השוק

פסק דין דרמטי: שליחי החברה אינם זכויות לזכויות עובדים

בית המשפט העליון בבריטניה קבע כי שליחי Deliveroo אינם יכולים להיות מוכרים במסגרת "יחסי עבודה" או להיות מיוצגים על ידי איגודים מקצועיים. בתום מאבק של שבע שנים של ה-IWGB, קבעו השופטים פה אחד כי החוזים אינם מהווים "יחסי עבודה" מפני שהרוכבים יכולים להשתמש באדם אחר שינהג במקומם מבלי מעורבות החברה: "נערער תוך שימוש בכל הדרכים העומדות לרשותנו"

מערכת ice | 
משלוחי אוכל (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, מרים אלסטר)
בית המשפט העליון בבריטניה קבע כי רוכבי Deliveroo אינם יכולים להיות מוכרים כעובדים במערכת יחסי עבודה או מיוצגים על ידי איגודים מקצועיים למשא ומתן קיבוצי, בהחלטה נקודתית לכלכלת הפלטפורמה. בדיווח שפורסם היום (רביעי) בפיננשל טיימס נחשף כי איגוד העובדים העצמאי של בריטניה הגדולה (IWGB), בעל החברות הגדולה ביותר של שליחים מבוססי אפליקציות בבריטניה, נאבק בתיק במשך יותר משבע שנים בשמם של עשרות אלפי רוכבי Deliveroo.
בפסק דין שאושר פה אחד ביום שלישי, אמרו חמישה שופטים כי החוזים בין הרוכבים לחברה אינם מהווים "יחסי עבודה" מכיוון שהרוכבים יכלו להשתמש באדם אחר כדי לכסות את המשלוחים שלהם ללא מעורבות של Deliveroo. "לפיכך, הרוכבים חופשיים לדחות הצעות עבודה, להפוך את עצמם לבלתי זמינים ולבצע עבודה עבור מתחרים", נכתב. "שוב, תכונות אלה אינן עולות בקנה אחד עם כל רעיון של יחסי עבודה."
Deliveroo אמרה כי ההחלטה היא "שיפוט חיובי" עבור רוכביה, והוסיפה כי "אלפים פונים בכל שבוע לעבוד עם Deliveroo כי הם רוצים להיות מסוגלים להחליט בעצמם מתי, היכן והאם לעבוד". עוד נכתב: "אנו גאים להיות מסוגלים להציע לעשרות אלפי רוכבים את הגמישות הזו לצד הביטחון של ביטוח חינם, כיסוי מחלה, תמיכה בהורים טריים והסכם הכרה ייחודי לאיגוד".
 
התיק נדחה לראשונה על ידי ועדת הבוררות המרכזית בשנת 2017, כאשר הגוף לדיני עבודה מצא כי הרוכבים הם עצמאים כי הם יכולים להחליף מישהו שישלים את ההזמנה עבורם. ה-IWGB הגיש ערעור דרך בתי המשפט, והביא את התיק לדרג הגבוה ביותר, בית המשפט העליון, באפריל. ה-IWGB תיאר את הפסיקה כ"אכזבה". "אנחנו לא יכולים לקבל את זה שאלפי רוכבים צריכים לעבוד ללא הגנות תעסוקה".

"נערער תוך שימוש בכל הדרכים העומדות לרשותנו", ציינו ה-IWGB. איבון גלאגר, שותפה במשרד עורכי הדין Harbottle & Lewis, אמרה כי פסק הדין הוא "פסיקה חשובה ביסודה לכלכלת הפלטפורמה, לא רק עבור Deliveroo בקביעה שסעיף ההחלפה (המאפשר לעובדים להשתמש באחרים כדי להשלים את ההזמנות שלהם) עובד כהוכחה לכך שרוכבים אינם יכולים להיחשב עובדים".
 
"הוסיפה, "פסיקת בית המשפט העליון עשויה להוליד חברות כלכליות אחרות בעקבות העסקת Deliveroo גישה - היכן שהיא מתאימה למודל המסחרי שלהם", הוסיפה.  חברת Deliveroo עדיין לא התחילה לייצר תזרים מזומנים חופשי חיובי. ההפסדים לפני מס בחברה הלונדונית הצטמצמו מ-127.1 מיליון ליש"ט במחצית הראשונה של השנה שעברה ל-57.6 מיליון ליש"ט בששת החודשים הראשונים של 2023, כאשר ההכנסות צמחו ב-5% למיליארד ליש"ט.
החברה הרוויחה 418.4 מיליון ליש"ט מהכנסות מחוץ לבריטניה ואירלנד במחצית הראשונה של השנה הזו, כאשר מחוקקים בבריסל דנו בכללים חדשים כדי להעניק הגנות תעסוקה גדולות יותר לעובדי כלכלת פלטפורמה במדינות החברות באיחוד האירופי. על פי הצעות המוסכמות על ידי המועצה האירופית, הגוף המבצע של האיחוד האירופי, חברות השולטות בשעות העובדים, מה הם לובשים בעבודה ומגבילות אם הם יכולים לקבל או לדחות עבודה יצטרכו לסווג אותם כעובדים.
Deliveroo הפסיקה את פעילותה בספרד לפני כמעט שנה לאחר שהמדינה תיקנה חוקים כדי להעניק לעובדי כלכלת פלטפורמה זכויות כולל משא ומתן קיבוצי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה