השוק

מנכ"ל ישראכרט בריאיון: אין לי מגבלת הון, אנחנו בהסכם עם Apple Pay

רון וקסלר, מנכ"ל ישראכרט אומר בראיון ל-ice כי לא יגביל את החברה בעולמות האשראי ואמנם משכנתאות לא בתוכניות אבל אשראי לרכב כן; מה הוא חושב על עתיד כרטיסי האשראי ולמה הוא חושב שישראכרט היא העתיד? 
ניצן כהן | 
רון וקסלר, מנכ"ל ישרכארט (צילום סיון פרג')
מנכ"לים של חברות פיננסים אינם נוהגים להתראיין אבל עם פרסום הדוחות הכספיים של החברה הסכים וקסלר לקיים ראיון עם ice, החשש הגדול בעולמות הפיננסים הוא מביקורת ציבורית כי העולם שלהם נסוב סביב כסף שתמיד חסר לצרכן. אם חשבנו שעולם כרטיסי האשראי הוא עולם מיושן שיעבור מהעולם וחברות כרטיסי האשראי יהפכו לסוג של בנק, בא רון וקסלר ומפריך את התפיסה הזו עם חזון, יכולת וכסף.
מה קרה לעולם כרטיסי האשראי השנה?
"בשום מקום הקורונה לא הייתה בתכנון ואנחנו, תמונת ראי של המשק ולכן כססמוגרף של המשק גם לנו היה קשה. השנה ראינו את הירידה בתיירות שהיא צרכן משמעותי בעולם כרטיסי האשראי והירידה בתיירות (הנכנסת והיוצאת) הביאה לקיטון של 155 מיליון שקל בהכנסות שלנו. אבל כשאנחנו מסתכלים על התמונה הכוללת של מחזור הפעילות שלנו ומנטרלים אירועים חד-פעמיים אנחנו מגלים איזו עוצמה צרכנית יש לישראכרט".
בעולם שלכם נתקלתם בהפסדי אשראי גדולים, אנשים ישבו בבית, רצו לקנות אבל איך הם ישלמו את החשבונות האלה בסוף החודש?
"אנחנו אימצנו מדיניות זהירה ולכן התיק נשאר באותה רמה ואולי גדל ב-2% ושיעור הריבית נשארה על 9%. ההוצאות להפסדי אשראי קיבלו אצלנו תיקון וצמחו ב-47% וזה משמעותי אבל זה חלק מהטיפול בהסתכלות כוללת על החברה כשיצרנו למעשה כרית מתאימה ובראי התקופה ואנחנו מקווים שהמצב יתאושש ואז נרגיש טוב את המדיניות השמרנית שלנו, היא מייצרת כרית טובה להמשך".
עברתם שנה לא פשוטה של פרידה מהרבה עובדים, צמצום הוצאות ופרידה מהגב של בנק הפועלים.
"בעולם ההתייעלות נעשו הרבה פעולות. נכון שהמחזורים ירדו בכ-5% אבל ההוצאות שבאופן רגיל היו צריכים לרדת פחות ירדו ב-7% וזה משקף את הצעדים שעשינו בעולם הזה (של ההתייעלות, נ"כ). אני רוצה שתזכור, אנחנו בעיצומה של תוכנית התייעלות שלא הייתה כמותה בישראכרט בטח לא בהיקף הזה ואנחנו מדברים על ירידה של 220 עובדים עד סוף 2021. החיסכון הצפוי בשנה מלאה הוא של כ-44 מיליון שקל שזה חיסכון משמעותי".
איך אתה רואה את תחילת 2021, הרי אתה אחד הססמוגרפים החשובים בכלכלה. בנק ישראל מסתכל עליכם, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והנתונים שלכם משמשים את כולם למעשה כשהם מתכננים את התוכניות להמשך.
"הקורונה פגעה בפעילות הכלכלית כי החנויות היו סגורות והזכרתי את ההשפעה של התיירות אבל תזכור, מעבר להסתכלות הזו, הקורונה איפשרה לנו לחדד את העפרונות ולעשות את התהליכים שרצינו לעשות והיו אמורים לקחת הרבה זמן, במהירות גדולה יותר ולכן אנחנו היום יותר יעילים. משבר הקורונה האיץ תהליכי דיגיטציה שהיא מצוינת עבורנו.
"כל אלה בראיה קדימה אלה מגמות שהואצו ותומכות בחזון שאנחנו רוצים ובסך הכל אנחנו רואים שינויים טובים.
"בינואר ופברואר, בהיבט המחזורים, הפעילות חזרה להיקף הדומה של השנה שעברה. זה עוד מוקדם אבל בינתיים השנה נפתחה טוב".
הזכרת חזון, איך יראה עולם כרטיסי האשראי בעתיד, ואני מזכיר לך שהעתיד כבר כאן.
"אנחנו בשלב של מעבר מחברת כרטיסי אשראי מסורתית לחברה מתקדמת ויעילה, ההפרדה שלנו מהפועלים הושלמה לפני שנה ואנחנו חופשיים יותר להפוך לחברת אשראי מבוססת דאטה, אנחנו בדרך למהפכה, זה לא קורה ביום אחד אבל אנחנו בדרך להיות פלטפורמה מבוססת דאטה עם מגוון שירותים פיננסים ועם ההיכרות מעמיקה עם הלקוחות שלנו.
"בעולם דיגיטלי רב ערוצי זה יוצר בסיס לקוחות עם מידע שיש עליו ויכולת לתקשר באופן דיגיטלי וזה יוצר פוטנציאל לטייב את המוצרים שלנו ולהתאים אותם באופן אישי לצרכים של הלקוח וזה מעבר לעולם התשלומים שהמרווחים בו הולכים ונשחקים".
 
תסביר לי.
"לטובת הפעילות של מנועי הצמיחה, שאנחנו השחקנים הדומיננטיים בו עם נתח שוק של 50% זה יוצר בסיס לצמיחה. בעולם האשראי הצרכני אנחנו מחזיקים בנתח שוק של 2% ויש לנו מקום לצמוח, בעולם הביטוח, אנחנו הולכים להשיק במחצית השנייה מודל דיגיטלי שייצר מוצרים מותאמי לקוח וגם בעולם של המוצרים לעסקים בין אם הפלטפורמה הפרסומית לעולמות האשראי והסליקה. יש אוסף של מנועי צמיחה ועכשיו אנחנו זוכים לרוח גבית כי רואים את הערך ללקוח ונראה אותם משמעותיים יותר בהמשך.
אפליקציות כמו ביט, פיי ופייבוקס לא מאיימות עליכם? לפחות בתחומי הליבה?
"אני חושב שהמגמות שאנחנו רואים היום הן טובות כי בסופו של יום יש הרבה היגיון שעולם כרטיסי האשראי מתבסס. אנחנו (כרטיסי האשראי) יכולים להיות כרטיס דיגיטלי. זה טוב וזה בסופו של דבר יוצר אפשרויות לשלם בקלות, כי הטלפון נמצא כל הזמן איתנו והממשק משתנה אבל בבסיס יושבים כרטיסי האשראי.
"באופן ספציפי, אנחנו מאפשרים בעולמות שלנו להיות בכל הארנקים ויש לנו גם את העארנק שלנו, את אניפיי, וכל הלקוחות יכולים להשתמש בזה כמו גם בביט ולא צריך להנפיק כרטיס אחר. זה חלק מהתפיסה שלקוחות שלנו יכולים לשלם בכל פלטפורמה וליהנות מהטרנד של תשלום בנייד שהבסיס לו זה כרטיס אשראי שזה סיבה מספיק טובה שלא להשתמש במזומן.
"את ביט אנחנו סולקים ואנחנו נהנים מהגוף הזה אבל אי אפשר להשוות אותנו לשחקן חוץ בנקאי, אנחנו עם בסיס לקוחות של 3 מיליון לקוחות שאנחנו מכירים אותם ואנחנו יכולים לפנות אליהם בערוצים הדיגיטלים ויכולים לתת להם הצעות שמתבססות על הרבה מידע כי הוא לקוח שלנו כבר הרבה זמן. היתרונות התחרותיים הם ברורים של המידע ואת ההעברות עצמן.
"אני יודע שעשית קניה גדולה ואני יכול להציע לך לפרוס את התשלום. תזכור, תחומי ההנפקה מייצרים הרבה עסקאות ובהיקפים גדולים, יש צמיחה של פעילות בכרטיסי אשראי עם סטייה של 2020 אבל מחזורי ההנפקה בכרטיסים צומחים משנה לשנה בשיעור חד ספרתי".
אם ככה, אז מתבקש שלא תגבילו את עצמכם לאשראי במכולת אלא לעסקאות אשראי גדולות יותר.
"אנחנו לא מגבילים את עצמנו, משכנתאות לא בתוכנית שלנו אבל אנחנו מסתכלים על תחומים כמו אשראי לרכב ומסתכלים על עסקאות אשראי שיהיו כלכליות עבורנו ועבור הלקוחות. אנחנו באופן עקרוני ממוקדים באשראי הצרכני.
נראה אתכם מגלגלים את תיק האשראי שלכם לבורסה?
"אני במצב הפוך, אין לי מגבלת הון ובסיס הלקוחות שלנו רחב ויש לנו יכולת מכירה. אני רוצה להיות המקור להלוואה כי יש אפשרות צמיחה שם וזה לא אומר שאם יביאו לנו הזדמנות מעניינת לא ניקח אותה אבל בעיקרון, אנחנו רוצים ליהנות מתיק האשראי שלנו לאורך זמן. לנו אין צרכים הוניים, יש לנו הון ואנחנו רוצים לתרגם אותו לרווח עתידי ולא להשתמש בו לצרכים אחרים".
Apple Pay (אפל-פיי) עומדים להיכנס לשוק שלכם ולטלטל אותו.
"אני רוצה שתבין, יש לנו פעילות פינטק ואנחנו מסתכלים על הרבה דברים נוספים. אנחנו בוחנים כל הזמן השקעות ושיתופי פעולה בעולם הזה, שהוא עולם שיכול לאפשר לנו לצמוח ולהאיץ את התוכנית האסטרטגית.
"כניסה של אפל לשוק הזה היא דבר מצוין. הם באים לכאן ומעמיקים את חווית התשלום. אנחנו נעלה את הכרטיסים שלנו לשם, יש לנו הסכמים איתם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה