השוק

מתי לקנות? סקירת השווקים של הכלכלן הראשי לדויטשה בנק

הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, כריסטיאן נולטינג, בסקירת השווקים השבועית: התיקון בשווקים כאן - מתי הזמן להתחיל לקנות
מערכת ice | 
דויטשה בנק (צילום ויקיפדיה, freepik)
מדד S&P500 סגר בשבוע שעבר מתחת לרמה של 3666, אישור לכך שמהלך העליות האחרון היה רק ראלי של שוק דובי. בסיכום שבועי ירד מדד האס אנד פי 500 ב-2.91% ברמה של 3585 נקודות. אנו מסכימים שניתן למצוא נקודות השקפה חיוביות ושליליות בנוגע לשווקים מכאן.
מבחינת שוויים, נראה שהגענו לנקודה בה הם אטרקטיביים שוב. תמחור החברות המחזוריות אל מול הדפנסיביות באירופה הוא הנמוך ביותר ביחס לכל המשברים האחרונים - בועת הדוט קום, המשבר בגוש היורו, המשבר הפיננסי הגדול והקורונה. על רקע סביבה זו, קשה לטעון כי השווקים צועדים אל עבר החורף לא מוכנים בכלל. האם אנחנו חיוביים על השווקים באופן נחרץ? לגמרי לא. אנו נכנסים לטריטוריה שלא ראינו בשעורים האחרונים גם בנוגע לאינפלציה וגם מבחינה גיאופוליטית וכל משבר יש לו דרך שונה להתרחש.

הפעם אנו כן רואים בעיות משמעותיות מתרחשות אבל משקי הבית והחברות עשויות להתמודד איתן היטב, לאור העובדה כי בעשור האחרון לא הייתה התנהגות חסרות אחריות. ניתן לקבל הוכחות לכך על ידי בחינת המאזנים של החברות ומשקי הבית בארצות הברית ואירופה. הבנקים באירופה הם חיות אחרות מאשר היו לפני 15 שנים (במונחי יחסי הון, NPL,מודל עסקי).
הגורם הנוסף שמוערך בחסר הוא המדיניות הפיסיקלית. בעוד שבריטניה הפריזה במעמדה כמדינה מפותחת, עדיין נושאים עיניים אליה לאור העובדה כי היא הראשונה שצפויה להיתקל במיתון מלא. לאחר התחלה בלתי נשכחת לשבוע המסחר, הפאונד החזיר את מרבית ההפסדים שלו וסיים את שבוע המסחר בירידה של 1.73%. תשואות אגרות החוב הממשלתיות של בריטניה לשנתיים סיימו את שבוע המסחר בעלייה לרמה של 4.167%. במהלך סוף השבוע, יצאו דיווחים כי ממשלתה של ליז טראס תכריז על ביטול ההורדה של מס הכנסה למשתכרים במדרגה הגבוהה ביותר. ללא ספק הסביבה נותרה דינאמית לחלוטין כרגע.
תחזית: תקופת ההחשכה
כאמור, יש כרגע טיעונים חזקים בעד ונגד השווקים. כרגע שיווי המשקל מוטה לעבר הפסימיות ולכן השווקים יורדים שוב. השווים בשווקים אטרקטיביים (במיוחד בסין ואירופה) כעת, ולכן המשקיעים יהיו מוכנים להיכנס חזרה ולקנות ברגע שיהיה טריגר כלשהו עבורם. הטריגר מספר 1 מבחינתנו הוא הפד פוט. אנו מסכימים שזה עשוי לקחת עוד מספר חודשים עד לאחר בחירות האמצע בארצות הברית. בכל זאת השווקים עשויים לנסות ולהריח סימן כלשהו לשינוי מצד הפד או עצירה בצמצום כמו גם התבטאות של הפד כי הוא יפעל על פי הנתונים הנכנסים. טריגרים נוספים כמו תגובה פיסקאלית חזקה למשבר האנרגיה (עבר אישור באירופה ומגיע לעזור לצרכנים) ופתיחה מחדש בסין יהיו התפתחויות חיוביות.
ארצות הברית: השבוע של מדד ISM ודוח התעסוקה
הלחץ על הפד מצטבר ועשוי להתעצם עוד יותר. לא רק מבחינה מקומית, שהמרכיבים הדביקים במדד האינפלציה הפתיעו כלפי מעלה באוגוסט והטילו בספק את התרחיש של נחיתה רכה, אלא גם מעבר לים שהעלייה החדה בתשואות אגרות החוב הממשלתיות הביא לתנודתיות במטבעות. נתונים שייצאו השבוע עשויים להוסיף לחץ לשני הכיוונים. מדדי ISM עשויים להישאר קרוב לרמתם מהחודש הקודם, עמוק בתוך טריטוריה חיובית ושוק העבודה עדיין לא עשוי לאותת על האטה שקובעי המדיניות המוניטארית מצפים לה. אמנם מספר המשרות הפתוחות ירד במידה מסוימת בחודש אוגוסט, קונצנזוס התחזיות עדיין מצביע על מעל 10 מיליון משרות פתוחות ו200 אלף משרות חדשות שנוצרו בחודש ספטמבר, תלוי אם מסתכלים על ADP או דוח התעסוקה הרשמי. זה ישאיר את שיעור האבטלה על 3.7% אלא אם כן יהיו הפתעות בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה. לכן אגרות חוב, מניות ומטבעות עשויים להיות בפני שבוע תנודתי נוסף. שורה תחתונה: עמידות הכלכלה ושוק העבודה עשויים להפעיל לחץ על נכסי הסיכון ולהיטיב עם הדולר.
האם הסטרלינג ואגרות החוב הממשלתיות של בריטניה ימצאו תחתית?
הממשלה הבריטית החדשה בהנהגת ליז טראס הודיעה על קיצוצי המס הגדולים ביותר ב-50 השנים האחרונות. בנוסף למגבלות על מחירי האנרגיה שכבר אושרו, מדובר בהוצאות בהיקף של 200 מיליארד פאונד. מטבע הפאונד נפל מול הדולר לנמוך של 50 שנה, 1.035 פאונד לדולר בתחילת השבוע שעבר אבל התאושש מאז. תשואת אגרת החוב לשנתיים של ממשלת בריטניה קפצה ל-4.45%, 115 נקודות בסיס מלפני ההודעה על קיצוץ המיסים. הבנק המרכזי הבריטי הגיב על ידי הכרזת QE ודחיית צמצום המאזן שלו. ההיחלשות המתואמת של מטבע הפאונד ואגרות החוב הממשלתיות מצביעים על כך שמדובר בבעיה של מימון חיצוני. התנודתיות בשוק אגרות החוב והמטבעות צפויה להימשך לזמן מה בנוגע למסחר בנכסים אלה. ההחלטות המוניטריות של הבנק המרכזי הבריטי יהיו בעלי השפעה מכרעת על המסחר. שווקי המטח צפויים להתמקד לחלוטין על הבנק המרכזי הבריטי לעת עתה. שורה תחתונה: התנודתיות בשווקי אגרות החוב והמטבעות צפויה להימשך לעת עתה בכל הנוגע למסחר בסטרלינג ואגרות החוב הממשלתיות של בריטניה.

סעיפי השירותים הם האחראים העיקריים לאינפלציית הליבה בארצות הברית 
המחירים עבור שירותים עדיין עולים במהירות ומהווים כ-60% מן סל המחירים שמשתמשים בו לחישוב מדד המחירים לצרכן. כאשר מורידים את סעיפי האנרגיה והמזון, משקלם עולה לכ-72%. לכן סקטור השירותים הוא הגורם המשפיע ביותר על על אינפלציית הליבה בארצות הברית. בתוך סקטור השירותים, שוק הדיור מהווה כשליש מן הסל. אינפלציית הדיור נותרת גבוהה וגם מחירי שירותי בריאות ממשיכים לטפס. מחירי השירותים בנטרול סעיף האנרגיה עשויים להתייצב על עלייה של 4.2%-4.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, דומה לרמה הנוכחית.  לאור העובדה כי האינפלציה צפויה להיוותר גבוהה יותר מן היעד של הפד, הורדת ריבית מצד הפד לא נראית בטווח הקרוב. שורה תחתונה: אינפלציית סקטור השירותים עשויה להתייצב סביב מעל 4% ולמנוע ירידה חדה יותר באינפלציית הליבה הכללית.

הבנקים באירופה: שני צעדים בכיוון הנכון
בעוד שהדגשנו את הסכנות עבור הבנקים באירופה כתוצאה ממיתון שיתרחש בעקבות משבר האנרגיה באירופה, אנו מאמינים כי ההתפתחויות האחרונות שיפרו את תמונת המצב. שתי הסיבות המרכזיות לכך הם: אחת, תמיכה פיסקאלית. שתיים, העלייה בעקום התשואות שמביאה למרווחי ריבית עולים. מלבד המשבר הפיננסי הגדול, המשבר בגוש היורו והקורונה, הבנקים באירופה מעולם לא היו זולים יותר מאשר עכשיו. מכפיל הרווח 12 חודשים קדימה עבור הסקטור עומד על 6.7, דיסקאונט של 40% לעומת השוק כולו. תחזיות הרווח גם עודכנו כלפי מעלה והבנקים עשויים להיות על מסלול לספק החזר על המזומן של 10% בשנת 2023. שורה תחתונה: סקטור הבנקאות באירופה נהנה כרגע מרוח גבית פונדמנטלית ודיסקאונט משמעותי בשווי לעומת העבר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה