השוק

המספרים נחשפים: כמה הפסידו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות?

המלחמה שהחלה בתחילת חודש אוקטובר גרמה להפסדים בקרנות ההשתלמות וקופות הגמל; למעשה מתחילת השנה קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הניבו תשואה נמוכה מאוד עד כדי תשואה ריאלית שלילית; אז כמה הפסדתם בקופות והקרנות באוקטובר
ניצן כהן | 
בתי השקעות (צילום shutterstock, יחצ, בועז צרפתי, מתוך אתר אנליסט, סם יצחקוב, freepik, פלאש 90/ חיים גולדברג, מיכאל גלעדי)
ניתוח שנעשה בבית ההשקעות מיטב מגלה שקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הפסידו בחודש אוקטובר בממוצע 2.4% כך שמתחילת השנה הן הניבו תשואות חיובית של קצת יותר מ-3.5% וזו תשואה נמוכה מאוד עד כדי תשואה ריאלית שלילית.
עכשיו צריך להסביר שהמלחמה שפרצה בתחילת אוקטובר גרמה להפסדים הכבדים של החודש האחרון אבל המגמה מאז חודש יולי האחרון היא מגמה שלילית שנובעת הן מהריביות הגבוהות שמעיבות על הביצועים בשוק והן בשל התנהלות ממשלת ישראל בימים של טרום המלחמה, התנהלות בעייתית שנמשכה עובר למחדל של ה-7 באוקטובר ועד עכשיו.

כך או אחרת, כרגע חוסר הוודאות בשווקים גדול מידי וקשה להעריך לאן השווקים הולכים אבל מה שכן ניתן להגיד שגם החסכונות הפנסיוניים של הציבור נפגעו קשות בשנה האחרונה.
אם כן מהניתוח של מיטב עולה כי בחודש אוקטובר נרשמו ירידות שערים בשוקי המניות בארץ ובחו"ל, ובאיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל, והן האחראיות לתשואה השלילית של הקופות. פיחות השקל מול הדולר ומול האירו, תרמו לאחזקות המט"חיות ומיתנו את הירידות.
בשוק המניות בארץ נרשמו ירידות שערים חדות: מדד ת"א 35 ירד ב-10.7%, מדד ת"א 125 ירד ב-11.5%, מדד ת"א 90 ירד ב-13.9%. ואילו מדד יתר 60 ירד ב-12.8%. שוקי המניות בעולם הציגו ירידות שערים אולם בעוצמה מתונה הרבה יותר. בארה"ב: ירידות שערים: כאשר מדד הדאו ירד ב-1.4%, מדד ה-S&P ירד ב-2.2% ומדד הנאסד"ק ירד בשיעור של 2.8%.
גם באירופה נרשמה מגמה שלילית: ה-DAX הגרמני ירד ב-3.3%, ה-CAC הצרפתי ירד     ב-3.5% וה-Eurostoxx 50 ירד ב-2.7%. מדד הניקיי ביפן ירד בשיעור של 3.2%. המדד העולמי של השווקים המתפתחים ירד ב-3.9%. כל אלו במונחי מטבע של אותן מדינות.
באג"ח הקונצרני המקומי נרשמה מגמה שלילית. מדד התל בונד 20, מדד התל בונד 40 ומדד התל בונד 60 ירדו ב-3.3%, 2.3% ו-2.8% בהתאמה. איגרות החוב הלא מדורגות ירדו בשיעור של 3.6%. מדד אג"ח קונצרני כללי ירד ב-2.0%.
מדד איגרות החוב הממשלתיות ירד ב-2.9%, כאשר נרשם פער גדול מאוד בין איגרות החוב הצמודות למדד שירדו ב-4.8% ואיגרות החוב השקליות שירדו ב-1.8%. הפער הזה נוצר בעיקר כתוצאה מפרסום מדד המחירים לצרכן בחודש ספטמבר שהיה נמוך הרבה מן הציפיות. איגרות החוב עם ריבית משתנה ירדו ב-0.2%.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה