בריאות

קריאה דחופה: הטיפולים הללו יעצרו בקרוב?

כעשרה חודשים לאחר הטבח, אלפי שורדי הנובה והמסיבות בעוטף עומדים בפני משבר חדש: הטיפול הנפשי החיוני להחלמתם ושיקומם עלול להיעצר. המדינה עומדת להפסיק את התמיכה הנפשית שניתנת לשורדים. העמותות ״לב בטוח״, נט״ל, עמך, מרכז אלה ומרכז חוסן ״מדיקל קר״ יצאו בקריאה דחופה להמשיך בטיפול הנפשי שהכרחי לשיקומם
מערכת ice |  1
אזור מסיבת הטבע נובה (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג)
בבוקר ה- 7 באוקטובר, 4,400 צעירים וצעירות השתתפו ב-3 מסיבות שהתקיימו בעוטף עזה, עד שמתקפת טרור חסרת תקדים שביצע ארגון הטרור חמאס, שינתה את מציאות חייהם ללא היכר. כ-390 ממשתפי המסיבות נרצחו, 44 נחטפו לעזה, וכ-4,000 שרדו את התופת. שורדי ושורדות המסיבות הללו, שרדו תופת שאין כמותה, הכוללת סכנת חיים ממשית ומיידית על חייהם. חלקם היו עדים למעשי טבח, אונס והתעללויות בחבריהם, וכולם היו בחוסר אונים מוחלט מול הרשויות וגורמי הביטחון.
במסגרת ״נוהל חרדה״ המשותף למשרד הבריאות ולביטוח הלאומי, השורדים והשורדות מקבלים דרך הקואליציה הישראלית לטראומה ומרכזי החוסן הארציים טיפול נפשי - עד 36 טיפולים נפשיים ללא תלות בהכרה בנכות. תמונת המצב העדכנית בקרב ארגוני בריאות הנפש שמסייעים לשורדים מראה כי רבים מהם כבר הגיעו למיצוי מכסת 36 הטיפולים ואף חורגים ממנה, וככל שחולף הזמן יותר שורדים יגיעו למעמד זה.

העמותות ״לב בטוח״, נט״ל, עמך, מרכז אלה ומרכז חוסן ״מדיקל קר״, שמעניקות סיוע נפשי לשורדים ולשורדות קוראות למשרד הבריאות ולביטוח הלאומי ליצור פתרון ארוך טווח בדחיפות - שיאפשר את המשך מתן הטיפולים הנפשיים למשך שנתיים לפחות, לטובת החלמה מיטבית ושיקומם של השורדים, ולאפשר להם לחזור למסלול החיים, ללא תלות בהכרה בנכות וללא בירוקרטיה. הארגונים מתריעים כי ללא התערבות מיידית, אלפי צעירים עלולים להיוותר ללא תמיכה נפשית חיונית, דבר שעלול להוביל להשלכות הרסניות על עתידם ועל החברה הישראלית בכללותה. בנוסף, הארגונים הדגישו את הצורך האקוטי בהמשך ליווי פסיכיאטרי, ומבקשים להגדיל את תקציב הטיפול הפסיכיאטרי במסגרת נוהל חרדה.
אפרת אטון, מנכ״לית עמותת ״לב בטוח״: ״השורדים עדיין נמצאים בשלבים הראשוניים של עיבוד הטראומה ותהליכי השיקום וההחלמה, הם זקוקים להמשך רציפות טיפולית, באופן עקבי ונגיש. הפסקת הטיפול בשלב זה עלולה לגרום לנסיגה קשה במצבם. כיום המדינה מסלילה את השורדים להכרה בנכות רק כדי לקבל את המשך הטיפול הנפשי שהם זקוקים לו כל כך. זה לא רק לא עונה על הצורך בשטח, שכן רק 17% מנפגעי פעולות איבה ביקשו הכרה באחוזי נכות, אלא גם לא יעיל כלכלית בטווח הארוך".
אפרת שפרוט, מנכ"לית עמותת נט״ל - נפגעי טראומה על רקע לאומי: ״שורדים רבים כבר הגיעו למיצוי מכסת 36 הטיפולים ואף חורגים ממנה וככל שחולף הזמן יותר שורדים יגיעו למעמד זה. החלופה שמציעה היום המדינה להמשך טיפול נפשי היא באמצעות הגשת בקשה להכרה בנכות קבועה. הכרה זו עשויה לקבע זהות של נכות ותלות ומנוגדת לכל תפיסה שיקומית המעודדת צמיחה וחזרה לתיפקוד מיטבי בקהילה. המצב הנפשי של רבים מהשורדים מצריך המשך סיוע נפשי, רציף ועקבי. ברור לכל בר דעת, שמדובר בחובתה הבסיסית של המדינה לאזרחיה שנפגעו בצורה קשה ביותר, ודורש פתרון מיידי".
מתוך לשון המכתב (מצורף במלואו): ״מחובתנו להתריע על מצב אקוטי זה, שעלול להביא לפגיעה קשה, מיידית וממשית בקרב שורדי המסיבות הזקוקים להמשך טיפול, להקשות על יכולתם להשתקם באופן מיטבי, לחזור לחיי שגרה אישיים ומשפחתיים ולחזור למעגל העבודה בצורה מלאה. יודגש כי השקעה בטיפול ארוך טווח בשלב זה דרך נוהל חרדה מהווה חיסכון כספי עצום לקופת המדינה. חיסכון משמעותי זה מתחיל כבר בטווח הקצר, שכן המימון עבור שעת טיפול במסגרת נוהל חרדה הינו נמוך יותר משעת טיפול במסגרת אגף שיקום לאדם שהוכר בנכות.
למעשה, המשך הטיפול דרך נוהל חרדה אינו דורש תקציב נוסף, אלא מהווה ניצול יעיל יותר של המשאבים הקיימים. יתרה מזאת, לאורך זמן, השקעה בטיפול ארוך טווח בשלב הזה צפוי לחסוך למדינה הוצאות עתידיות רבות על שיקום, קצבאות, ושירותי בריאות נוספים, תוך שמירה על כוח עבודה פעיל ופרודוקטיבי. בסופו של דבר, גישה זו לא רק חוסכת כסף למדינה אלא גם מבטיחה תוצאות טיפוליות טובות יותר, המובילות לחברה בריאה ומתפקדת יותר.״
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    רבותי יש את שרה פסיכולוגית ילדים BA MA (ל"ת)
    בוזגלו 08/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור