השוק

בית ההשקעות IBI: ציפיות להורדת ריבית לא מתכתבות עם הסיכון

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, כותב היום ללקוחות הבית שהציפיות בארה"ב להורדת ריבית לקראת סוף השנה אינן עקביות עם תמחור הסיכון; גוזלן אומר עוד כי תידרש הרעה משמעותית בתנאים הפיננסיים כדי לשקול הורדת ריבית בהמשך
ניצן כהן |  2
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות)
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI כותב היום ללקוחות בית ההשקעות שרק הרעה משמעותית בכלכלה האמריקאית תביא את הפדרל ריזרב להוריד ריבית כשהציפיות לכך, כרגע לפחות, אינן מתכתבות עם הסיכונים בשוק.
"נתוני הצמיחה לרבעון הראשון בארה"ב היו לכאורה חלשים מהצפוי, עם צמיחה של 1.1% לעומת ציפיות לעלייה של 1.9%. עם זאת, בניגוד לרבעונים הקודמים שבהם נרשמה צמיחה של סביב 3%-2.5%, דווקא תמהיל הצמיחה היה חזק יותר ברבעון הראשון של השנה עם צמיחת ביקושים מקומיים של כ-3%, וזאת לאחר חולשה יחסית בביקושים ברבעונים הקודמים, בעיקר כתוצאה מירידה בפעילות הנדל"ן למגורים (שאמנם נמשכה גם ברבעון הראשון אך בקצב מתון יותר). צמיחת הביקושים ברבעון הראשון שיקפה האצה בצריכה הפרטית, וזאת בהשפעת התאוששות בצריכת מוצרים בני קיימא, במקביל להמשך עלייה בצריכת שירותים" אומר גוזלן. 

"השיפור בצריכה הפרטית נשען על עוצמת שוק העבודה, שילוב של רמות שפל באבטלה, ביקוש גבוה לעובדים (גם אם נמוך מרמות השיא) והמשך עלייה בשכר. בחודשים האחרונים, על אף המשך נתוני תעסוקה חזקים נרשמה האטה בקצב עליית השכר הממוצע, וכפי שציינו בסקירה הקודמת, התפתחות זו לא קיבלה חיזוק ממדד השכר של ה-Fed של אטלנטה, שדווקא הצביע על התגברות לחצי השכר, ולמעשה שיקף הערכה להטייה של תמהיל המועסקים על נתוני השכר (מתוך נתוני התעסוקה החודשיים). 
"ואכן,  נתוני עלות השכר לרבעון הראשון של השנה חיזקו את הערכה זו עם עלייה רבעונית גבוהה מהצפוי (1.1%, ו-1.5% בסקטור הפרטי בניכוי תשלומי בונוס) , תוך עדכון כלפי מעלה לנתוני הרבעון האחרון של 2022, כך שקצב העלייה השנתי של עלות השכר ממשיך לנוע מעל ל-5%. נתון זה מאופיין במתאם גבוה למדיי עם נתוני האינפלציה, ומחזק את הערכת האינפלציה "הדביקה", שלפי מדד זה צפויה להמשיך ולנוע סביב רמות של 5%.
"עלות השכר מהווה את אחד האינדיקטורים החשובים מבחינת ה-Fed, וזאת לצד התפתחות הציפיות לאינפלציה. בהיבט זה, נרשמו לאחרונה מגמות מנוגדות, כך שבעוד שהציפיות מתוך שוק האג"ח וה-SWAP התמתנו לסביבה של 2.25%-2.5%, הציפיות מתוך סקר אמון הצרכנים של מישיגן עלו, הן לטווח הקצר (4.6%) והן לטווח הבינוני-ארוך בו הן נעות סביב 3%" אומר גוזלן. 
"סביבת האינפלציה הגבוהה והדביקה ולחצי השכר הגבוהים, מספקים תמיכה להעלאת ריבית נוספת בארה"ב בשיעור של 25 נ"ב, ל-5.25%-5%. בדומה להחלטה הקודמת, גם בהחלטה הקרובה ברקע הדברים נרשמת הרעה במערכת הבנקאית בעקבות ההידרדרות של First Republic  שצברה תאוצה בימים האחרונים. לפיכך, מעבר להעלאת הריבית הצפויה,  סביר כי ה-Fed  ימשיך לשדר מסר ולפיו הצפי להקשחת תנאי האשראי והאטה בהיקף האשראי, יהוו תחליף להעלאת הריבית, אך לשם כך הוא יצפה לראות גם השפעה שלילית על התנאים הפיננסים, שעד כה לא הייתה משמעותית, ואף נרשם בהם שיפור לאחרונה. 
"לכן, אנו ממשיכים להעריך כי התמחור הנוכחי בשוק איגרות החוב הכולל עקום יורד משמאל לימין וציפיה להפחתת ריבית במהלך המחצית השניה של השנה אינו עקבי עם סביבת התנאים הפיננסיים הנוכחית, בפרט על רקע סביבת האינפלציה הגבוהה. 
"להערכתנו תידרש הרעה משמעותית בתנאים הפינננסים בכדי שה-Fed יעביר את הפוקוס מהאינפלציה לעבר הצמיחה/יציבות פיננסית בעוצמה כזו שתוביל אותו להפחתת ריבית. התמחור הנוכחי בנכסי הסיכון, הן המרווחים בשוק הקונצרני והן המכפילים הגבוהים, סטיות התקן הנמוכות יחסית ופרמיית הסיכון שנעה ברמות נמוכות אינו עקבי עם תרחיש זה, ומכיל מרווח ביטחון מצומצם מאוד מפני הרעה בתמונת המאקרו" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    האינפלציה לא יורדת והריבית תמשיך להעלות . (ל"ת)
    בכתבות אחרות 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • משאלת לב שלך
    רונן 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בהצלחה
    סגור