השוק

מיטב: עכשיו ברור שהממשלה לא תעמוד ביעד הגירעון של 1%

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אומר היום שהתחזיות לגבי גירעון הממשלה בשנתיים הקרובות לא רלוונטי והגירעון (שנקבע בתקציב על 1%) יהיה בפועל 3%
ניצן כהן |  1
אלכס זבז'ינסקי (צילום רמי זרנגר)
"הירידה בגביית המיסים מבטאת בחלקה הכנסות גבוהות במיוחד שהיו אשתקד, אך גם ההאטה המתרחבת בפעילות המשק. ההכנסות ממיסים הריאליות צפויות להמשיך לרדת לכיוון קו המגמה ארוך הטווח. נוצר מצב שעוד לפני שהתקציב אושר כבר ברור שהממשלה לא תעמוד ביעד הגירעון של 1% ב-2023. כפועל יוצא מזה, גם התחזיות ל-2024 נראות לא ממש רלוונטיות. אנו מעריכים שהגירעון יגיע לכ-3%" אומר הבוקר הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אלכס זבז'ינסקי.

"מתחילת הקורונה, השינויים בהכנסות ממיסים היו האינדיקאטור הטוב ביותר לחיזוי הצמיחה במשק, הרבה יותר מדויק מהמדד המשולב של בנק ישראל שחזה את הצמיחה לפני המגפה. אם הקשר בין גביית המיסים לצמיחה נמשך גם השנה, הירידה בהכנסות ממסים ברבעון הראשון לעומת אשתקד עלולה לבשר על צמיחה אפסית או אף שלילית" הוא אומר. 
באשר להשפעת הריבית על התשלומים השוטפים של הציבור, אומר זבז'ינסקי כי "מדוחות הבנקים לרבעון הרביעי עולה שסך תשלומי הריבית ע"י הלקוחות הסתכמו כמעט ב-24 מיליארד שקל, זאת בהשוואה לכ-11 מיליארד ברבעון הרביעי של 2021 לפני שהריבית התחילה לעלות. בהתחשב בהמשך עליית הריבית מתחילת השנה, ניתן להעריך שהגידול בתשלומי הריבית לעומת המצב לפני שהיא התחילה יסתכם בכ-15-20 מיליארד שקל ברבעון או כ-60-80 מיליארד שקל". הוא מסיים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מיטב הפכו למפלגת שמאל. מחרים אותם (ל"ת)
    Zzהירות 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור