השוק

בנק מזרחי טפחות יוביל קונסורציום מממנים לרכישת נמל חיפה

בנק מזרחי יוביל קונסורציום בנקאי שילווה 1.7 מיליארד שקל למימון רכישת נמל חיפה; הקונסורציום יכלול את בית ההשקעות מיטב ו-SBI ; מימון רכישת נמל חיפה הוא מפרוייקטי הדגל של משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות שהעמיד את הנושא במרכז התוכנית האסטרטגית של הבנק
ניצן כהן |  1
משה לארי מנכ"ל בנק מזרחי טפחות (צילום יחצ-אבשלום ששוני, מערכת אייס)
בנק מזרחי טפחות יוביל קונסורציום מממנים לרכישת נמל חיפה. הבנק יעמיד ביחד עם השותפים אשראי בהיקף של 1.7 מיליארד שקל להשלמת מימון הרכישה. הקונסורציום יכלול את בית ההשקעות מיטב ואת SBI.
כאן המקום לציין שהתוכנית האסטרטגית שהציב משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות, לבנק כוללת את הרכיב המרכזי של מימון תשתיות, הרכבה וניהול של קונסורציום מממנים לפרוייקטים מהסוג הזה כך שבסופו של יום פרוייקטים מהסוג הזה יניבו לו תשואה דו-ספרתית על המהלך.

כאמור, קבוצת אדני גדות שזכתה במכרז המדינה להפרטת נמל חיפה, סגרה היום (ראשון) את מימון לרכישת הנמל. הקבוצה שקיבלה כמה הצעות מימון מקונסורציומים בנקאיים בישראל ובחו"ל, בחרה בהצעת המימון שניתנה מצד הקבוצה אותה מוביל בנק מזרחי.
הקבוצה כוללת את בית ההשקעות מיטב ואת בנק SBI ( State Bank of India  ) שיעניקו על פי ההסכם שנחתם בין הצדדים הלוואה לעד כשנתיים בהיקף של כ- 1.7 מיליארד שקל.
כדי לא לספוג הוצאות ריביות גבוהה לאורך תקופת של כ- 32 שנות זיכיון, קבוצת אדני וגדות בחרו לקחת הלוואה קצרת מועד. את יתרת הסכום הנדרש להשלמת הרכישה יממנו אדני גדות ממקורותיהם העצמיים.
קארן אדני מנכ"ל APSEZ מסר: " אני שמח שהשקעתנו בנמל חיפה מתקדמת בהתאם לתוכניות והצלחנו להשיג אבן דרך חשובה זו. אני בטוח שזו היא רק ההתחלה של מערכת יחסים הרבה יותר עמוקה שתתפתח בין קבוצת אדני לישראל והשקעותיה באזור. קבוצת אדני גדות סיימו את תהליך הסגירה הפיננסי ואנחנו בדרך להשלים את רכישת נמל חיפה בלוח הזמנים הנדרש."
עופר לינצ'בסקי מנכ"ל גדות מסר: "אנו מודים לבנק מזרחי בית ההשקעות מיטב ויתר הגופים השותפים בקבוצת המימון, המאמינים בחזון שלנו לפיתוח נמל חיפה. ההצעות שהוגשו לנו מצביעות על כך שגם בתקופה זו אדני וגדות נהנות מיכולת כלכלית יוצאת דופן במונחי השוק הישראלי ומרמת אמון גבוהה של הגופים הפיננסים בארץ ובעולם.
"היכולות הפיננסיות הללו ועוצמת הקבוצה יאפשרו לנו להגשים את החזון לפיתוח נמל חיפה ולהופכו לנמל הלאומי המוביל במדינת ישראל. נמל שיהווה את שער הגישה המועדף בין היתר למטענים המגיעים ממדינות המזרח הרחוק ומיועדים למערב.
"קבוצת גדות לא יכלה לבחור בשותפה ראויה יותר מקבוצת אדני, לה הידע המקצועי ואחזקות חובקות עולם בנמלים, שדות תעופה ופרויקטי אנרגיה ירוקה. עסקיה הנרחבים של אדני ששוויה נסק בשנים האחרונות אל מעל ל- 200 מיליארד דולר ואיתנותה הפיננסית יאפשרו לנו לצד הידע שנצבר בקבוצת גדות, למקסם את נכסי הנמל". 
קבוצת גדות נמצאת בשליטת קרן טנא וקבוצת ווליו LBH הוקמה לפני 63 שנה. בהדרגה באמצעות מיזוגים ורכישות צמחה הקבוצה, המנוהלת על ידי המנכ"ל עופר לינצ'בסקי והיו"ר דר' אריאל הלפרין, לקבוצת העסקים המשפיעה בתחום יבוא הובלה אחסון ושיווק של כימיקלים ושמנים בישראל, גרמניה, בלגיה והולנד. בבעלותה והפעלתה של גדות, תשתיות מרכזיות בענף הכימיקלים לרבות מסופי כימיקלים בישראל.
"מסוף הכימיקלים הגדול ביותר בו מחזיקה החברה ממוקם בבלגיה. הקבוצה הינה גם הבעלים של פעילות פי גלילות בישראל ומפעילה צי של 14 מיכליות. לאורך השנים האחרונות תוצאותיה של גדות הציגו צמיחה מתמדת הן בתחום הסחר והן בתחום הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה בים, בנמלים, וביבשה.
הקבוצה ההודית אדני נשלטת על ידי גאוטם אדני, האיש השני בעושרו בעולם. לקבוצת אדני אחזקות ענק בתחומי האנרגיה התרמית והסולארית, נמלים, מכרות מלט ותחנות כח והיא בעלת השליטה בנמל התעופה במומבאי הודו- השני בגודלו בעולם. קבוצת אדני הינה גם יצרן החשמל הסולארי הגדול בעולם ויצרן החשמל הירוק השני בעולם. הקבוצה צפויה להשקיע עד 2030 כ- 70 מיליארד דולר בפרויקטי אנרגיה ירוקה.
נמל חיפה הוא הנמל המוביל בישראל בפעילות נוסעים אוניות קרוז ותפעול סחורות בתפזורת והשני בגודלו בתחום המכולות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הודי קנה את הנמל שלנו מהכסף שלנו.
    דמע 11/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק מזרחי שכול הכסף שלו הוא של אזרחי ישראל, נותן הלוואה לחברה הודתי, שאין לה שום מחויבות לישראל. לא אתפלא אם הם פתאום יפסיקו לשרת את החוב, וישאירו אותנו עם ההפסד.
    סגור