השוק

גורם כלכלי בכיר: בנק ישראל מימש חלק קטן מתוכנית מכירת הדולרים

גורם כלכלי בכיר המעורה היטב בתוכנית מכירת הדולרים של בנק ישראל אומר בשיחה עם ice כי הבנק המרכזי עשה שימוש עד כה בתוכנית בסכומים קטנים מאוד אבל אם יהיה צורך הבנק יהיה אגרסיבי הרבה יותר
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
אחת התהיות הגדולות ביותר בשוק ההון היא עד כמה חסרים דולרים בבנקים. כדי להפיג את החששות האלה הנהיג בנק ישראל תוכנית למכירת 30 מיליארד דולר שהם כ-15% מיתרות המט"ח של ישראל. בשונה משנים עבור, בתקופת אמיר ירון כנגיד בנק ישראל, הבנק המרכזי פועל כממתן תנודות ולא כמווסת שערי חליפין.
התוכנית הושקה כדי למנוע את הבהלה בשווקים שאפיינה את הימים הראשונים של המלחמה ונבעה מחשש שלבנקים לא יהיו די דולרים בכספות ולכן הלקוחות התנפלו עליהם. בנק ישראל הודיע שיעמיד די נזילות דולרית למערכת הבנקאית מה שהרגיע את השווקים והדולר חזר להיסחר בקורלציה למצב הכלכלי-מדיני-ביטחוני.

עכשיו נשאלת השאלה עד כמה באמת יש מצוקת נזילות דולרית במערכת הבנקאית ועד כמה התוכנית של בנק ישראל נועדה להרגיע את הציבור ואין באמת מצוקת נזילות.
גורם כלכלי בכיר המעורה היטב בניהול הנזילות של המערכת הבנקאית אמר ל-ice כי מימוש התוכנית של בנק ישראל נועדה למנוע בראש ובראשונה מצוקת נזילות אמיתית אבל בפועל לא הייתה כזו ולכן בנק ישראל לא היה צריך לממש את התוכנית בצורה אגרסיבית, נכון לעכשיו. ומכאן, אמר הגורם, מימש הבנק המרכזי מיליארדים בודדים של דולרים מהתוכנית.
"אם תיווצר בהלה או לחילופין אם באמת תהיה מצוקת נזילות דולרית בנק ישראל יהיה הרבה יותר אגרסיבי ואם יגמרו לו ה-30 מיליארד דולר הוא יזרוק לשוק עוד 30 מיליארד דולר. הנחת העבודה שיש בקנה 100 מיליארד דולר שמיועדים לקטסטרופה מהסוג הזה (מצוקת נזילות דולרית אמיתית של הבנקים, נ"כ) אבל כרגע לא רואים סיטואציה כזו ולכן הדברים של הנגיד לפיהם הבנק המרכזי פועל כממתן תנודות - הן האמת ולא כדאי לחפש משהו נסתר" אמר הגורם.
כך או אחרת, היום נרשמת רגיעה בשוק המט"ח והדולר מתייצב קצת מעל ה-4 שקלים וזה אומר, לפחות לדברי הגורם הבכיר, שהמסחר במט"ח מתנהג בהתאם לתרחיש האמצע של בנק ישראל וזה נתון חיובי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה