השוק

אירופה בכוננות: חשש שרוסיה לא תחדש את אספקת הגז

בעוד עשרה ימים רוסיה אמורה לחדש את זרימת הגז לגרמניה, ובאיחוד האירופי חוששים שהיא לא תעשה זאת. ההתלבטות: האם פוטין רוצה קלף מיקוח נוסף או שהחורף האירופי באמת יהיה קשוח
מערכת ice | 
צינור נורד סטרים (צילום nord-srteam.com)
אירופה מתכוננת להשבתה ממושכת של אספקת גז רוסי, עם תחילת עבודות תחזוקה בצינור נורד סטרים 1, המוביל גז לגרמניה דרך הים הבלטי. מפעילת הצינור אישרה כי העבודה, שמתוכננת להימשך עד 21 לחודש, יצאה לדרך כמתוכנן אתמול (שני). זרימת הגז הרוסי דרך הצינור ירדה לאפס בהמשך היום.
צינור נורד סטרים 1 מהווה את תשתית יבוא הגז הגדולה ביותר באירופה. צינור הענק נושא בתוכו כ-55 מיליארד מ"ק של דלק בשנה מרוסיה לגרמניה. אירופה חוששת שהשהיית הזרימה עלולה להתארך מעבר לזמן של 10 ימים, מה שיקשה עוד יותר על ההכנות לחורף הקרוב. ממשלת גרמניה כבר יצאה מבעוד מועד בהודעה לאזרחים לחסוך בגז.

ממשלות אירופה מתאמצות למלא מחסנים תת-קרקעיים באספקת גז כדי לספק למשקי בית מספיק דלק כדי לשמור על האורות דולקים ועל הבתים חמים במהלך החורף. האיחוד האירופי, שמקבל כ-40% מהגז שלו דרך צינורות רוסים, מנסה לצמצם במהירות את הסתמכותו על פחמימנים רוסיים כתגובה למתקפה המתמשכת של רוסיה על אוקראינה.
קלאוס מולר, רגולטור האנרגיה בגרמניה, מאמין שהקרמלין עשוי להמשיך לצמצם את אספקת האנרגיה של אירופה מעבר לסיום המתוכנן של עבודות התחזוקה. "איננו יכולים לשלול את האפשרות שהובלת הגז לא תחודש מסיבות פוליטיות", אמר מולר ל-CNBC בשבוע שעבר.
 
אנליסטים אירופאים של אנרגיה מסכימים שהסיכון הוא גבוה, במיוחד מכיוון שזרימות הגז הרוסי כבר ירדו בכ-60% בחודשים האחרונים. על פי ההערכה שלהם, אם פוטין יחליט להמשיך את ההפסקה של האספקה, מעבר לסיום המתוכנן של עבודות התחזוקה, גרמניה תיאלץ ככל הנראה לעבור לרמה 3 של תוכנית הגז החירום התלת-שלבית שלה.
הנינג גלושטיין, מנהל תחום האנרגיה, האקלים והמשאבים בחברת הייעוץ Eurasia Group, אמר ל-CNBC כי מהלך כזה ישפיע על כל אירופה. "גרמניה הפכה לנקודה חמה עבור האיחוד האירופי כולו", אמר גלושטיין. "לגרמניה יש את האוכלוסייה הגדולה ביותר באירופה, היא הכלכלה הגדולה ביותר, היא צרכנית הגז הגדולה ביותר, היא היבואנית הגדולה ביותר של גז רוסי, ויש לה תשעה גבולות יבשתיים. אז כל מה שקורה בגרמניה זולג לשאר אירופה".
 
רוסיה ניתקה את אספקת הגז לכמה מדינות באירופה שסירבו להיענות לדרישת התשלום של פוטין על גז תמורת רובל. "למעשה זאת הסיבה, אם כי... אנחנו חושבים שרוסיה תתקפל קצת", אמר גלושטיין. "הם רוצים קלף מיקוח למקרה שהאירופים יחמירו עוד יותר את הסנקציות."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה