השוק

צבי סטפק: הציבור רכש דולרים. עד עכשיו, ב-1.2 מיליארד שקל

צבי סטפק, יו"ר בית ההשקעות מיטב אומר כי הציבור הישראלי, מאז החלה החקיקה על המהפכה המשפטית העביר סכומים לא מבוטלים להשקעות דולריות; מקרנות הנאמנות שמתמחות באג"ח ממשלתי וקונצרני ישראלי משך הציבור 3.4 מיליארד שקל
ניצן כהן |  3
צבי סטפק (צילום יחצ, פלאש 90/ אדם שולדמן)
עד עכשיו לא ראינו את התמונה המלאה של התנועה החוצה של כסף ישראלי מאז עברה המהפכה המשפטית בכנסת. בדרך כלל התרכזנו בהשקעה של המוסדיים או במשקיעים בתעשיית ההייטק אבל ברקע הדברים ידענו שההשפעה על הציבור הרחב בו תבוא. צבי סטפק, מוותיקי שוק ההון המקומי ומי שמכהן כיו"ר בית ההשקעות מיטב, ניתח את תנועת הכסף של הציבור הרחב והמסקנות, איך נגיד את זה בעדינות?! לא משהו.
"שוקי ההון בישראל מגיבים בצורות שונות לתוכנית המשפטית של לוין-רוטמן, להיעדר ההידברות בין תומכי התוכנית למתנגדיה, וחוסר הוודאות שהמצב הנוכחי מייצר" אומר סטפק. "יש דרכים שונות לבחון את ההשלכות המיידיות של הסיטואציה הנוכחית על שוקי ההון והכספים.

"אחת מהן, והחשובה ביותר, היא שער השקל מול הדולר. השנייה רמת הפיגור שנפתח בין ביצועי שוק המניות הישראלי אל מול שוק המניות האמריקאי, ובאופן דומה – ביצועי שוק האג"ח הממשלתי (ל-10 שנים) מול ביצועי שוק האג"ח הממשלתי בארה"ב, וישנם, כמובן, עוד כמה פרמטרים שניתן לבחון.
"לא ברור בשלב זה מה הסכום שחברות ישראליות וישראלים כיחידים העבירו לחו"ל. בעניין זה נזרקים סכומים שונים לחלל האוויר. מה שכן ברור הוא מהו הלך הרוח של המשקיעים הפרטיים ושל המשקיעים המוסדיים באמצעות בחינת תנועות הכספים בתעשיית קרנות הנאמנות שמספקת לנו נתונים יומיים בהקשר זה.
"מבדיקת המגמות בתעשייה מתחילת החודש ועד ליום רביעי (22.2 כולל), עולות המסקנות הבאות: הציבור הקטין באופן ניכר את השקעתו בקרנות שמתמחות במניות בישראל. מתחילת החודש הוא הוציא מהן סכום של מיליארד שקל (כ-60% מהסכום מן הקרנות האקטיביות וכ-40% מהקרנות הפסיביות).
"במקביל, הציבור הגדיל את השקעותיו בקרנות המתמחות במניות בחו"ל ב-700 מיליון שקל. הציבור הקטין את השקעותיו בקרנות נאמנות שמתמחות באג"ח מדינת ישראל ו/או באג"ח של חברות ישראליות בסכום עתק של 3.4 מיליארד שקל. בנוסף, הציבור הגדיל את השקעותיו באג"ח בחו"ל (השקעה מט"חית) בסכום של כ-700 מיליון שקל".
אחד האפיקים הפופולריים בתקופה האחרונה הוא הקרנות הכספיות וכמו שיש קרנות כספיות שקליות, יש גם כאלה דולריות "אבל, הנהירה של הציבור למט"ח" אומר סטפק "ניכרת עוד יותר בקרנות הכספיות הדולריות שאליהן הזרים הציבור כ-1.2 מיליארד שקל. לצד הכניסה  אליהן נמשכת הכניסה  לקרנות הכספיות השקליות – כ-2.4 מיליארד שקל, אם כי בימים האחרונים מורגשת האטה בכניסה אליהן". 
באשר למשקיעים המוסדיים, אומר סטפק כי "עד כה הם הקטינו את ההשקעות שלהם בקרנות סל שמתמחות במניות בישראל בסכום מוערך של כ-550 מיליון שקל, ובמקביל הגדילו אחזקתם בקרנות סל שמתמחות במניות בחו"ל בכ-350 מיליון שקל. הם הקטינו השקעותיהם בקרנות סל שמתמחות באג"ח מדינת ישראל/חברות ישראליות בכ-450 מיליון שקל, והגדילו השקעותיהם באג"ח חו"ל בכ-120 מיליון שקל" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    יש לצבי בן בשם אבנר...ילד שמנת כזה לא נתקלתם (ל"ת)
    איאיאיאי 05/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אני שאלה
    ציקי 02/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק ישראל קונה ומוכר דולרים. מתי הוא מוכר איזה 10 מיליארד דולר. ? וממש את הרווח. הוא חייב גם לפעמים גם להרוויח. או לא ?
    סגור
  • 1.
    זה עדיין יחסית, כסף קטן. (ל"ת)
    אבי 02/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור