בריאות

אבחון מחלות עיניים בעזרת דמעות: בקרוב אצל הרופא שלך

חוקרים פיתחו מערכת ננוממברנה שקוטפת ומטהרת כתמים זעירים מדמעות, המאפשרת להם לבדוק אם יש סימני מחלה. האם בקרוב יוכלו רופאים לאבחן מחלות עיניים לפי הדמעות שלנו?
מערכת ice | 
אישה בוכה (צילום Karolina Grabowska / Pexels)
אם כבר בוכים אז לפחות שיהיה שימושי: בקרוב, רופאים יוכלו כנראה לבדוק ולאבחן מחלות עיניים על ידי ניתוח הדמעות של המטופל, על פי מחקר חדש. חוקרים פיתחו מערכת ננוממברנה אשר קוטפת ומטהרת כתמים זעירים הנקראים אקסוזומים מדמעות, המאפשרת להם לבדוק אם יש סימני מחלה.
המעירכת המכונה iTEARS יכולה להוביל לאבחונים יעילים יותר ופחות פולשניים עבור מחלות ומחלות עיניים מבלי להסתמך על תסמינים בלבד. נכון לעכשיו, רופאים מזהים מחלות על ידי הערכת התסמינים עליהם מדווח המטופל. עם זאת, אלה עלולים לא להתגלות בשלבים המוקדמים שלהם או שהמטופלים עלולים להעביר תיאורים לא מדויקים של הבעיות שלהם.
שיטות אחרות לבדיקת דגימות של חלבונים או גנים יכולות לשפר את דיוק האבחונים, אך לרוב הן נמשכות זמן רב יותר ודורשות נפחי דגימות גדולים. הדמעות מתאימות הרבה יותר לדגימות מכיוון שרופאים יכולים לאסוף את הנוזל במהירות ובאופן לא פולשני, גם אם הם יכולים לחלץ רק כמות זעירה בכל פעם.
"אקסוזומים עם מבני ממברנה יכולים להכיל ולהגן על המטענים שלהם, ובכך להפוך למקור מבטיח לגילוי מוקדם של מחלות", כותבים חוקרים בכתב העת ACS Nano.
"אפשר לאסוף את הדמעות באופן לא פולשני מהמטופלים לצורך ניתוח אקסוזום. עם זאת, ניתוח מחלה המבוסס על דמעות אקסוזום דווח רק לעתים רחוקות עד כה. רישום אקסוזומים מדגימות עקבות לצורך ניתוח נוסף הכרחי בחקירת עולם המחלות המבוססות על דמעות.
איך iTEARS עובד? ד"ר לוק לי, ד"ר פיי ליו והצוות שלהם תהו אם מערכת ננו-ממברנה שפותחה במקור לבידוד אקסוזומים משתן ופלזמה תעבוד נגד דמעות. הצוות שינה את המערכת המקורית שלהם כדי להתמודד עם נפח הדמעות הנמוך.
המערכת החדשה הפרידה את האקסוזומים תוך חמש דקות בלבד על ידי סינון תמיסת דמעות על פני ממברנות ושינוי הלחץ כדי למנוע מהם להיסתם.
חוקרים תייגו חלבונים מהאקסוסומים עם סמנים פלואורסצנטיים בזמן שהם עדיין היו על המכשיר. לאחר מכן הצוות העביר את החלבונים למכשירים אחרים לניתוח נוסף. הם גם חילצו וניתחו חומצות גרעין. באמצעות תהליך זה, הם הצליחו להבחין בין אנשים בריאים לבין חולים עם סוגים שונים של מחלות עיניים יבשות.
iTEARS גם אפשרה לחוקרים לראות הבדלים במיקרו-RNA בין חולים עם מצב הנקרא רטינופתיה סוכרתית לבין אלה ללא כל בעיה, מה שמרמז שהמערכת יכולה לעזור לעקוב אחר אופן התפתחות המחלה.
הצוות אומר שהעבודה עלולה להוביל לאבחון רגיש יותר, מהיר יותר ופחות פולשני של מחלות שונות - באמצעות דמעות בלבד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה