כסף וצרכנות

תוצאות מס המשקאות הממותקים: נרשמה ירידה דרסטית בצריכה

לראשונה מאז הוטל המס על המשקאות הממותקים, ברשתות השיווק נרשמה בינואר ירידה דרמטית בצריכה. הנפגעים העיקריים: קוקה קולה ו-פיוזטי
מערכת ice |  3
משקאות מתוקים (אילוסטרציה) (צילום נתי שוחט, פלאש 90)
קצת יותר מחודש מאז שהחל להתקיים המס על המשקאות הממותקים, מתפרסמים היום (שלישי) לראשונה נתונים המצביעים על ירידה דרסטית בצריכת המשקאות.
נתונים מרשתות השיווק מראים כי נרשמה ירידה של 32% בצריכת משקאות קולה (קוקה, פפסי, RC) בינואר האחרון, לעומת ינואר בשנה שעברה. על פי נתוני חברת 'סטורנקסט' שפורסמו ב'דה מרקר', בגזרת הדיאט והזירו נרשמה ירידה של כ-30%, כאשר חלק ניכר מהירידה נבע ממחסור פתאומי ב'קולה זירו'.
מוצר שנפגע במיוחד מהמס הוא התה הקר (פיוטי, נסטי), שחווה ירידה של כ-35% בצריכה. בשאר הקטגוריות, כמו מיצים טבעיים שחל עליהם מס מופחת, חלה ירידה בשבוע הראשון של ינואר, אך היא התמתנה בהמשך החודש. למרות הירידות החדות, יצרני המשקאות הממותקים מעריכים כי הנתונים עתידים להתייצב על בין 10% ל-15%.
כזכור, המס על המשקאות הממותקים החל ב- 1.1.2022. הצו הוצא בעקבות החלטת ממשלה שעניינה קידום אורח חיים בריא באמצעות הטלת מס קנייה על מיכלי משקאות מתוקים, מיכלי מיצי פירות, תרכיזים ואבקות להכנת משקאות מתוקים.
בדברי ההסבר לצו נכתב בין היתר כי השמנת יתר נובעת מהרגלי תזונה בעייתיים, בהם צריכה מוגברת של סוכר, ממתיקים ורכיבים מזיקים אחרים. על פי מחקרים שונים בישראל רבים מהילדים בישראל שותים משקאות מתוקים וממותקים מדי יום. נתון זה מציב את ישראל גבוה בעולם בצריכת סוכר. עוד צוין כי נתוני משרד הבריאות מצביעים על משקאות מתוקים כמקור ל-30%-40% מצריכת הסוכר המוסף (שאינו מצוי במזון באופן טבעי).
מכוח הצו מס קנייה הוטל על:
משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו גבוה או שווה ל- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה: שקל לליטר משקה או 6 שקל לליטר תרכיז או אבקה להכנת משקה.
כלומר, על פחית קולה של 330 מ"ל, יחול מס קנייה בשיעור 33 אגורות ועל בקבוק קולה של 1.5 ליטר, יחול מס קנייה בשיעור 1.5 שקל.
משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו נמוך מ- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה, משקאות מתוקים המכילים חומר ממתיק אחר, וכן מיצי פירות בהם שיעור הסוכר גבוה מ- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה: 0.7 שקל לליטר משקה, 4.2 שקל לליטר תרכיז או אבקה להכנת משקה.
כלומר, על פחית דיאט קולה של 330 מ"ל יחול מס קנייה בשיעור 23 אגורות ועל בקבוק דיאט קולה של 1.5 ליטר יחול מס קנייה בשיעור 1.05 שקל.
השיעורים יעודכנו אחת לשנה בהתאם למדד המחירים לצרכן. ההכנסה הצפויה מהטלת המס הינה 380 מיליון שקל בשנה. לצד 80 מיליון שקל לתוכנית הממשלתית להורדת צריכת הסוכר, לדרישת יו"ר הוועדה וחבריה סוכם כי יועברו 40 מיליון שקל נוספים מכספי המיסוי לקופות החולים, לטובת המניעה וטיפול במחלת הסוכרת, ובהשמנת יתר.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    בריאות
    דנה 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפסקתי לשתות משקאות ממותקים מכל סוג שותה רקמים וסודה והאמת הם לא חסרים לי בכללאפשר גם בלי המתוק הזה
    סגור
  • 2.
    ממש כי איכפת להם מאורך חיים בריא... (ל"ת)
    אחד 02/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מס על המשקאות המתוקים (ל"ת)
    שמעון 02/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור