השוק

החיים שאחרי המגיפה: פייזר מאכזבת בהכנסות ושוקלת תוכנית קיצוצים

הצניחה במכירת החיסונים לקורונה הייתה צפויה, אולם ירידות במכירות של תרופות נוספות הביאו את פייזר להודיע כי תשקול קיצוצים לאחר קבלת תוצאות סוף השנה. המנכ"ל אלברט בורלא צופה גל קורונה נוסף בארה"ב
מערכת ice | 
אלברט בורלא מנכ"ל פייזר (צילום Magma Images, ויקיפדיה, טוויטר/ אלברט בורלא)
ענקית התרופות פייזר פרסמה את הדוחות הרווחים שלה לרבעון השני של השנה, שאומנם עלו על הציפיות של וול סטריט, אך גם הציגו הכנסות שנפלו מההערכות עקב צניחה במכירת מוצרי הקורונה. החברה ציינה שהיא תתכונן לקיצוצים אם ההכנסות הקשורות לקורונה ימשיכו לרדת.
בהתבסס על סקר אנליסטים של Refinitiv, הרווח המותאם למניה עמד על 67 סנט, לעומת צפי ל-57 סנט. ההכנסות עמדו על 12.73 מיליארד דולר, לעומת צפי של 13.27 מיליארד דולר. המכירות הציגו ירידה של 54% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
באופן לא מפתיע, המכירות של החיסון נגד הקורונה ירדו ב-83% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, והגלולה האנטי-ויראלית Covid Paxlovid של החברה רשמה ירידה של 98%. בסך הכול המוצרים הכניסו 1.6 מיליארד דולר ברבעון, בהשוואה למכירות של כ-17 מיליארד דולר בתקופה המקבילה לפני שנה.
סמנכ"ל החברה, דייויד דנטון, אמר עם פרסום הדוחות כי החברה מוכנה להשיק תוכנית קיצוץ עלויות אם ההכנסות בשנה כולה יהיו "פחות ממה שהנחנו". הוא הוסיף כי פייזר תתכנן את האסטרטגיה כך שתוכל לתמוך ביעדה להגדיל את שולי הרווח התפעולי שלה, ומצפה שהמאמץ "יתחיל להניב תוצאות ב-2024".
פייזר ויצרניות תרופות יריבות כמו מודרנה, שהפכו לשם שגור בפי כול בתקופת הקורונה, ראו ירידה חדה במכירות הקשורות למגיפה השנה כשהעולם יוצא מהמגפה ומסתמך פחות על חיסונים וטיפולים המסייעים בהגנה מפני הנגיף.
ברבעון השני רשמה החברה רווח נקי של 2.33 מיליארד דולר, או 41 סנט למניה. זוהי ירידה מ-9.91 מיליארד דולר, או 1.73 דולר למניה, לעומת התקופה המקבילה לפני שנה. בנטרול פריטים מסוימים, הרווח למניה עמד על 67 סנט למניה ברבעון. במבט קדימה, החברה מניו יורק צמצמה את תחזית המכירות שלה לשנת 2023 לטווח של 67-70 מיליארד דולר, לעומת תחזית קודמת של 67-71 מיליארד דולר.
פייזר לא שינתה את תחזית הרווח המתואמת לשנה שלמה של 3.25 דולר עד 3.45 דולר למניה.
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא, אמר אתמול כי ברור שיש "רמה גבוהה יותר של אי ודאות" לגבי תחזיות הביקוש למוצרי הקורונה, לעומת שאר עסקיה של החברה. הוא ציין כי המחצית השנייה של השנה "תמלא תפקיד גדול יותר בהסברת הציפיות שלנו לביקוש ארוך הטווח" של החיסון נגד הקורונה, ושל Paxlovid. "אנו מצפים שגל חדש של קורונה יתחיל בארה"ב בסתיו הקרוב, והציפייה הזו נתמכת על ידי העלייה בשיעורי ההידבקות שאנו כבר רואים", אמר בורלא בהתייחסו לעלייה קלה במקרי קורונה שדווחו למרכזים לשליטה ומניעת מחלות במהלך השבועות האחרונים.
התרופות השגרתיות האחרות שנרכשו לאחרונה הניעו במידה רבה את ההכנסות של פייזר. מניית החברה ירדה ביום שלישי בכמעט אחוז בודד. מניות החברה ירדו השנה בכמעט 30%, מה שמעמיד את שווי השוק של פייזר על כ-203 מיליארד דולר.
פייזר נמצאת בתקופת מעבר בעודה מנסה לתמרן את דרכה בעולם שאחרי המגפה שהזניקה אותה. החברה תולה את תקוותה במיזוגים ורכישות שיפנו אותה לתחומי צמיחה חדשים. בורלא ציין כי החברה נמצאת במחצית הדרך ליעד שלה להשיק 19 מוצרים חדשים או אינדיקציות לתרופות בטווח של 18 חודשים - יעד שנקבע בשנה שעברה.
בורלא הוסיף שפייזר מצפה שההכנסות מהמוצרים החדשים שתשיק השנה יצטברו "בעיקר במחצית השנייה של 2023 מכיוון שההשקות של המחצית הראשונה התרחשו בסוף הרבעון השני". בורלא אמרה כי החברה מצפה למכור את החיסון נגד קורונה בשוק המסחרי בספטמבר, בהנחה שמנהל המזון והתרופות יאשר אותו ויהפוך אותו לזמין לציבור עד סוף אוגוסט. פייזר גם צפויה להפיץ את החיסון שלה לנגיף סינציאלי נשימתי בסתיו הקרוב.
ה-FDA אישר את הזריקה בסוף מאי, והמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן המליצו על הדקירה למבוגרים בני 60 ומעלה. אבל ה-CDC אומר כי קשישים צריכים לעבוד עם ספקי שירותי הבריאות שלהם כדי להחליט אם זריקה מתאימה להם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה