בריאות

חברה גדולה פושטת רגל, מה יעשו עם אלפי לקוחותיה?

חברה ביקשה מבית המשפט לעכב הליכים למניעת קריסה כלכלית במסגרת הליכי חדלות פרעון לאחר שצברה חוב של מאות מיליוני שקלים. מצד שני לחברה נכסים בכ-150 מיליוני  שקלים. הבעיה היא כי הנכסים מושכרים. עורכת הדין ניקול כספי המתמחה בהליכי חדלות פירעון ובנקאות, מסבירה איך לצאת מהפלונטר והאם הוא קשור למלחמה

עו"ד ניקול כספי |  16
עו"ד ניקול כספי (צילום אורפז מיראן)
מהבקשה עולה כי החברה  שגם מנהלת מספר רב של נכסים, חלקם באזורים שפונו, נקלעה לקשיים כלכליים. הקש ששבר את גב הגמל -  לטענת החברה- הוא סירובו של  בנק להעביר כספי שכירות  שהתקבלו לחשבונות הבנק והיו מיועדים לתשלום משכורותיהם של עובדי החברה כדי שהכסף ישמש  לצמצם חוב החברה לבנק. אי תשלום המשכורות עלול לגרום לעובדים לא להגיע לעבודה ולקריסה כמגדל קלפים.
יכולות להיות סיבות רבות שיגרמו לקריסה כלכלית של חברה.  מצד אחד כשמנהלים נכסים מדובר בתחום נדל"ני  שאינו אמור לקרוס כלכלית. מצד שני,  אם השוכרים  את שכר הדירה וישנן בעיות תחזוקה של הנכסים, העסק מפסיק להיות כלכלי.
חשוב לקחת בחשבון כי לחברה נכסים רבים מסוגים שנים וחלקם באיזורים שפונו בעקבות המלחמה מה שהצריך ביטול חלק מהחוזים עם השוכרים ולהעביר עובדי החברה לאזורים מוגנים. דבר שבולט מהבקשה הוא כי בעלי המניות בחברה ערבים אישית על חלק ניכר מהחובות בערבויות אישיות, דבר המעיד על אמון של הבעלים בחברה ועל בטחון גדול יותר לנושים.
קריסה לא מתרחשת ביום בהיר אחד ואם צברו חובות של מאות מיליוני שקלים, בעתות משבר סביר שנאלצו לבקש הגדלת אשראי בבנקים וגם  לקחת הלוואות בתנאים פחות טובים.  בהרבה מקרים  הבנקים מחליטים "לסגור את הברז" כדי לעמוד בתנאי הרגולציה של בנק ישראל מבחינת מסגרות  האשראי למול הביטחונות. לאקט זה קדמו כנראה ניסיונות של הבנקים לצמצם את גובה האשראי של החברה.
בקשת החברה  להקפאת הליכים, משמעותה כי ננקטו נגד החברה הליכי הוצאה לפועל על ידי הנושים והחברה מבקשת להקפיא מצב קיים, להקפיא את ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדה ולתת זמן כדי לנסות ולהבריא את החברה. זאת,  על מנת  להכין תוכנית פעולה שבה יהיה נזק מינימלי לחברה  ומנגד להשיא תועלת לנושים וזאת  כדי למנוע קריסה של החברה עקב הגבלות שמוטלות במסגרת הליכים נגדה.
בהליכי הבראה בהתאם לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי,  מתמנה נאמן שבמסגרת תפקידיו אמור, בין היתר, להגדיל הכנסות, לייעל, לצמצם הוצאות, אולי לרכז השוכרים לנכסים מסויימים ולממש נכסים אחרים לצמצום החוב. לחברה ישנם עסקים נוספים שאינם קשורים לניהול נכסים. הנאמן במסגרת תוכנית הבראה של החברה ודאי יבדוק רווחיות כל עסקי החברה, יש לו גם את האפשרות לשנות את תמהיל ההלוואות ואף לדרוש פריסתן לטווח ארוך יותר וכאשר נאמן נכנס ל"נעלי" החברה, הבנקים מוכנים להתגמש יותר מאשר מול בעלי השליטה.
שוכרים להבדיל ממוצרי חשמל או ביגוד שניתן למכור, לממש וכך לכסות חובות, הם לקוחות שיש למצוא להם פתרון הולם ונוח ואי אפשר לטלטל אותם ממקום למקום או להעביר במחי יד לאזורים אחרים,  מה גם שחלק מהתמורה מהם התקבלה מראש. לכן, לא ניתן לממש מיידית חלק מהנכסים כי התוצאה תהיה זריקת השוכרים  לרחוב מבלי יכולת לנייד ולקלוט אותם בדירות אחרות. לכן אני מעריכה שבית המשפט יקדם ניסיון לשקם החברה  ולא להביאה לפירוק.
דווקא לאור העובדה כי לקוחות החברה שכרו ממנה הנכסים,  מאד חשוב שבמקרה שלהם ימונה נאמן עם ניסיון רב שבקיא בהליכי הבראה בסדרי גודל כאלה, ויכול ברגישות המתאימה ובמקצועיות מרבית ליצור תוכנית הבראה מיטבית.
לבנקים תפקיד חשוב בהבראה ובמתן חבל ארוך מספיק לחברה לעמוד ולצלוח משבר, יחד עם זאת גם הבנקים מוגבלים בגלל הרגולציה של בנק ישראל. כאמור, בכפוף לתכנית ההבראה יכול הנאמן לבקש איחוד הלוואות ופריסתן לתקופות ארוכות יותר ובריבית נמוכה ולבקש מספקים להמתין ולפרוס את החובות במקום לדרוש תשלום מיידי מלא. בנוסף הנאמן יכול להמשיך לקבל מספקי החברה שירותים ומוצרים להמשך פעילות החברה כדי להשיא רווחיה. לבנקים וגם לספקים קל יותר להיעתר לבקשת נאמן שמגובה על ידי בית המשפט ובעל אופק שיקומי של החברה עם תוכנית סדורה של יציאה מהמשבר, מאשר לבעלי חברה.
שיתוף הפעולה של בעלי החברה, במיוחד כשהם ערבים אישית למרבית החובות, משרת את האינטרסים האישיים של הבעלים כמו גם את האינטרסים של החברה,  שכן במצב כזה הם ירצו למנוע מהנושים אפשרות להגיע לנכסים האישיים  ולנסות להסתפק בנכסי החברות במידת הצורך. רצוי שספקים ילמדו  מהבנקים ובעסקאות בסדרי גודל גבוהים לדאוג לקבל ערבויות אישיות לחוב מבעלי המניות בחברה  כשהחוב עדיין ברמות נמוכות ולא להמתין לרף חובות לא סגיר.  
חשוב לזכור שחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי גם מאפשר לנושים בסכום מסוים ומעלה שלא קיבלו כספים שמגיעים להם ואף לעובדים שלא קיבלו משכורותיהם, בתנאים מסוימים הקבועים בחוק, להגיש בעצמם תביעה לבית המשפט המחוזי. בתביעה ידרשו להכיר בחברה כחדלת פירעון לפני שהחברה תתחפר עמוק בבוץ החובות ולפני שתבריח נכסים. בכל מיקרה העובדים יהיו בין הנושים הראשונים שיזכו לקבל את המגיע להם.
לבעלי המניות ואפילו לעוסקים המורשים שמנהלים עסקים, אני ממליצה תמיד להיעזר ביועצים בנקאיים, ביועצים ארגוניים, כלכלנים  ובאנשי מקצוע הרבה לפני שנכנסים למשבר כלכלי וגם להערך ליום סגריר, דבר די שכיח בישראל. מלחמות, קורונה, משבר ענפי, משבר עולמי ועוד, הם סיבות טובות להכנת תוכנית מגירה ומאגרים כספיים מתאימים.
הכותבת: עו"ד ניקול כספי היא בעלת משרד עורכי דין המתמחה בחדלות פירעון וייצוג לקוחות בנקים.
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    מה שם החברה ? (ל"ת)
    אבי 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    מה שם החברה? (ל"ת)
    איילת 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    מי זאת חברת הסיעוד הזאת?
    אלה 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי יודע??
    סגור
  • 13.
    הרמת מסך תבהיר לאן הלך הכסף?
    צפה 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    רק הרמת מסך תבהיר לאן הלך הכסף? לא אתפלא אם יתבררו מיני דרכים לאן הלך הכסף?
    סגור
  • 12.
    ישראל
    ישראל 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 1
    תפסיקו לגנוב ולרמות את הזקנים חסרי ישע אז יכול להיות שלא תצטרכו לסגור את העסק רמאים .תעסיקו אנשים לא מקצועים שמשתמשים בהם באלימות כבר היו מלא מקרים בעבר.כל הבתי האבות בארץ צריך לבדוק אותם טוב מאוד איך הם שודדים ומתעללים בחסרי ישע .לא ממליץ לאף לזקן להגיע לתחנה הסופית שלו .שם הם נגמרים יותר מהר ללא השגחה
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    לא סביר
    ותיק 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    עסק המנוהל ביעילות ובשקיפות, אינו אמור להיכנס לחובות בסדר גודל כזה. ראוי לבדוק הוצאות חריגות , אי סדרים וסדרי עדיפות לקויים.
    סגור
  • 10.
    זו תופעה והפך לשיטה .נוכלים (ל"ת)
    ירון 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 9.
    הבעלים נוכל ברמה עולמית (ל"ת)
    גיא 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    חייבים להכריע ולחסל את חמאס הם חיות
    חי 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא ניתן לתת להם יותר לשלוט אחרי מה שעשו הם נצים ונצים משמידים
    סגור
  • 7.
    חברות שגונבים כספים
    אביתר 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    גנבים תאווי בצע
    סגור
  • 6.
    חוב של מיליונים מה הם עושים אם הכסף משלשלים אותו לכיס ש (ל"ת)
    רוי 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 5.
    פשיטת רגל
    ווהכען םמיןפצ 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא ברור למה הבנקים והספקים נותנים לחסרה להגיע למצב כזה
    סגור
  • 4.
    ח
    ט 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רוב החברות בארץ גונבים כספי הציבור אז מגיע לכל חברה נוכלת להסגר
    סגור
  • 3.
    רב החברות סיעוד רמאים וגזלנים (ל"ת)
    אריה 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 2.
    התמימה שכחה לספר על מעורבות משפחת פשע בקריסה .
    יעקב 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ועל ניסיונות מכירה של בתי האבות וטירפוד של משפחות..הפשע של המכירה... לאן נעלמו 1000 מיליון ..מיליראד..אולי תשאלו את הבעלים ...תבדקו את הלבנת ההון ..והכל עקיצה שהאזרחים אנחנו נשלם
    סגור
  • 1.
    עלי בבא.
    יוסי 06/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה פרצופו של בנק המזרחי .
    סגור