השוק

הבנק העולמי חותך את תחזית הצמיחה לשנה הקרובה ל-3.2%

בבנק העולמי חותכים את תחזיות הצמיחה בעקבות חששות מגל נוסף של קורונה, וכמובן המלחמה בין רוסיה ואוקראינה; תחזית הצמיחה המעודכנת היא למעשה תחזית צמיחה ריאלית שלילית
ניצן כהן | 
תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית (צילום unsplash, vecteezy, ויקיפדיה)
הבנק העולמי חותך היום את תחזית הצמיחה שלו לכלכלה העולמית ל-3.2% וזאת לעומת התחזית הקודמת שצפתה צמיחה של 4.1%. מהנימוקים שמתפרסמים עולה כי שתי הסיבות המרכזיות שמביאות לתחזית המעודכנת הן: חשש מהתפרצות נוספת של הקורונה (אם כי זה שיקול שכרגע היה בשולי ההחלטה) אולם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה היא הסיבה המרכזית לפגיעה בכלכלה העולמית, לשיטת הבנק העולמי.
עיקר הפגיעה בכלכלה העולמית צפויה לבוא מאירופה ומאסיה ובעיקר הכוונה היא לסין. בעוד בסין דבקים במדיניות האפס קורונה או לכל הפחות קרוב לאפס קורונה מה שגורם להשבתה של מפעלים, רציפי נמלים וכן ערים שלמו בכל פעם שמתפרץ וריאנט של הקורונה, הרי שהאירופה הבעיה היא שונה.
הבעיה באירופה היא כמובן המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. נשיא הבנק העולמי אמר במסיבת עיתונאים כי המעבר המהיר ממשבר אחד למשבר שני הופך את העולם למצוי במשבר תקופה אחת ממושכת שמחייבת התערבות.
בבנק העולמי הכריזו בחודש שעבר חבילת סיוע לאוקראינה בהיקף כספי של 3 מיליארד דולר כשחבילה זו צפוייה לקבל את אישור המדינות החברות בבנק בשבועות הקרובים. 
בבנק העולמי אומרים עוד כי הטיית המשאבים למלחמה באוקראינה עלולה לפגוע במדינות המתפתחות כשכ-60% מהמדינות האלה כבר נמצאת בלחץ חובות, כלומר אינן יכולות לגייס חוב ללא מעורבות של הבנק העולמי. ?
כאן כדאי להזכיר אולי את המובן מאליו. המלחמה בין רוסיה לאוקראינה משבשת את הסדר העולמי עליו עבדו בכלכלות המפותחות בסוף השנה שעבר. ההתמודדות עם האינפלציה העולמית, חלוקת הצמיחה העולמית בין מדינות חזקות לחזקות פחות וכן הלאה.
בתחילת חודש פברואר פרצה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ושיבשה את החישובים. ממקומות בהן היו עמלים על פיתוח אנרגיה ממקורות מתחדשים הרי שגילינו שאנחנו חוזרים לנפט שמחירו הולך ועולה. מעבר לזאת התפתח צורך בהשקעות גדולות בצבאו המערב כשכל זאת קורה בימים בהם הבנקים המרכזיים מעלים את הריבית ותשואות האג"ח מתחילות לעלות.
בין אלה לאלה קיים החשש כי המלחמה בין רוסיה לאוקראינה תימשך עוד תקופה ארוכה ותגביר את השיבושים בכלכלה העולמית שכוללים שיבושים באספקת המזון, שיבושים באספקת האנרגיה והתובלה הימית. כל אלה ישחקו, להערכת הבנק העולמי, את הצמיחה העולמית כך שתעבוד על 3.2%, צמיחה שעשויה להתברר כצמיחה ריאלית שלילית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה