השוק

כבר מזמן לא היה בלגן כזה בכלכלה הישראלית - וכן, צריך לדאוג

הכלכלה נמצאת בבלגן בעיקר כי הממשלה עסוקה בדבר אחד (ולא נזכיר כרגע את שמו); הדולר ברמות גבוהות שמייצרות אינפלציה, לא קמות ועדות איתור למינוי בכירים בכלכלה ועוד לא אמרנו כלום על גרעין באירן, התעצמות בעייתית מאוד של חיזבאללה וחזית בסוריה | טור שישי
ניצן כהן |  23
בנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock, freepik)
פסק הזמן בהליך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית נתן לכל השחקנים בכלכלה המקומית את הזמן הדרוש כדי להבין יותר טוב מה קרה כאן ומה צפוי לבאות. כל השחקנים החלו לשחק עם התרחישים השונים בהתבסס על מה שעבר מאז חודש נובמבר 2022 והתחילו לייצר תובנות. תובנות מהן תיגזרנה החלטות ההשקעה הרלוונטיות לפחות לתקופה הקרובה.
אם כן נתחיל בדולר. כאן אנחנו מבינים את התהליך. מהמחצית השניה של 2020 הדולר נמצא מתחת לרמת ה-3.5 שקל, וחלק ניכר מהזמן ועד המחצית השניה של 2022 למעשה, הדולר היה מתחת לרמה של ה-3.4 שקל כשבין יולי 2021 לערך ועד ליולי 2022 לערך, היה הדולר סביב רמת ה-3.2 שקל. היום הדולר ב-3.65 שקל.

עכשיו, סביב יולי 2021 קמה ממשלת השינוי בראשות נפתלי בנט והדולר בנקודה של 3.28 שקל ומאז שמר הדולר על הרמה הזו פחות או יותר עד ליולי 2022 כשנפלה ממשלת השינוי. אחרי נפילת ממשלת השינוי הדולר נסחרת בתנודתיות כשבחלקו העליון היה סביב 3.5 שקל ובתחתון קצת יותר מ-3.2 שקל.
דצמבר וינואר 2023 מסמנות את נקודת המפנה כשהממשלה יוצאת במהלך חקיקה חד-צדדי על מהפכה משפטית והדולר טס עד לשיא של כמעט 3.7 שקל והיום הוא ברמה של 3.6 שקל כשהפעם האחרונה שביקרנו ברמה הזו הייתה בשיא משבר הקורונה אי שם ב-2020.
מכאן ניתן להבין את רמות הסיכון שמייחסים המשקיעים לכלכלה המקומית. גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי של החסכונות הארוכים והבינוניים במיטב, צייר שני תרחישים אפשריים לדולר. נזכיר כי מני מנהל השקעות בהיקף של 100 מיליארד שקל וזה המון אחריות. אם כן, להערכת מני אם הממשלה חוזרת לחקיקה חד-צדדית הדולר עף ל-4 שקלים ומכאן שיעזור אלוהים. אם יש הסכמות סביב חקיקה מתונה בהסכמה רחבה הדולר יורד ל-3.5 שקל.
אם ככה, שאלתי אותו, למה הוא לא ירד חזרה ל-3.2 שקל, הרי מעקרים כאן את הבלגן. "בכל זאת קרה משהו" הוא ענה תוך שהוא מכוון לזה שבישראל קרה משהו בחודשים האחרונים שאף אחד לא חלם שיכול לקרות כאן ויש לזה מחיר, בטח בטווחי הזמן הבינוניים. אבל נדגיש זה רק במקרה בעל הסיכון הכמעט לא קיים, להסכמה רחבה על חקיקה מתונה.
נדגים בעוד סיפור את הבלגן בכלכלה הישראלית (פרמיית סיכון עולה זוכרים?). בשבוע שעבר הגיעה לסיומה קדנציה של ענת גואטה, יו"ר הרשות לניירות ערך. באופן נורמלי מיד עם הקמת הממשלה ומינוי שר אוצר. כלומר אי שם בינואר או פברואר 2023 הייתה צריכה לקום ועדת איתור, לעבוד חודש או חודשיים ולאתר מועמדים לתפקיד החשוב הזה. עניין של חודש נוסף ומתמנה יו"ר חדש לרשות.
אבל הנה הגענו לחודש אפריל ולא רק שאין מחליף לגואטה, אף אחד לא שם לב שההארכה של הקדנציה שלה הגיעה לסיומה ובום. יש רשות ניירות ערך בלי יו"ר כך שהיא עובדת על אוטומט וזה רע. לא כי הרשות לא יכולה לעשות את זה, אלא כי אין לה כרגע מי שינווט את הספינה בימים שהעבודה של הרשות כל-כך חשובה וזה אומר מקסימום גילוי על הסיכונים של החברות הציבוריות, מקסימום גילוי על אמצעים שהן נוקטות להגן על עצמן בסביבה הזו וכן הלאה כשמטרת העל: לשמור על הכסף של הציבור.
והנה אנחנו מתגלגלים לעוד מצב מסוכן. ערן יעקב, מנהל רשות המסים מסיים גם הוא את הקדנציה שהוארכה בגלל המצב הפוליטי. ונכון, עוד לא קמה ועדת איתור, אף לא יודע מתי תקום כזו וכן הלאה, וכל זה בזמן שברור לכולם שהמצב הכלכלי לא הולך למקום טוב וגביית המסים תהיה כפי הנראה נמוכה מיעדי התקציב ומכאן הגירעון יהיה גבוה ממה שהעריכה הממשלה, מה שמחייב מנהל במשרה מלאה לרשות המסים כדי שינסה להתמודד עם המצב החדש.
בואו נמשיך עוד קצת. פעילות שוק הנדל"ן גוועת. כלומר אנשים הפסיקו לקנות דירות. היקף המשכנתאות שלקח הציבור בישראל צלל בחודשים פברואר ומרץ ל-2.5 מיליארד שקל ו-2.8 מיליארד שקל. וזה אומר שאנשים לא קונים דירות. עכשיו רגע, אל תחגגו. זה לא שאנשים גרים ברחובות אלא פשוט לא עוברים חיתום בבנק לקבל משכנתה. ואז המצב הוא כזה - מי שלא קנה דירה עד עכשיו, המחירים ברחו לו. ומי שאחרי שהמחירים ברחו לו רצה לקחת משכנתה ולקנות בכל זאת, לא עובר כרגע חיתום בנקאי.
אז לא שהמחירים יורדים היות שהביקוש פגש את ההיצע ופשוט לאנשים יש כבר מספיק דירות. אלא המצב הפוך, אנשים לא יכולים לקנות כי להוציא שנה וחצי, ממשלות נתניהו השונות לא פעלו להגדיל את ההיצע כדי שגם אם לא יפגוש את הביקוש, לפחות יהיה קרוב אליו. 
עכשיו שימו לב לנזקים: הקבלנים פשוט לאט לאט לא יתחילו לבנות דירות חדשות. חלקם ישבו על קרקעות עד לימים טובים יותר וחלקם פשוט ינצלו את הזמן שנוצר להם לטוס לחו"ל קצת ולנוח משנים של זינוק במחירי הנדל"ן. וזה אומר, לא רק שמשבר הדיור לא עומד לקראת פתרון, הוא מתרחק מפתרון.
ושיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(23):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    בנימין נתניהו
    רם 06/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאיפה התובנה שנתניהו מר כלכלה. אזרח פשוט מבין בכלכלה לפחות כמוהו,אם לא יותר. שירד מהעץ וקח איתו את אבי שמחון.
    סגור
  • 21.
    כנסו לגלות את האמת
    אורן הלבני 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הדולר במגמת עליה מתמדת מיום קינון ממשלת השינוי והריפוי, באותה התקופה מחירי הדיור זינקו ב 19 אחוז לשנה. יוקר המחיה זינק. הרפורמה עוד לא עברה, אז ניתן לחוף לת*ת את כל הכלכלנים שלכם.
    סגור
  • 20.
    הכלכלה לא מעניינת
    נביא זעם 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכלכלה לא מעניינת את ביבי
    סגור
  • 19.
    כלכלה לא הצד החזק של המומחים שלכם
    מייק מקיימן 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה רוצים ? שתיהיה אינפלציה בכל העולם הריביות יעלו בחול וגם בישראל והגולר יתקע על 3.25? איפה למדתם כלכלה ומימון? במכללת סומליה?
    סגור
  • 18.
    נתניהו שקרניהו למאסר עולם מידי (ל"ת)
    עובד מצודת זאב לשעבר 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    הדיקטטורה של מנהיגי המחאות רוצה לשלוט על המדינה בכח. (ל"ת)
    ארי 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 16.
    המחאה האגרסיבית אשמה בזה
    יהודית 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוצאת דיבתנו רעה בעולם יצרה נזק שהיה כלי בידי כל שונאינו בעולם להוריד לנו את הדירוג
    סגור
  • 15.
    שהנאשם ידאג?
    הכלב נתניהו 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מה שיפה אצל הנאשם שהוא משתין וגם מחרבן על כולנו ללא הבדל דת גזע ומין. הוא גונב מכולנו
    סגור
  • 14.
    ביבי תמיד הזניח והפקיר את מה שחשוב לציבור:
    אחד מהעם 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יוקר דיור, יוקר מחייה, תחבורה, בריאות, רווחה, איבד את המשילות בנגב ובגליל ועוד. אבל עכשיו זו ממשלה חסרת אחריות על סטרואידים, ממשלת הרס, חורבן, זדון ומדון
    סגור
  • 13.
    סכנה
    שון 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באם הכלכלה נפגעת קשות כך גם הבטחון כך גם המשילות ויחסי החוץ שלא לציין את הקיטוב בעם שהוא הכי מסוכן. ואם הממשלה לא רואה זאת עליה כאחראית לכך להתפטר ובמיידית כי הפנתה את טפולה וראש מעיינה לנושא משני לחלוטין הנושא המשפטי. מצביע על שיקול דעת פגום לגמרי כשהממשלה לא רואה מה העיקר ומה התפל ולא ממלאת את חובתה.הפזרנות הכספית למגזרים שלא תורמים היא הזוייה ובאה על חשבון השכבות החלשות שמגיעות ביוקר המחיה המאמיר לפת לחם. המינויים הם על בסיס קואליציוני של אנשים שאין להם מושג בחומר .זו חוסר אחריות והממשלה מחוייבת להלבש במיידית על כל הנושאים הללו עדי שחלילה לא נדרדר לאסון שאין ממנו חזרה.הממשלה הזו לצערנו מתגלה כלא אחראית ברמות המסוכנות לעם.
    סגור
  • יש לך את זה ביותר דבילי
    אורן הלבני 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנזק שממשלת השינוי ע"י 2 ליצנים שגרמו לדולר לעלות ולשקל לרדת, לדיור להתייקר ב 19 אחוז בשנה. בטח הממשלה החדשה תתקן תוך יום ואם לא שתתפטר. לפעמים אני שואל את עצמי אם שטופי המוח זה מכת גורל או ניתן לשינוי
    סגור
  • 12.
    נתניהוי נמצאר בקריז, חייב גמילה (ל"ת)
    דן 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 11.
    התייקרות דירות להשכרה, קריסת ניירות ערך
    1 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלו הבעיות הגדולות מכולן. המתווכים ירוויחו מן הסתם, הציבור הכללי פחות.
    סגור
  • 10.
    נתניהו מלך הביצים,כך היום. לא דואג למדינה1 (ל"ת)
    יוסי 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 9.
    שנאמר: "שתשרף המדינה". לצערנו, התפקיד הבכיר
    ישראל שפי 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נמצא בידים של אדם שלא איכפת לו כהו זה ממדינה ישראל והאזרחים. ניהול המדינה זה משהו שהוא בכלל לא עוסק בו. הוא עוסק כמעט אך ורק בתעמולה.
    סגור
  • 8.
    ממשלת כישלון בכל התחומים. מתנהלים בצורה מופקרת
    ממשלה מופקרת 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לא בדקו את התכנית האיומה שלהם לעומק. גם ממשלות קודמות של ביבי הזניחו את רוב תחומי חיינו, אבל הפעם... ממשלה חסרת אחריות על מלא!
    סגור
  • 7.
    פלצנים
    ממ 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הכלכלה. המריאה לכיוון מטה בתקופת הגזען ליברמן
    סגור
  • 6.
    עיתונאים של שנות החמישים
    מור 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש לרחם על העיתונאים העלובים מהשמאל המטונף. הם עדיין בטוחים שכל נאד שהם נופחים בכתבה כלשהי, כולם יאמינו לה...
    סגור
  • 5.
    כתבה מגמתית, לא אמין
    כלכלן בדימוס 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כתבה מגמתית, מלאה חצאי אמיתות המשרתת אג'נדה. מפליא כיצד שכח לציין את התרומה של דולר חזק לייצוא !!!
    סגור
  • 4.
    הנמושה
    אביהו 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ביבי העלוב נפש תעוף לנו מהחיים נהרסתה כל חלקה טובה במדינה אתה וכל חבר הממשלה שלך שחלקם עבריינים עלובי נפש.מקווה שבהקדם נספיד אותך לתמיד אמן
    סגור
  • 3.
    מתי כבר ניפטר מהפודל של שרה ? (ל"ת)
    מצביע ליכוד 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 2.
    אין צורך להיות חכם.
    מיכה 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כאשר בתקשורת לא מפסיקים לצעוק שהכלכלה בקריסה, החברה מוכרים את הדולרים, הערך נופל ויש הגשמת חלום התקשורת : הכלכלה נפגעת. זה כלל לא קשור בממשלה זו או אחרת. זה קשור לבעל עניין עם שליטה טובה בתקשורת.
    סגור
  • 1.
    כתב חרטטן ומגמתי
    אריה 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם אנחנו מבינים בכלכלה
    סגור