בעולם

המיליארדר הווארד מרקס: "ראיתי רק שתי תקופות כלכליות מכריעות, זו תהיה השלישית"

המילארדר והמשקיע הווארד מרקס מכין את המשקיעים הצעירים לשינוי בעולם הכלכלי: "אימוץ מנטליות חדשה". לדבריו, הסיכון יפנה את מקומו לטובת תשואות בטוחות
מערכת ice |  5
הווארד מרקס (צילום oaktreecapital.com)
ב-53 שנותיו בעולם ההשקעות, הווארד מרקס - המיליארדר והמייסד השותף של Oaktree Capital Management - אמר שעד כה ראה רק שתי תמורות משמעותיות אמיתיות בהשקעות.
"ראיתי מספר מחזורים כלכליים, תנודות מטוטלת, טירוף ופאניקה, בועות והתרסקויות, אבל אני זוכר רק שני שינויים אמיתיים בים הזה", כתב מארקס במזכר שפורסם ביום שלישי. "אני חושב שאנחנו עשויים להיות בעיצומו של אחד שלישי כיום."
השינוי הראשון, לדבריו, בשנות ה-70, היה "אימוץ מנטליות השקעות חדשה", כלשונו, לאמץ סיכון. מרקס אמר שהשינוי הוביל לסוגים חדשים של השקעות כמו חוב במצוקה, ניירות ערך מגובים במשכנתאות, אשראי מובנה והלוואות פרטיות. מרקס מספר כי זיהה את השינוי בזמן, ובחר להשקיע באגרות חוב של "החברות המסוכנות ביותר באמריקה", והרוויח כסף "ביציבות ובבטחה".

"אין זה מוגזם לומר שעולם ההשקעות של היום כמעט ואינו דומה לזה שלפני 50 שנה", כתב מרקס. "צעירים שמצטרפים היום לתעשייה כנראה יהיו מזועזעים לגלות שאז, משקיעים לא חשבו במונחי סיכון/תשואה. עכשיו זה כל מה שאנחנו עושים."
המהפך השני התרחש בשנות ה-80. הבנק הפדרלי, בראשות פול ווקר, העלה את ריבית ההלוואות של קרנות הפדרליות ל-20% כדי להוריד את האינפלציה שזינקה ל-13.5% בגלל זינוק במחירי הנפט שדחף את עלות הסחורות ו"הצית אינפלציה מהירה", אמר. שלוש שנים לאחר מכן האינפלציה ירדה ל-3.2%. עם הצלחה זו, הפד הוריד בהדרגה את שיעור הקרנות הפדרליות - מה שגרם ל"סביבת ריבית יורדת ששררה במשך ארבעה עשורים".
הצלחת המשקיעים ב-40 השנים האחרונות נובעת בעיקר מהריביות הנמוכות הללו, אמר מארקס, משום שהזינו עידן של כסף זול וקל. בנק אוף אמריקה תיאר את הסביבה הזו כ"סטייה", במקום לתייג אותה כנורמה החדשה.
"שני העשורים האחרונים של '2%' אינפלציה, צמיחה ושכר הסתיימו עם חזרה לממוצע ההיסטורי ארוך הטווח", כתבו בעבר האנליסטים של BofA בהערת מחקר. שיעורי הריבית הגיעו לשפל של כל הזמנים ב-2008 לאחר שהפד הוריד את ריבית הקרנות הפדרליות לאפס בניסיון לחלץ את הכלכלה מהמשבר הפיננסי הגדול. מ-2009 עד 2020, כאשר החלה המגיפה, "ארה"ב נהנה מההתאוששות הכלכלית הארוכה ביותר שלה בהיסטוריה", אמר מרקס.
במהלך המשבר הפיננסי הגדול, אוקטרי גייסה חובות של מיליארדי דולרים כדי לרכוש נכסים במצוקה - והמשקיעים שלו נהנו מכך שהחברה זיהתה את ההזדמנות כשהחוב גדל.
אבל העידן הזה הסתיים השנה, עם אינפלציה גבוהה וריביות גבוהות יותר. האינפלציה בארה"ב משנה לשנה הגיעה לשיא של ארבעה עשורים ב-9.1% ביוני לפני שהואטה ל-7.1% בנובמבר. זה דחף את הפד להעלות את הריבית שבע פעמים השנה, מה שדחף את ריבית הקרנות הפדרליות לטווח של 4.25% עד 4.5%.
הפסימיות השתלטה על האופטימיות, אמר מרקס, ואינפלציה וריביות "ישארו בסבירות גבוהה השיקולים הדומיננטיים המשפיעים על סביבת ההשקעה במשך השנים הקרובות. עברנו מהעולם עם התשואה הנמוכה של 2009-2021 לעולם של תשואה מלאה, וזה עשוי להפוך ליותר בטווח הקרוב", כתב מרקס.
וזה אומר שמשקיעים יכולים לקבל "תשואות מוצקות" מבלי להסתמך כל כך על השקעות מסוכנות יותר, מה שבתורו עשוי להיות הזדמנויות טובות יותר למלווים ולציידי מציאות. אבל אסטרטגיות השקעה שעבדו בצורה הטובה ביותר ב-40 השנים האחרונות עשויות לא להניב טוב בשנים הבאות - "זה השינוי שאני מדבר עליו", כתב מארקס.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אז למה מדינת ישראל נכנסת לסיכון הגבוהה עד איום לקיומה כ (ל"ת)
    מוכרים את א"י בחינם 12/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    פחד אימים.
    יואב 12/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנדלן בארץ במצב הכי רגיש מכל הנדלן בעולם. פוחד ממשבר גדול.
    סגור
  • 2.
    מיתון
    אזרח 12/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שאנחנו מבינים שהעולם הולך למתיון.קשה.האם יתכן שאנחנו במשבר כמו שנות השלושים של המאה הקודמת.מפחיד אנשים בלי עבודה. רעב.אנשים קופצים מהגגות
    סגור
  • 1.
    כמה קל לברבר ולא להגיד כלום בסוף (ל"ת)
    פששש 12/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • הם דיברו דיבורים (ל"ת)
    אילן 12/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור