השוק

דויטשה בנק: ממשלת ליכוד תאיץ את האפקט הדיפלציוני

לקראת הבחירות אומרים בדויטשה בנק כי השיתוק הפוליטי שהשתחרר למשך שנה אחת יהיה טוב למשמעת התקציבית אבל אם הליכוד יקים ממשלה הרי שהאפק הדיפלציוני יואץ ויכביד על השקעות חדשות בישראל
ניצן כהן |  2
משבר במשק (צילום shutterstock)
מחר תצא ישראל למערכת בחירות חמישי ב-3 שנים ובדויטשה בנק מעריכים שהשיתוק הפוליטי בישראל ימשך גם לאחריהן. יחד עם זאת בדויטשה בנק ערים לאפשרות שהליכוד יצליח להקים ממשלה וכאן הם מזהירים שממשלה מהסוג הזה, בהינתן ההכרזות של יו"ר האופזיציה בנימין נתניהו, תאיץ תהליכים דפלציוניים מה שיכביד על השקעות חדשות בכלכלה הישראלית.
נזכיר כי באופן עקרוני דיפלציה היא מצב של מחירים שאינם עולים בעולם בו המחירים עולים בפועל וזה גורם להיעדר רצון של חברות לבצע השקעות שיניבו להן רווחים במעלה הדרך.

"השורה התחתונה בראייתנו היא שהמשך השיתוק הפוליטי הוא התוצאה הצפויה ביותר של הבחירות, כאשר הפעם גם קיימת אפשרות להקמת ממשלה בראשות הליכוד. על אף העובדה כי לבחירות החוזרות ונשנות לא הייתה השפעה ממשית על הנתונים המאקרו כלכליים החזקים (והשווקים המקומיים) במהלך שלוש וחצי השנים האחרונות, שיתוק פוליטי פעם נוספת משמעותו שרפורמות מבניות שנחוצות על מנת להתמודד עם יוקר המחיה בישראל ועליית מחירי הדיור, ייאלצו להידחות.
"חשוב לציין כי שיתוק פוליטי יהיה חיובי בהיבט של משמעת תקציבית, עקב העובדה כי חלק מהבטחת הבחירות של הגוש בהובלת הליכוד הוא לפעול להורדת מכסים/מיסים ולהקפיא את עליית מחירי החשמל למשך שנה. עם זאת, ממשלה בהובלת הליכוד גם תאיץ את האפקט הדיפלציוני שצפוי בשנה הבאה על ידי הורדת מחירי החשמל, דלק ומזון". כותבים בדויטשה בנק ללקוחות שלהם.
באשר לתהליכים האינפלציונים שעוברים על ישראל ויו"ר האופזיציה שהבטיח שבמטה קסם יביא להיעלמותה, אומרים בדויטשה בנק ללקוחותיהם כי "מדד המחירים לצרכן עלה בשיעור של 0.2% על פני החודש הקודם ונותר ללא שינוי בקצב שנתי ברמה של 4.6% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה.
"אינפלציית הליבה (מדד המחירים לצרכן בניכוי אנרגיה, פירות וירקות) נותרה גם היא ללא שינוי בספטמבר ועמדה על 4.7% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה. הסעיפים שתרמו להפתעה כלפי מעלה במדד הם השכלה, תרבות ושירותי בריאות לצד לבוש, הנעלה ומחירי השכירויות. הסעיפים שתרמו לירידות מחירים היו מזון (כולל פירות טריים וירקות) ומחירי התחבורה (כולל מחירי דלק) שנוטים להיות תנודתיים בדרך כלל.
"מדד מחירי הבתים שהוא אינו חלק ממדד המחירים לצרכן אבל חשוב עבור מחירי הדיור (מחירי השכירויות) עלה בשיעור של 1.9% על פני החודשים יולי-אוגוסט לעומת יוני-יולי. מדד מחירי הבתים המשיך לרשום עלייה חדה של  19% על פני יולי-אוגוסט, הרמה הגבוהה ביותר מזה עשור (לעומת קצב של 18.1% ביוני יולי). משכך, אנו מאמינים שמחירי הדיור (שכירויות) ימשיכו להפעיל לחץ כלפי מעלה על האינפלציה בטווח הקצר.
"השקל נחלש ב-4.7% בממוצע אל מול הדולר במהלך חודש ספטמבר, היפוך מגמת ההתחזקות שלו במהלך חודש אוגוסט אל מול הדולר, וזאת עקב הירידות במדדי המניות בארצות הברית. אנו מתחילים לראות את ההשפעות של היחלשות השקל במחיר ביטוחי הרכב, ההלבשה והנעלה במהלך חודש ספטמבר. במחצית הראשונה של חודש אוקטובר השקל המשיך להתחזק אל מול הדולר ב-2.6%, עקב המשך אווירה של ריסק אוף בשווקים הגלובליים. אנו מצפים גם כי הלחצים האינפלציוניים המובנים בשוק הדיור יימשכו גם בחודשים הבאים.
"בנוסף, אנו מאמינים כי שוק העבודה הצפוף ימשיך להפעיל לחץ כלפי מעלה על אינפלציית השירותים. במובן החיובי, הציפיות האינפלציוניות 12 חודשים קדימה על פי הסקר האחרון, עמדו על 2.9% בספטמבר ונותרו בתוך טווח היעד של הבנק. אנו עדיין לא עדים לתופעה בה הציפיות האינפלציוניות לא מעוגנות (בניגוד למדינות אחרות באזור). באופן כללי אנו מצפים כי מדד המחירים לצרכן יסיים את השנה ברמה של 5.2% וישאר מעל 4% ברבעון ה-1 של 2023 עקב מחירי שכיריות ושירותים גבוהים כמו גם השפעות מטח" הם מסיימים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    בנק גרמני....לא אוהב יהודים שמחים ובטוחים....
    יד ועוד יד ועוד שם 10/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עובד חזק עם מסור חשמלי על יסודות המדינה היהודית
    סגור
  • 1.
    הדויטשע בנק דואג לישראל...
    אפרת 10/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבנק לא מסכים שיהיה פה שלטון ימין. אסכם שיביעו דעה כשגרמניה תפסיק לממן אירגונים אזרחיים מקעקעי ישראל.
    סגור