בריאות

קונים פופקורן בקולנוע? אחרי שתקראו את זה תעדיפו להימנע

איך מנקים את מכונות הפופקורן הפופולאריות ברשתות הקולנוע בארץ? מסתבר כי ברבים מבתי הקולנוע משתמשים בחומרים מסוכנים ללא שטיפה כנדרש, מה שעלול לגרום לצרכנים מחלות קשות
מערכת ice | 
אולם קולנוע פרטי (צילום freepik)
כמעט כל מי שהולך לקולנוע אוהב לקנות לפחות מפעם לפעם פופקורן לזמן הסרט. אבל אם הייתם יודעים כיצד מנקים את מכונות הפופקורן הפופולאריות כל כך, כנראה שהייתם מעדיפים להביא חטיפים מהבית.
תחקיר של אתר mako שמתפרסם היום, מגלה כי ניקיון מכונות הפופקורן בחלק מרשתות בתי הקולנוע בארץ עלול לסכן את בריאות הצרכנים, כמו גם את עובדי המזנון עצמם. מסתבר כי נעשה שימוש בחומרים רעילים בניגוד לתקנות.

בתחקיר נמצא כי ברשתות פלאנט והוט סינמה מנקים את סיר הפופקורן במכונות בסוף כל משמרת, כחצי שעה לאחר תחילת הסרט האחרון - אך בצורה רשלנית ומסוכנת. כך למשל בהוט סינמה באשקלון שופך העובד כמות גדולה של מסיר שומנים לתוך הסיר, לאחר מכן מחמם אותו למשך 10–15 דקות. בתום החימום העובד מסיר את מכסה הסיר, שופך את שאריות מסיר השומנים לדלי – ואז מנגב את שאריות מסיר השומנים בנייר ניגוב. בתום הניגוב העובד מרסס מנקה חלונות לסיר, ושוב מנגב בנייר את החומר. בניגוד לנדרש, הסיר לא מנוקה במים.
גם בכמה מסניפי פלאנט תועדו עובדים מרססים את הסיר במסיר שומנים, מחממים למשך רבע שעה ואז משפשפים בכרית ניקוי ושופכים את שאריות החומר. גם פה ריססו נוזל לניקוי חלונות וספגו אותו בנייר ניגוב, ללא שטיפת הסיר במים.
מי שעומדת בתקנות ומקבלת ציון חיובי בתחקיר היא רשת סינמה סיטי, שם הסיר נשטף במים וסבון והעובדים משתמשים באמצעי מיגון מלאים.
ד"ר מרינה צדקין-תמיר, פרמקולוגית קלינית ומומחית לזיהומים, הסבירה לmako את הסיכונים משאריות חומרי הניקוי בסיר הפופקורן: "המחלות והבעיות הבריאותיות שעלולות להיגרם מהישארות של רעלים אלה בגופנו עלולות להיות הרסניות. החומרים האלה הורסים רקמות מפני שהם נועדו להמס שומן, וגם בגופנו קיים שומן. גם אם מדובר במינון נמוך, עדיין הפופקורן סופג את החומרים הללו. יש שם כמויות גדולות של חומרי ניקוי, ובמקרים הקשים זה עלול לגרום לשינוי של ה-DNA, לשינוי במבנה התאים ואפילו לסרטן. החומרים עלולים לגרום גם למחלות ריאות, כוויות, בעיות במערכת הנשימה או בלוע, פגיעה בהיצרות של דרכי הנשימה, אלרגיות, אסתמה, מחלות אוטואימוניות, אלרגיות ומחלות כרוניות. מסיר השומן עשוי מסודה קאוסטית (נתרן הידרוקסידי) וזרחן קאוסטי – שני רעלים מסוכנים מאוד לבריאות. אם הם נכנסים לגוף, מדובר בצריכה של רעל קשה. אלה חומרים שמשתמשים בהם להמסת גופות".
תגובת הוט סינמה: "רשת בתי הקולנוע פועלת בצורה מוקפדת ובאמצעות נהלים מחמירים ומפוקחים של יועצי בטיחות וכן באמצעות פיקוח ובקרה חיצוניים. מטרת התהליכים היא לשמור על בטיחות המזון, הקהל והעובדים. ניקיון סירי הפופקורן מתבצע באופן יום-יומי לאחר סגירת המזנונים ללקוחות והפסקת השירות. אופן הניקוי מגובה בנהלים ובמדריכים וכן בבקרה ופיקוח על הביצוע בפועל. ציוד מיגון מסופק לעובדים ונמצא בכל מזנוני בתי הקולנוע, כמו כן נוהל הניקיון נמצא בכל מזנוני הקולנוע. הנהלים מפורסמים באופן שוטף וכן מתבצעות הדרכות באופן שוטף ומתועד. כל התהליכים מגובים על פי הנדרש במסמכים מסודרים ויועצים. מעבר לרשום מטה, ב-10 במאי בוצעה ביקורת רשמית של משרד העבודה ברשת בתי הקולנוע בנושא ונמצא כי נוהלי החברה, הפיקוח והביצוע עומדים בתקינה ובסטנדרטים".
תגובת פלאנט: "ברשת פלאנט קיימים נהלי תחזוקה וניקוי למכונות הפופקורן, הכוללים תהליכי עבודה ושימוש בחומרים על פי הנחיות היצרן. מאחר שלא הוצג לפנינו תיעוד תהליכים השונה מנוהל זה, לא ניתן להתייחס לטענות. אם תתגלה סטייה מהנהלים, הנושא ייבדק וייחקר לעומק".
אגב הצרות ברשת בתי הקולנוע "פלאנט" לא מסתיימו בכך, לאחר שלפני שבוע נפל החשמל במתחם פלאנט ראשון לציון, מה שהוביל להפסקת כל הקרנות הסרטים במתחם בו עשרות בתי קולנוע ומאות רבות של צופים. משלא חזר החשמל וההקרנות לא חודשו, המבלים דרשו להכנס למשרדי ההנהלה בדרישה לקבל פיצוי כספי על עוגמת הנפש, אך הם הופנו לשירות הלקוחות של 'פלאנט'. בחלק מהאולמות החשמל נפל אפילו שלוש פעמים. הרשת מסרה כי החשמל נפל בעקבות עבודות בנייה באזור, וכי רוכשי הכרטיסים שלא רצו להמתין לחידוש הסרט, קיבלו כרטיסים לצפייה חוזרת ללא עלות נוספת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה