בעולם

עיר חדשה ומסתורית תוקם בקליפורניה? אלו המיליארדרים מאחוריה

חברה מסתורית רכשה אלפי דונמים באזור מפרץ סן פרנסיסקו ב-800 מיליון דולר. מאחורי התוכנית להקים מטרופולין חדש ושוקק חיים, עומדים מיליארדרים מעמק הסליקון שזה הסיפור שלהם
מערכת ice | 
משקיעים בנדל"ן בארצות הברית (צילום unsplash)
מייקל מוריץ, משקיע הון סיכון ומיליארדר, שלח ב-2017 הודעה למשקיע פוטנציאלי על מה שהוא תיאר כהזדמנות יוצאת דופן: השקעה ביצירת עיר חדשה בקליפורניה.
הניו יורק טיימס פרסם את דבר רעיון הקמת העיר המסתורית, שאיש שלא ידע מה פשרה: האתר היה בפינה של אזור מפרץ סן פרנסיסקו, שם הקרקע הייתה זולה. למוריץ ושותפיו היו חלומות להפוך עשרות אלפי דונמים למטרופולין שוקק חיים, שעל פי ההצעה, יכול לייצר אלפי מקומות עבודה ולהיות נגיש להליכה כמו פריז או הווסט וילג' בניו יורק, והכל במרחק קצר מסן פרנסיסקו ומעמק הסיליקון. 

מאז, חברה בשם Flannery Associates קנתה חלקות אדמה גדולות באזור חקלאי ברובו צפונית-מזרחית לסן פרנסיסקו. החברה המסתורית השקיעה יותר מ-800 מיליון דולר לרכישת אלפי דונמים של קרקע חקלאית, כך עולה ממסמכי בית המשפט. בזו אחר זו, פלנרי הציעה הצעות לכל בעל קרקע ושילמה פי כמה מתעריף השוק, בין אם הקרקע נרשמה למכירה או לא.
הרכישות של חברה שאיש באזור לא שמע עליו ושעסקיה היו בגדר תעלומה, הפכו לנושא לספקולציות: האם דיסני מתכננת פארק שעשועים חדש? האם ניתן לקשר את הרכישות לסין? נמל מים עמוקים?
חברת פלאנרי הוא פרי מוחו של יאן סרמק, 36, סוחר לשעבר בגולדמן זאקס שחיזר בשקט אחרי כמה מהשמות הגדולים של תעשיית הטכנולוגיה כמשקיעים. השאיפות של החברה הן לקחת חלק צחיח של גבעות חומות שבמרכזן כביש מהיר דו-מסלולי בין פרברים ואדמה כפרית – ולהפוך אותו לקהילה עירונית עם עשרות אלפי תושבים, אנרגיה נקייה, תחבורה ציבורית.
 
המשקיעים של החברה, שזהותם לא דווחה בעבר, מגיעים מעמק הסיליקון: מייקל מוריץ; ריד הופמן, מייסד-שותף של לינקדאין, איש הון סיכון ותורם דמוקרטי; מארק אנדריסן וכריס דיקסון, משקיעים בחברת ההון סיכון אנדריסן הורוביץ; פטריק וג'ון קוליסון, האחים המייסדים של חברת התשלומים Stripe; לורן פאוול ג'ובס, מייסדת קולקטיב אמרסון; ונת פרידמן ודניאל גרוס, יזמים שהפכו למשקיעים. גם אנדריסן הורוביץ תומכת. לא ברור כמה כל אחד השקיע.
בקליפורניה, דיור הוא כבר מזמן בעיה בלתי פתירה, ואילי הסיליקון היו מתוסכלים מזמן מהמחסור בנדל"ן באזור המפרץ, ומהקושי לבנות בקליפורניה באופן כללי, מכיוון שכח האדם שלהם עמוס לעייפה. חברות כמו גוגל פנו לערים כמו פאלו אלטו ומאונטיין וויו להרחבת המטה שלהן, בעוד שמנהליהן מימנו פוליטיקאים שדחפו לפיתוח רופף וחוקי, העיקר לבנות מהר יותר וגבוה יותר.
הרווחים הכספיים מהעיר החדשה עשויים להיות עצומים, אמר מוריץ ב-2017. הוא העריך שהתשואה יכולה להיות פי כמה מההשקעה הראשונית רק משינוי הייעוד, והרבה יותר אם וכאשר יתחילו לבנות. אזור המפרץ הוא בין האזורים היקרים ביותר במדינה, גם לאחר שמחירי השכירות והבתים ירדו לאחר המגיפה. כלכלנים ומומחי דיור האשימו במשך עשרות שנים מצוקת דיור ממושכת וחוסר היכולת של קליפורניה לבנות מספיק כדי לעמוד בביקוש.
הרכישות נחשפו לעיני הציבור באביב, כאשר עורכי דין של פלנרי הגישו תביעה לבית המשפט המחוזי בארה"ב, והאשימו את בעלי הקרקעות בשיתוף פעולה ביניהם כדי לנפח מחירים. ההצעות של פלנרי יצרו מולטי מיליונרים ברחבי המחוז, אבל נראה שאיש לא ידע מה התכוונה החברה המסתורית לעשות עם הקרקעות שהסתכמו כעת בנתח גדול מהמחוז כולו.
זה השתנה בשבוע שעבר, כאשר התושבים החלו לקבל הודעות טקסט ואימיילים עם סקר ששאל אותם בין היתר על אפשרות לפרויקט ש"יכלול עיר חדשה עם עשרות אלפי בתים חדשים, חוות אנרגיה סולארית גדולה, פרדסים עם למעלה ממיליון עצים חדשים, ולמעלה מ-10,000 דונם של פארקים חדשים ושטח פתוח".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה