דעות

כדי שישראל תהפוך לכלכלה בת קיימא, על ההנהגה לגלות אחריות

מועצות מנהלים צריכות להסתכל על השפעות סביבתיות וחברתיות לא פחות מאשר על הביצועים הפיננסים. על כל אחד מהשחקנים לעלות מדרגה, ונכון שחברות ישקלו צעדים כגון אימוץ גישות מגוונות ל-ESG. אלא שרק חברה שוויונית, שאינה מזדהמת בשקרים וניצול, יכולה להבטיח בנייה מחודשת וחזון אמיתי לעתיד 
יאיר אבידן |  3
יאיר אבידן (צילום ברק אבידן)
מרכז אריסון ל-ESG, הינו המרכז האוניברסיטאי הראשון בישראל העסק בנושא זה של סביבה, חברה וממשל, כאשר מטרתנו הינה לפעול בדרך של מחקר, הוראה וקשרים עם התעשייה על מנת להטמיע שיקולי סביבה, חברה וממשל בליבת העסקים של תאגידים, ומשכך, קיימת חשיבות רבה מעצם מיקומו של המרכז בבית הספר למנהל. הרכזים האקדמיים של המרכז הינם: פרופסור ניראון חשאי - דיקאן בית הספר למנהל עסקים ופרופסור עלי בוקשפן - חבר סגל בבית הספר רדזינר למשפטים.
המרכז רואה חשיבות גדולה בקיום קשר מתמשך עם התעשייה, קשר שיהיה בו בכדי לאפשר ולתרום לאיכות פעילותו ויכולת השפעתו ותרומתו של המרכז, שבתקווה יהיה מוביל, יתרום ויביא ערך, במישורי המשק, הכלכלה והחברה, יתרום וייקח חלק בהיבטי מחקר, הוראה, חדשנות ופרקטיקות לתעשייה בסקטורים השונים.
המרכז אמנם ממוקם בבית הספר למנהל עסקים, תוך הבנה שזו נקודת המפגש הראשונית והטבעית לעיסוק בנושא, אך המרכז מחויב ועוסק בנושא באופן רב תחומי באמצעות שילוב כלל הדיסציפלינות הרלוונטיות לנושא והמיוצגות באוניברסיטת רייכמן – בהם משפטים ודיסציפלינות נוספות דוגמת קיימות, ממשל, כלכלה, יזמות, פסיכולוגיה ותקשורת.
הצורך לטפל בסוגיות סביבתיות, חברתיות ומשילותיות שעשויות להשפיע באופן מהותי על ביצועים ארוכי טווח, יצירת ערך והעלאת ההסתברות לבניית כלכלה בת קיימא, נותר רלוונטי כתמיד. הנטל הוא על הדירקטוריונים וההנהלות, שנדרשים להמשיך לפתח אסטרטגיות המקדמות ביצועים מעולים ויצירת ערך לטווח ארוך ולהבטיח שהשווקים יעריכו מאמצים אלה. 
מועצות מנהלים כיום צריכות להסתכל על השפעות סביבתיות וחברתיות לא פחות מאשר על הביצועים הפיננסיים ולקבל החלטות מנקודת מבט רחבה זו. עליהם להרחיב דעת ודיון לתוך נושאים כגון שימושי קרקע, אנרגיה, מים ופליטות; זכויות אדם, שוויון הזדמנויות וגיוון; כמו גם אתיקה וסטנדרטים פנימיים אחרים החלים לא רק בתוך הארגון, אלא גם על שרשרת האספקה של הארגון.
נראה שאנחנו מצויים במועד בו על כל אחד מהשחקנים לעלות מדרגה ולקחת מנהיגות, כאשר יש במנהיגות זו בכדי להניע לכלכלה בת קיימא. 2024 והשנים הקרובות יביאו עימם אירועים צפויים ובלתי צפויים, שחלקם בוודאי ישנו את נוף ה-ESG לצמיתות. כדי לנווט בהצלחה במרחב מורכב ומגוון זה, חברות נכון שישקלו צעדים כגון אימוץ גישות משולבות ומגוונות יותר ל-ESG, כולל על ידי זיהוי בעלות פנימית על הנושא, בניית בקרות פנימיות, קביעת תקציבים למומחיות חיצונית ומיפוי דרישות רגולטוריות חוצות תחומי שיפוט.
הבנת השלכות ה-ESG של קשרים עסקיים עשויה גם היא להיות חשובה יותר ויותר, כמו גם הכשרה פנימית ותיאום. ואין מדובר כאן ב-Compliance. זהו עולם שהציפייה בו להיות Beyond Compliance.
 
ואגב כלכלה בת קיימא, קיימות היא כל תחום שיבטיח עתיד בר קיימא. חברה לא בזבזנית, חברה שוויונית, חברה שלא מזדהמת בשקרים ובניצול. קיימות אינו עולם רק של זיהום ופליטות בייצור. קיימות הינו מרכיב חשוב גם בהיבטים רכים והתנהגותיים. הסתה ושקרים, מרמה והפרת אמונים הם זיהום חברתי. כשיש מתקפה על רציונליות, על בניית ידע, על מחקר, נתונים, וניתוח, נולדת חברה שבה מושג האמת מתאדה ונעלם.
בחברה שאין בה אמת, שאין בה ערכים, שאין בה חזון לעתיד, אין גם ערבות הדדית. יש רק אינטרסים. חברה שאין בה ערבות הדדית ואמת - לא תתקיים. במקום שבו אין ערבות הדדית ומשמעות, אין קיימות. 
 
קיימות היא לא רק שימור הקיים או מניעת נזק, היא גם בנייה של החדש. מה שמפחיד הוא האחיזה של תפיסות לא נכונות שיצרו נזק כמו תפיסת מקסום הרווח לטווח קצר לבעלי מניות בלבד. ההיסגרות מפני היכולת להסתכל נכוחה על המחיר, לחשוב על אלטרנטיבות, מייצר סטגנציה וקיפאון, שלא לומר הידרדרות. יש דברים שחייבים להיעלם כדי לאתחל מערכות מחדש. באתחול מחדש של המודל העסקי והחברתי אנו זקוקים לפחות כיסוי ו-PR, ויותר אומץ. אנו זקוקים למנהיגות ואחריות. 
הכותב: יאיר אבידן, ​יו״ר הועדה המייעצת וראש פורום עמיתים במרכז אריסון ל-ESG (סביבה, חברה ומימשל) באוניברסיטת רייכמן, לשעבר המפקח על הבנקים
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    איפה שזה בת קיימא זה אג'נדה 2030
    שאולי 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפה שזה בת קיימא זה אג'נדה 2030 של הפורום העולמי נגד האזרחים בעד האליטות הסיסמה שלהם זה לא יהיה לך כלום ותהיה מאושר תומכים החיסול מעמד הביניים ושליטת הפקידים האליטות לסרוק את כל הנוגעים האלו מהארץ ועכשיו זה נגד עם ישראל.
    סגור
  • 2.
    תהפוך?! ישראל היא אחת הכלכלות המובילות בעולם. של נעליך. (ל"ת)
    מסביר פנים 05/2024/31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    עניי עירך קודמים!!!!
    אנצי!!!! 05/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קודם שהמפקח על הבנקים ונגיד בנק ישראל ידאגו יותר ללקוחות מאשר לבנקים! אצלנו הפוליטיקאים לוקחים אחריות.הם לוקחים אותה ואז זורקים אותה על מישהו אחר-אביעד הכהן פרופסור למשפט!!!!
    סגור