השוק

הפועלים בבליץ של 6 מיליארד שקל: סיכום שבועיים סוערים

שבועיים בלבד לאחר שבנק הפועלים העמיד מימון של 2.4 מיליארד שקל להקמת בסיס צה"ל ברמלה, יעמיד מימון של 1.3 מיליארד שקל להקמת מתקן ההתפלה של IDE בגליל; בכך שומר הפועלים על מעמדו כבנק הגדול בישראל בתחום מימון התשתיות
ניצן כהן |  1
דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים (צילום unsplash, יחצ גדי דגון)
בנק הפועלים שומר על מעמדו כבנק הגדול בישראל בתחום מימון התשתיות, וזאת לאחר שבשבועיים העמיד מימון ענק של 3.7 מיליארד שקל לפרוייקטים משמעותיים בתחום. אז אם לפני כשבועיים העמיד מימון ענק של 2.4 מיליארד שקל לשיכון ובינוי שאמורה להקים את בסיס צה"ל ברמלה, הרי שהיום השלים הבנק חתימה על עסקת מימון מתקן ההתפלה של IDE בגליל בהיקף כספי של 1.3 מיליארד שקל.
אם כן, IDE ובנק הפועלים נבחרו כזוכים בשלב הסופי של מכרז Best & Final Offer למתקן ההתפלה שיוקם בגליל המערבי בסמוך לנהריה, בתפוקת יצור של 100 מיליון קוב מים בשנה.

מתקן ההתפלה החדש יאפשר את חיבור הגליל המערבי למערכת המים הארצית. עד כה אזור הצפון נשען לרוב על מי קידוחים, ובשנים השחונות בהן כמות המשקעים בצפון הייתה נמוכה, אספקת ואיכות המים נפגעו. הקמת המתקן בגליל המערבי תאפשר אספקת מים סדירה באיכות טובה לאזור הצפון. יכולת התפלת מי הים כיום במדינת ישראל מהווה כ-65% מסך הצריכה הביתית והתעשייתית של מים שפירים במשק. המתקן החדש יגדיל את כושר יצור התפלת המים ב-13%.
כאשר חברת IDE תשלים את הקמת המתקנים בשורק ב' ובגליל מערבי, סך יצור התפלת המים בישראל בשבעת מתקני ההתפלה יעמוד על כ-900 מיליון קוב בשנה ויהווה כ-90% מצריכת המים הביתית והתעשייתית.
עבודות ההקמה של המתקן בגליל המערבי יחלו בתחילת שנת 2023 וימשכו כ-30 חודשים. על פי הצפי, כבר במחצית שנת 2025 יחל המתקן לספק מים מותפלים לרשת המים הארצית למשך 25 שנים. ההכנסות הצפויות בכל שנת תפעול עומדות על 180 מיליון שקל. 
עם השלמת שתי העסקאות האחרונות, הופך בנק הפועלים לבנק המרכזי בתחום מימון הפרויקטים ותשתיות. הפרויקט עם IDE הוא למעשה פרויקט ההתפלה החמישי בו בנק הפועלים מעורב בארגונו ובמימונו בשנים האחרונות.
איתמר פורמן, משנה למנכ"ל הבנק הפועלים והממונה על החטיבה: "המקצועיות, היוזמה והיעילות בה ניהלו הקבוצה והבנק את הליך המכרז ראויים לכבוד והביאו לתוצאה הרצויה. הבנק מעניק ערך אסטרטגי בהובלת ארגון ומימון פרויקטים בתחום התשתיות במדינת ישראל, וימשיך ללוות את הלקוחות בפרויקטים מובילים ופורצי דרך. אני גאה ביכולת המקצועית, בנחישות ובהתמדה של העובדים המסורים בסקטור מימון פרויקטים ותשתיות בבנק בהובלת מנהל הסקטור, ליאור מנצר ומנהל קשרי הלקוחות, שחף גלעד".
כאן המקום לציין שהתחרות בין הבנקים על מימון פרוייקטי תשתיות הוא משמעותי בשל ההיקפים הגדולים של הפרוייקטים האלה, הרווחיות היציבה (והסבירה מאוד) מהם והעובדה שכשל באשראי הזה הוא תרחיש כמעט בלתי סביר בשל העובדה כי המדינה היא הלקוח וחברות כמו שיכון ובינוי (ברמלה) ו-IDE (בגליל) הם למעשה קבלנים מבצעים ומתפעלים עבור המדינה את הפרוייקטים האלה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הישם
    חסוי 11/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק הפועלים באופקים גועל נפש איכס להקיא אותו יש שם פקידות שהם לא ראויות להיות בבנקים
    סגור