בריאות

"הרוצח השקט": כך תזהו ותימנעו מאחת המחלות הנפוצות בעולם

יתר לחץ דם משפיע על מספר גדול של אנשים באוכלוסייה. מכבי שירותי בריאות מציגים סדרה של המלצות על מנת להימנע מהסיכון. כדי ניתן לטפל, וגם: מה הקשר למלחמה הנוכחית?
מערכת ice | 
בדיקת לחץ דם (צילום ויקיפדיה)
לא סתם אנחנו אומרים על מישהו כשהוא מעצבן אותנו שהוא "מעלה לנו את לחץ הדם", מצבי מתח וחרדה אכן עשויים להשפיע על המצב הבריאותי, ובכללותו גם לחץ הדם שלנו. במכבי שירותי בריאות מוסרים כי מצב המתח שנגרם בעקבות המלחמה והמצה הביטחוני משפיע על מצב לחץ הדם של המטופלים. המלחמה המתמשכת משפיעה גם על הפניות של אנשים והאפשרות לפנות לטיפול רפואי ומעקב אישי אחרי מצבם הבריאותי. 
יתר לחץ דם מכונה לפעמים "הרוצח השקט". הכינוי המבהיל ניתן למצב בגלל שלמחלה אין בדרך כלל תסמינים ולכן קשה לגלות אותה. המחלה יכולה להופיע בכל גיל, אבל שכיחות המחלה עולה באופן משמעותי אצל האוכלוסייה המבוגרת. כיצד ניתן לזהות, להימנע ולטפל במצב? ד"ר חאלד חאזם מומחה ליתר לחץ דם ונפרולוגיה מ"מכבי שירותי בריאות" מסביר.
קודם כל חשוב להבין מה הוא בכלל "לחץ דם" ומה אומר צמד המילים "לחץ דם גבוהה". המונח מתייחס ללחץ שנוצר בעקבות זרימת דם רווי חמצן בעורקים המובילים דם מהלב אל שאר איברי הגוף. כשאנחנו מודדים לחץ דם הערכים נמדדים על ידי יחידות מ"מ כספית ומספקת עבורנו שני ערכים שונים: לחץ דם סיסטולי (לחץ הדם בזמן שהלב נמצא בשיאו) והתכווצות ולחץ דם דיאסטולי (לחץ הדם בעורקים כאשר שרירי הלב רפויים). 
אצל אנשים מבוגרים לחץ הדם האופטימלי הוא מתחת ל-120 ממ"כ לחץ דם סיסטולי ומתחת ל-80 ממ"כ בלחץ הדם הדיאסטולי. לחץ דם תקין הוא עד 129 ממ"כ סיסטואלי ועד 84 ממ"כ דיאסטולי. מעל 140 ממ"כ לחץ דם סיסטואלי ו/או מעל 90 ממ"כ לחץ דם דיאסטולי מוגדר כיתרת לחץ דם. 
ישנם מספר גורמי סיכון ליתרת לחץ דם. חלקם תורשתיים וחלקם קשורים לניהול אורח חיים. עודף משקל עשוי לתרום ליתר לחץ דם, גם תזונה עתירה בשומנים ועישון הם גורמים תורמים. צריכה מופרזת של אלכוהול ולחץ נפשי גם הם מהווים גורמי סיכון. ברוב המקרים לא ניתן להצביע על הסיבה ליתרת לחץ הדם, כלומר - היא לא נובעת ממחלה אחרת. 
לחץ דם גבוה עשוי להיות מסכן חיים, אבל למרבה המזל ניתן לאבחן אותו יחסית בקלות. ההמלצה היא שכל אדם בוגר יעבור בדיקת לחץ דם על מנת לבדוק שהוא בטווח התקין. עבור אנשים שיש להם היסטוריה משפחתית בנושא מומלץ מעבר תכוף יותר. אפשרויות הטיפול קשורות בשינוי אורח החיים ובמחלות הרקע (אם יש) מהן סובל המטופל. גם טיפול תרופתי הוא אפשרות שניתן לשקול עם הרופא במידת הצורך. ישנם סוגים שונים של טיפולים תרופתיים ובמידת הצורך מומלץ להתייעץ על הנושא עם הרופא המטפל. 
ד"ר חאזם ממליץ לעקוב ולטפל בנושא לחץ הדם על ידי הקפדה על דיאטה דלת מלח ולהוסיף אשלגן וסיבים באמצעות פירות וירקות. להקפיד במידת האפשר על הפחתת חרדה ומתח, להקפיד על פעילות רפואית ולהימנע מעישון ושתיית אלכוהול.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה