המכירות. כל אלה מובילים למסקנה בלתי נמנעת: גם במוצרים ותיקים ואהובים, הלקוחות מגיבים לתמריצים ומשנים בהדרגה את הסל.
אלא שבמקום לעודד את הציבור להמשיך ולעדכן את העדפותיו בהתאם למידע המדעי, הח"כים החרדים בחרו בפופוליזם ודורשים לבטל את ההיטלים החדשים כליל. חלקם טענו כי זו הגזירה שתדלקה את עליות המחירים בשוק המזון, בעוד לאמיתו של דבר תרומתה לאינפלציה הייתה מזערית. אולי בשלב הבא הם ירצו לוותר על מיסוי הדלקים כדי להוזיל את התחבורה, לוותר על מיסוי הפחם כדי להוזיל את החשמל, לוותר על המע"מ כדי להוזיל את המזון? את האהדה הפוליטית לטווח הקצר, דרעי קונה כאן על חשבון בריאות הציבור, החרדי והכללי, לטווח הארוך – מבלי שלשותפו הנאמן, רה"מ המיועד נתניהו, תהיה יכולת אמיתית להתנגד לסוכריות כאלה (ואחרות) במבנה הקואליציוני המסתמן.
חשוב להדגיש שיש צדק רב בטענה שהמיסים העקיפים בישראל – כלומר, אלה המתווספים לתשלום על המוצר ולא נגבים ישירות מהפרט בהתאם למצבו הכלכלי – גבוהים מאוד בהשוואה בינלאומית. עפ"י דו"ח של האוצר עצמו, משקלם בסך הכנסות המדינה הגיע בשנה שעברה ל-41%, מול 28% בלבד בממוצע ב-OECD, ובהינתן עודפי ההכנסות נראה שיש מקום להפחיתם. ואולם, במקום ליירט ממניעים אלקטורליים דווקא מס מודרני ו"חכם", המסוגל להכווין התנהגות, עדיף להפחית ב-1% את המע"מ על כלל המוצרים במשק (כולל השתייה המתוקה והכלים החד פעמיים). מהלך כזה עשוי ליצור הוזלה רוחבית או לבלום התייקרות נוספת, באופן שיקל על הצרכנים אך מבלי להעדיף דווקא קטגוריה סוכרתית ומזהמת שנמצאת סוף-סוף בנסיגה. במקביל חשוב להמשיך להסיר חסמי ייבוא של מוצרים מחו"ל, כדי שהתחרות תגדל בכל המשק והמחירים הבסיסיים יוכלו לרדת גם במנותק משיעורי המס.
עם חזרתו לשולחן הממשלה, לאחר שהורשע עפ"י הודאתו בעבירות מס, אריה דרעי יצטרך לבחור מיד לטובת מי הוא עובד: עבור הלוביסטים של "קוקה קולה" – החברה המרכזית למשקאות קלים, שתהפוך למרוויחה המיידית מביטול המס על משקאות ממותקים – או עבור הצרכנים בישראל, בראש וראשונה החרדים, שזקוקים למוצרים בריאים במחירים בני השגה. מותר לקוות שלמרות ההיסטוריה, ובניגוד להבטחת הבחירות המזיקה, דרעי לא יסכן את בריאות הציבור למען כוסות מפלסטיק, או עוד כמה כפיות מיותרות של סוכר.
תגובות לכתבה(34):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 24.
    ליצמן התחיל את נושא מיסוי המשקאות הקלים
    דוד עמר 02/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ליברמן רק המשיך את דרכו של ליצמן החרדי כשהמטרה היא למנוע עששת שיניים, השמנה וסכרת שהטיפול בהם עולה למדינה מליונים וזה צעד קטן לאנושות. נשות ש״ס מבקשות להשאיר את החוק אחרי שזה היה הקמפיין המנצח שהביא להם קולות ״שליברמן רוצה רק ברעת הציבור החרדי״. כל מה שהוא רוצה זה אנשים שעובדים למחייתם, מתגייסים ולא חיים על חשבון הציבור העובד והמשרת.
    סגור
  • 23.
    עבור מי אתה עובד?
    אזרח 12/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפני שדרעי ידווח עבור מי הוא עובד? תדווח לנו עבור מי אתה עובד? שנה וחצי לא עשיתם עבודה עיתונאית ולפתע התעוררתם?
    סגור
  • 22.
    מנע זיהום אדיר - נו באמת
    יוני 11/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה עוד תספרו לעצמכם על השנאה שלכם לחרדים
    סגור
  • הפוסל במומו פוסל
    דוד עמר 02/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה מבין שסוכר גורם לעששת בשיניים השמנה וסוכרת??? אתה מבין שבקבוקי הפלסטיק מזהמים את הסביבה שבה אתה חי? זה שאתה שונא לא אומר שאחרים מונעים משנאה. תהיה חבר ותעזור לאנשים לצמצם את המחלות שלהם בעקבות התמכרות לסוכר.
    סגור
  • 21.
    להעלות מס על קניית ילדים
    ליאת 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 2
    על סחר בילדים כרגע אין מס תקנה מהר עוד אחד
    סגור
  • טען עוד
  • 20.
    מתן חודרוב אם כואב לך משהו .? אז פשוט תשים ווזלין. (ל"ת)
    כמו שאתה רגיל ממילא 11/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אתה כנראה מבין טוב בעינייני לשים וזלין. תהנה.
    דוד עמר 02/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתן חודורוב, אתה תותח
    סגור
  • 19.
    שיחזיר את המחירים
    רונן 11/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מי הוא שיחליט לנו מה לשתות ובאיזה כלים לאכול 53 מילארד לעבאס על חשבוננו
    סגור
  • עששת שיניים, השמנה וסכרת שעולות מיליונים
    דוד עמר 02/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על חשבון משלם המיסים. מי שהחל את הנושא זה ליצמן החרדי במשרד הבריאות. ואם רק עבאס היה הולך עם ביבי, הוא היה מקבל מביבי את הכסף על חשבונך. ביבי הכשיר את השרץ אבל חטף בעיטה מ עבאס. לא נורא, הוא חזר כמו גדול כדי להציל ת׳עצמו ממדים כתומים בכלא.
    סגור
  • 18.
    מתגעגע ל14 פחיותב 23 ש"ח (ל"ת)
    יוסי 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 17.
    להוריד גם את מס הגודש
    איש 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חייבים להוריד גם את מס הגודש שממשלת המנותקים האליטיסטים היהירים הטילו עלינו
    סגור
  • 16.
    ליברמן אוהב חרדים
    אלי 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כן מתן זה שאתה גאון לא אומר שאתה צודק . תיברמן חשב שהוא יחנך את החרדים ויתנקם בהם על ידי העלטץ מחירים ואל תבלבל את הבייצים שזה לא הסיבה . לא באמת מעניין את ליברמן בריאות הציבור זה רק תירוץ קל להעלות מחירים כדי שהחרדים ישלמו יותר . ליברמן צריך לשבת בכלא איש רע ורשע שלא בוחל בשום צורה העיקר להתנקם באוייבים שלו על חשבון הציבור איזה כיף שהוא לא יהיה בממשלה עכשיו ועל אפכם וחמתכם יורידו את המחירים של השתיה והחד'פ מתן מרוב שאתה שמולני אתה מצפה את הטענות שלך באצטלה של בריאות רק שהחרדים ידפקו תעשה טובה באמא שחרר אותנו מהכתבות המעייפות שלך
    סגור
  • 15.
    לימרן שונא החרדים..
    לי 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובעניי כותב הכתבה זה נאמר לא בצדק..טוב נראה אותך מדברר את המשפט לזרוק את החרדים במריצות למזבלות ..קשה לתרץ זאת מה תהגג עתה???
    סגור
  • 14.
    צודק בכל מילה (ל"ת)
    ליאור 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 13.
    רופא גרוע- חוות דעת על דר שיבולת
    האמת 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רופאים שמתערבים בצלחתו של האדם, סופם שיבטלו את החוקים שלהם. עסקני רפואה מושחתים
    סגור
  • 12.
    חדורוב יא זבלון מיליונר (ל"ת)
    אמיר 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 11.
    רק ביבי!!!! תודה לאל שחזר לשלטון!!!!
    שיר 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    2 7
    רק דתיים!!!! מי שלא נאה לו שיעבור לחו"ל.
    סגור
  • 10.
    ברור שצריכים להוריד מחירים, צריך לעלות מחירים של סיגריו
    שיר 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מי שבאמת דואג לסביבה שיפסיק לעשן, צריך לעשות מס על סיגריות!!!
    סגור
  • 9.
    המס הזה לא עושה כלום חוץ מלעשוק את הציבור. (ל"ת)
    . 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    5 9
    סגור
  • 8.
    ממותקים.
    אלכס 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    4 2
    לשלוח את דרעי והחרדים. למחלקת קטיעת רגלים בבתי החולים.עקב סכרת. אולי עדיף במקום מסע לאומן.
    סגור
  • 7.
    המדינה צריכה לסבסד לחרדים שתייה ממותקת
    אבי 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    4 8
    רק שלא יגידו שהרשעים כופים עליהם.
    סגור
  • מקומו של דרעי
    ד"ר ג'קיל 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    דרעי חייב משרה מפוצלת: 50% בבי"ח פסיכיאטרי, 50% בבית כלא...
    סגור
  • 6.
    ״כי זאת דמוקרטיה״
    #קול הבוחר# 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    7 0
    תודה רבה ל״חינוך״ של המדינה על חשבוננו … זאת הדמוקרטיה , זאת דעתו של הבוחר וזה הכל! מספיק כבר! ואני פונה לתקשורת לא לאף אחד משום מגזר בפסיפס הציבורי… רק לתקשורת שמציגה את החלטת הבוחר ואלפי זעקות של מגזרים שלמים ללא לגיטימיים… אם באלי לשתות מתוק אז אני ישתה מתוק! וכן לכל בחירה אחרת בחיים שלי! ובגלל שאני צריך להתמודד עם החלטות המדינה , אז הצבעתי (עם הקול שלי!) ברוב קולות של ציבור גדול ולגיטימי , כדי לשנות את החוקים , וגם אם לפי דעתם של אחרים זאת החלטה מטומטמת , זאת עדיין ההחלטה שלי , והיא תשאר שלי.
    סגור
  • ע
    עדן 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני ימין מדיני וכלכלי ואני מזועזע מאופן קבלת ההחלטות הפופוליסטית. מדינת ישראל קטנה ביותר בשטח של כ-28,000 קמ"ר כולל יהודה ושומרון. אין לנו שטח מיותר לבזבז במטמנות פסולת. כל שטח יקר ערך ועתיד לשמש לבנייה, לחקלאות, תשתיות, ושטחים פתוחים שחייבים מהם. מה תאחל לדורות הבאים בדיוק?!
    סגור
  • 5.
    מדהלה יעקב 11 רחובות
    יצחק 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    5 3
    הרב דרעי הבחירות הסתיימו והתעמולה כנגד יריבים פוליטיים תמה ליברמן התכוון לפגוע בחרדים וזה ידוע אך מעז יצא מתוק אנא ממך אל תסיר את המס על המשקאות הממותקים המזיקים לבני אדם באשר הם ובפרט בחברה החרדית הוא הדין בכלים החד פעמיים בהם מדינת ישראל עלולה חלילה להיקבר שלא לדבר על הגברת התיאבון של חברות המשקאות ובראשן קוקה קולה להתמכרותנו לסוכר המכלה כל חלקה טובה-יש עוד נישות בהם ניתן להקל על הציבור פעל בהן בנבונות -בהצלחה
    סגור
  • לא שמים עלינו#
    חבר 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אנשים פתאום הפסיקו לצרוך משקאות מתוקים? אנשים כבר לא שותים קולה בבית? (ואני לא מדבר על ציבור מצומצם שמהווה בקושי 1% מהחברה הישראלית שחושב שהדברים שהוא עושה מזיזים למישהו כל שכן לחברת קוקה קולה…) אז אם כבר אתה נותן להם יותר כח! כי הציבור לא הפסיק ולא מתכוון להפסיק , הדבר היחידי שהשתנה זה שהחברה צוחקת על חשבוננו ומרוויחה הרבה יותר כסף! לא מאמין לי? לך תפתח גרפים ותראה כמה גידול עשתה החברה משנים קודמות.
    סגור
  • 4.
    כנראה דרעי חבר טוב של בעחלי קוקה קולה (ל"ת)
    ייייייישששששש 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    4 7
    סגור
  • 3.
    קצת גילוי נאות !!!
    אסף 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    5 4
    מיסטר מתן אתה משדר ומפרשן בערוץ 12 תחת המותג והבעלים קוקה קולה !!!
    סגור
  • דבע- הוא נגד הורדת המס... (ל"ת)
    אשר 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • טעות מתן מפרשן לערוץ 13 (ל"ת)
    ייייייישששששש 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • צודק קונצרן המלט שולט שם בערוץ 13 !!! (ל"ת)
    אסף 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    המס הזה נכשל תקרא דהמרקר (ל"ת)
    לירן 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 1.
    דמעות תנין של דתיים שמענינים רק את עצמם (ל"ת)
    זאב רמיאל 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    5 7
    סגור
  • מה אגיד לך.. אותך מעניין הציבור . ממשששש (ל"ת)
    רז 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור