בריאות

התרופה לסרטן בדרך? התשובה אולי בגנטיקה של הפילים

חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד גילו מדוע לפילים סיכוי נמוך פי חמישה לפתח סרטן מאשר בני אדם. יונקי הענק החביבים נושאים יותר 'שומרי' גנום, כולל צבא חלבונים הנלחמים בגידולים הורסי התאים שעברו מוטציה
מערכת ice |  3
חקר הסרטן (צילום unsplash)
פילים יכולים להחזיק את המפתח לריפוי סרטן, כך מגלה מחקר חדש. חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד הבריטית אומרים שהיונקים הענקיים הללו נושאים צבא של חלבונים הנלחמים בגידולים שהורסים תאים שעברו מוטציה. התגלית מסבירה מדוע לבעלי החיים היבשתיים הגדולים ביותר בכדור הארץ יש סיכוי נמוך פי חמישה לפתח את המחלה מאשר בני אדם. רתימת הגנים למחקר עלולה להוביל לטיפול "מתאים לכולם" באחת המחלות הקטלניות בעולם.
"המחקר המורכב והמסקרן הזה מדגים כמה יותר יש בפילים מאשר גודל מרשים וכמה חשוב שלא רק נשמור אלא גם נלמד את החיות החתומות הללו לפרטי פרטים. אחרי הכל, הגנטיקה והפיזיולוגיה שלהם מונעות כולן על ידי ההיסטוריה האבולוציונית כמו גם האקולוגיה, התזונה וההתנהגות של ימינו", אומר פרופסור פריץ וולרת, מחבר שותף למחקר, במהדורה באוניברסיטה.
פילים מפגינים עמידות גבוהה לסרטן, עם שיעורי תמותה של פחות מחמישה אחוזים, בהשוואה לעד 25 אחוז בקרב אנשים. התופעה התמיהה ביולוגים במשך עשרות שנים, שכן יצורים גדולים יותר צריכים להיות בסיכון גדול יותר. תאים ממשיכים להתחלק לאורך חייו של האורגניזם, כל אחד מהם נושא בסיכון של ייצור גידול. עם זאת, פילים יורשים 40 גרסאות של גן בשם p53, 20 מכל הורה. מדענים מכנים אותם "שומר הגנום". הם צדים והורגים תאים עם DNA פגום. לכל היונקים האחרים יש רק שתי גרסאות של הגן.
"זהו פיתוח מרגש להבנתנו כיצד p53 תורם למניעת התפתחות סרטן", אומר מחבר שותף פרופסור רובין פהראוס מהמכון הלאומי הצרפתי לבריאות ומחקר רפואי, "בבני אדם, אותו חלבון p53 אחראי על ההחלטה אם תאים צריכים להפסיק להתרבות או להיכנס לאפופטוזיס, אבל קשה היה להבהיר כיצד p53 מקבל את ההחלטה הזו. קיומם של מספר איזופורמים של p53 בפילים בעלי יכולות שונות ליצור אינטראקציה עם MDM2 מציע גישה חדשה ומלהיבה לשפוך אור חדש על פעילות מדכא הגידולים של p53."
הממצאים, שפורסמו בכתב העת Molecular Biology and Evolution, מספקים גם תובנה חדשה לגבי האופן שבו הגוף מפעיל חלבוני p53.
 
פילים, המוערכים בשל נטי השנהב שלהם, נמצאים בסכנת הכחדה חמורה לאחר שנדחקו לסף הכחדה על ידי ציידים. האוכלוסיות חוו ירידה משמעותית במהלך המאה האחרונה. כעת נותרו רק כ-400,000 באפריקה, וכ-30,000 באסיה. לפני מאה שנה, הם היו נפוצים בשתי היבשות. פילים מתמודדים גם עם איומים נוספים מאובדן בתי גידול והתחממות כדור הארץ.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    בולשיט
    א.א 07/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בני אדם אוכלים רעל,נושמים רעל,חשופים לקרינה חוסר בויטמין די וסי ומינרלים ,צריכת מוצרי חלב מצב נפשי ירוד כל הנל גורם למחלה שניתן לרפא פשוט כסף זה שם המשחק
    סגור
  • 2.
    בדור המבול נהפכו בני אדם בין היתר לפילים
    עמרם 07/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק זה מה שחסר לנו היום שיעסקו עם הגנום האנושי להפוך אותו לפיל. בשם המדע כמובן.
    סגור
  • 1.
    רק חצי מהסיפור
    שרה 07/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה אף פעם הם לא מספרים את כך הסיפור. לפילים יש המון עותקים של החלבון p53 שהוא tumor suppressor שקיים גם אצלנו. לקחו עכברי מעבדה ובשיטות של הנדסה גנטית הכניסו להם הרבה מאוד עותקים של p53. מה שקרה זה שאותם עכברים אומנם פתחו עמידות לסרטן אבל מתו במחצית מגילם. במילים אחרות התשלום על עמידות לסרטן הוא זקנה מואצת (זאת אומרת גיל 40 מות, באסה).... בקיצור בפעם הבאה תטרחו לספר את על הסיפור לפני שאתם מפרסמים כתבה. ומתי תבינו כבר שסרטן זה שם להרבה מאוד מחלות, למה תמיד הפניה היא ביחיד.
    סגור