בריאות

מחקר חדש ומטלטל חושף: כך נשים בהיריון מסכנות את חיי היילוד

מחקר חדש שנערך בליווי ובתמיכה של המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, בחן את הקשר בין חשיפה לחלקיקים נשימים עדינים במהלך היריון לבין תוצאות הלידה בהשוואה בין האוכלוסייה במפרץ חיפה לשאר הארץ. מהמחקר עולה, כי החשיפה לחלקיקים נשימים עדינים עלולים להוביל ללידה במשקל נמוך, לידה מוקדמת ומומים מולדים

מערכת ice | 
הריון (צילום vecteezy)
מחקר חדש שנערך על ידי המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה ובשיתוף משרד הבריאות, בחן את הקשר בין חשיפה לחלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) במהלך היריון לבין תוצאות הלידה בהשוואה בין האוכלוסייה במפרץ חיפה לשאר הארץ. מלבד זאת, עורכי המחקר ביצעו ניטור ביולוגי למתכות כבדות לנשים בתחילת ההיריון המתגוררות במפרץ חיפה. 
המחקר בוצע בהובלת הפרופ' חגי לוין מהמרכז הרפואי הדסה, בשיתוף עם ד"ר ויסאם אבו-אחמד ופרופ' רונית ניראל מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ד"ר רחל גולן ופרופ' איתי קלוג מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ד"ר רונית אלמוג מבית החולים רמב"ם, פרופ' מיה נגב ופרופ' ענת גסר-אדלסבורג מאוניברסיטת חיפה וחוקרים ממכבי שירותי בריאות. 
המחקר המעניין, אשר מבוסס על נתונים שהתקבלו ממכבי שירותי בריאות וממשרד הבריאות, התייחס לנתונים שנאספו על אימהות ועל כ-400 אלף יילודים בין השנים 2004 ו-2015. אומדני החשיפה לזיהום אוויר חלקיקי במקום מגורי האם התקבלו ממודל מבוסס נתוני לוויין. מדובר על שנים שלפני התוכנית הלאומית שנערכה במפרץ חיפה להפחתת זיהום אוויר.
ממצאי המחקר מצביעים על כך שחשיפה לחליקיקים נשימים עדינים במהלך ההיריון קשורה בקשר של סיבה ותוצאה למצבו הבריאותי של היילוד. כלומר, החשיפה לחלקיקים נשימים עדינים עלולים להוביל ללידה במשקל נמוך, לידה מוקדמת ומומים מולדים.
לצד זאת, עורכי המחקר מדגישים כי לא נרשמו הבדלים מהותיים בהימצאות משקל לידה נמוך באוזר מפרץ חיפה ביחס לשאר חלקי מדינת ישראל. עוד מציינים החוקרים, כי הקשרים השתנו עם תקופת החשיפה במהלך ההיריון, מין היילוד, סדר הלידה ומסת הגוף של האם לפני הלידה.
בקרב אימהות שנחשפו לטמפרטורה נמוכה במהלך ההיריון, הסיכון ללידה מוקדמת צמח עם העלייה בחשיפה, בעוד שבקרב אימהות שנחשפו לטמפרטורה גבוהה במהלך ההיריון נרשמה מגמה הפוכה. לטענת החוקרים, ההבדל נובע מהעובדה כי חשיפה לטמפרטורות גבוהות ולזיהום חלקיקי גבוה קשור לאובדן הריונות וללידת מת.
מלבד זאת, נמצא כי בבחינה הקשר בין זיהום חלקיקי למומים מולדים, עולה כי קיים סיכון גבוה יותר למומים במערכות הדם, הנשימה, העיכול, איברי המין וכסות הגוף, כאשר החשיפה הממוצעת בהיריון הייתה נמוכה (פחות מ-21.5 מק"ג/מ"ק) ועלייה מתונה יותר בסיכון למומים בריכוזים גבוהים יותר של המזהם. 
לאחר שהחוקרים ביצעו ניטור ביולוגי בדגימות שתן של האימהות,  נמצא כי החשיפה למתכות כבדות בקרב 48 נשים הרות באזור מפרץ חיפה הייתה דומה לזו שנמצאה באוכלוסיות אחרות בעולם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה