השוק

מיליארד דולר בשנה: איך חמאס משיג את הכסף שלו?

בפודקאסט שערך לאחרונה עיתון "אקונומיסט" נאמר כי התקציב השנתי של חמאס הוא כמיליארד דולר. חלק מהכסף מגיע באמצעות מסים על סחורות, השקעות של ארגון הטרור ועוד. "החמאס מבצע עסקאות רבות תוך כדי התחמקות מסנקציות", אמרה אשת העסקים רוחאנה שנבהוג
מערכת ice | 
חמאס (צילום פלאש 90/ וויסאם השלמון)
"כלכלנים רבים ברחבי המזרח התיכון עובדים עבור חמאס – באלג'יריה, איחוד האמיריות ועוד. חלקם משקיעים במרכזי קניות, חלקם במכרות". כך אמרה אשת העסקים רוחאנה שנבהוג, בפודקאסט של שבועון החדשות הבריטי "אקונומיסט" שיצא לאחרונה.
ההערכה היא שלפני המלחמה, חמאס הכניס לפחות כמיליארד דולר בשנה לעזה, סכום שווה ערך לתקציב הלאומי של סומליה, שאוכלוסייתה גדולה פי שבע מאוכלוסיית רצועת עזה. כמחצית מהסכום העצום הזה, מקורו בהשקעות שבוצעו על ידי ארגון הטרור.
שנבהוג טענה כי חלק מאותם כלכלנים העובדים עבור חמאס מעבירים את הכסף לעזה במגוון דרכים, למשל: תרומות לארגוני צדקה, משכורות לעובדים או בהעברות ישירות המיועדות לטרור.
ע"פ הערכות אמריקאיות וישראליות, כ-360 מיליון דולר מההכנסה השנתית של הארגון מגיעה ממסים על סחורות שהוכנסו לעזה, רובם מאיראן ומקטאר. "עיקר הכספים של חמאס אינו דרך מדינות מערביות. ארה"ב הכריזה על סנקציות רבות כלפי אנשי החמאס מאז ה-7 באוקטובר במטרה לעצור את העברת הכספים לעזה". אמרה שנבהוג.
"למרות זאת, ישנן הרבה דרכים בהן החמאס יכול לעקוף את הסנקציות הללו. הארגון נעזר בשוק הקריפטו בשביל להעביר מיליוני דולרים לטרור. הם משנים שמות של חברות ישנות ורושמים אותם כחדשות", היא מסבירה בדאגה. "פעולות אלו הופכות את העסקאות של חמאס לקשות במיוחד לפיקוח ע"י המערב".
שנבהוג מסבירה כי בעבר עמאן, בירת ירדן, הייתה המרכז הפיננסי העיקרי של אנשי החמאס, עד שהדבר נקטע על ידי הממשלה (שהחלה בהתקרבות למערב), וכעת הארגון משתמש בטורקיה כיעד המרכזי שלו לצורך העברת כספים. "מערכות הבנק הטורקיות הן מתוחכמות מאוד, מה שמאפשר לחמאס לבצע עסקאות רבות תוך כדי התחמקות מהסנקציות", מסכמת אשת העסקים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה