השוק

מלכודת השוורים בוול סטריט - ראלי של 6% בחודש

עליות שערים נרשמות גם הערב בניו יורק ולמעשה מאז נקודת השפל בסוף חודש ספטמבר, יצא ה-S&P500 לראלי של 6%; אם להעריך את העליות האלה בהינתן תנועת המקרו, הרי שככה נבנית לה מלכודת שוורים
ניצן כהן |  4
מדד ה-S&P 500 בשיא שלילי (צילום shutterstock, edrod /freeimages)
בסוף חודש ספטמבר רשם ה-S&P500 את נקודת השפל שלו ברמה של 3,585 נקודות ומאז השוק רק עולה, תנודה קלה למטה ועולה שוב עד כדי שהיום השלים המדד החשוב הזה ראלי של 6% תוך קצת פחות מחודש. אם בוחנים את העליות האלה בהינתן תנועת המקרו הרי שניתן להניח שהניתוח של נוריאל רוביני, שקיבל את הכינוי "דוקטור דום" הרבה יותר סביר מתרחישים אחרים.
אם כן, תנועת המקרו לא טובה. האינפלציה בארה"ב עדיין בקצב שנתי של מעל 8%, השכר הממוצע לא יורד וככה גם שוק העבודה הדוק. ברור לכל מי שעיניו בראשו שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית בחודש הבא ויעלה אותה שוב לאחר מיכן ועוד פעם ועוד פעם עד שהאינפלציה תיתכנס ליעד יציבות המחירים. אנחנו לא מדברים על אינפלציה שנתית של 2% אלא יותר קרובה ל-3%.
כרגע מה שמונע מהאינפלציה לטוס אלה מחירי האנרגיה על תגובת השרשרת שלהם וזה אומר שהמחירים כרגע של חבית נפט נמוכים מ-85 דולר לאחר שיא של כמעט 106 דולר בחודש יוני האחרון. מה שמחזיק את מחירי הנפט נמוכים אלה שני דברים: הנתון הראשון הוא העובדה שארה"ב משחררת כמויות עצומות של נפט ממאגרי החירום ולמרות הכוונה שהמקורית להפסיק עם זה הרי שלא נראה שהמצב הפוליטי העדין שם יאפשר לבית הלבן את זה. הדבר השני הוא שהחורף עוד לא הגיע במלוא עוזו.

אז אם אנחנו מדברים על עולם בו קריצת עין בין רוסיה לערב הסעודית מביאה לצמצום קצת הפקת הנפט של אופ"ק פלוס, הרי שתגובת הנגד היא להמשיך לשחרר נפט בארה"ב והצריכה באירופה תתודלק באמצעות יבוא יקר יותר ואז נראה מי ממצמץ קודם, הסעודים? או האמריקאים? או אולי הרוסים שרוצים כסף. ככה או אחרת, המצב בעולם האנרגיה לא נראה משהו.
בעולם של אינפלציה שנמצאת לא בשליטה וריביות עולות הרי שתשואות האג"ח הממשלתי עולות (היום האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים התבסס מעל רמת ה-4.2%) והן מושכות את הוצאות המימון של הפירמות מעלה וגם זה לא משחק לטוב שוק הכסף.
תחזית האימים של נוריאל רוביני (ושוב נזכיר שאנחנו מדברים עם אחד האנשים הפסימיים ביותר בעולם) אומרת למעשה דבר כזה: המלחמה באינפלציה תחייב את הפדרל ריזרב להעלות ריבית בשיעורים אגרסיביים ויש לזה מחיר בעולם הכלכלה הריאלית וכדי לשלם את המחיר הזה צריך פוליטיקה חזקה - כזו שלא קיימת.
ארה"ב מתקרבת לבחירות האמצע והנשיא ג'ו ביידן לא יכול להרשות לעצמו להגיע אליהן עם מחירי נפט גבוהים מידי ועם איום מוחשי על יציבות שוק העבודה ולכן רוח גבית לא תגיע ממנו. התמונה דומה גם בבריטניה שלא מצליחה לייצב ממשלה כבר יותר מידי מידי זמן וכל זה כשברקע רוסיה מפרה את האיזונים ואת הסדר העולמי שיכול לאפשר מלחמה נכונה באינפלציה.
אם כן, מה אנחנו רואים בשווקים שהם עולים בצורה כזו וללא הסבר משכנע. מה שאנחנו רואים בשווקים יכול לקבל הסבר מכמה כיוונים שונים (ואולי אפילו מנוגדים). הכיוון הראשון הוא שאף אחד לא רוצה לראות שוק קורס ולכן כל אחד מגן על ההשקעה שלו ברמה הזו. כלומר, אם אתה מנהל השקעות מוסדי גדול ומאמין באפל, ועד אתמול החזקת את אפל ב-177 דולר, אז למה לא לאסוף ב-150 דולר ולהוריד את המחיר הממוצע שלך. הרי אפל מרוויחה והיא חברה טובה עם תוכנית רכישה עצמית של מניות וכן הלאה.
ההסבר השני הוא ההערכה שבסופו של יום השד אינו נורא כל-כך ומי שמתמחר מיתון אכזרי, נמצא בפניקה ולכן כדי לאסוף קצת סחורה טובה במחירים טובים ואז אם מצליחים לשכנע את הציבור שתרחיש האימים לא יתקיים, הרי שהציבור יחזור לשוק ואם לא לרמות הגבוהות של לפני שנה, קרוב לשם.
 
ההסבר השלישי שיכול להיות שונה מעט והוא למעשה ניסיון של המשקיעים הגדולים "להחזיק את השוק" עד שהפריץ ימות או עד שהכלב ימות. מאיפה כל הכסף להחזיק שוק כזה? פשוט מאוד, בכל חודש סופגים המשקיעים המוסדיים אין סוף של כספים. שוק העבודה הדוק ואנשים מפקידים כסף בתוכניות כאלה או אחרות. די שמנהלי ההשקעות לא יצטרפו כמוכרים גדולים לשוק ויזרימו חלק קטן מהכסף הזה לתוך השוק כדי לייצר מחזורים שמונעים בסופו של יום מהשוק להתרסק.
אז כך או אחרת, מה שקורה היום נראה יותר כמו מלכודת שוורים מאשר שוק שראה את הרצפה ומתחיל לתקן.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אין טיפת ספק שהמניות יעלו וזה זמן מעולה לקנות
    שי לפידות 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 2
    זמן מצוין לקנות לטווח בינוני וארוך . הפריירים כרגיל חשארו בחוץ ויפסידו את העליות הצפויות
    סגור
  • 3.
    סגירות פוזיציות שורט קודמות גם גורמות לתיקונים כאלה
    רני 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה נסגר עם הכתבים??? שום רקע כלכלי יש מצב שהשוק כבר מתמחר ריבית שגבוהה יותר מהיום לכן קיים סיכוי גם לשינוי כיוון גל עוד אין משבר בשוק העבודה ואנשים ממשיכים להפריש לפנסיה קופות גמל וקרנות השתלמות יש תמיד כסף חדש שיכנס לשוק
    סגור
  • 2.
    כתבה של ילד בן 10
    יגל 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הייתי מצפה לקצת עומק
    סגור
  • 1.
    לא מלכודת ..זו עידכון לכלכלת העולם שרק תעלה
    Hg8 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ותתעלה על כל מיכשול זמני כי יש אוכלוסייה רבה משנה לשנה ויש צרכים הולכים וגוברים וסין בקרוב תתגבר על המיתון
    סגור