פרויקטים
קיימות כערך עסקי: כך אג'נדה סביבתית מייצרת הזדמנויות כלכליות
אחריות סביבתית-כלכלית-חברתית היא היום חלק בלתי-נפרד מסולם הערכים של החברות המובילות במשק, ומאפשרת התמודדות עם האתגרים הגלובליים תוך יצירת ערך לטווח הארוך | מיוחד ליום המיחזור של ישראל
בעידן של משבר אקלים הולך ומחריף, עוד ועוד גופים במשק הישראלי מבקשים להתכתב עם האתגרים הגלובליים, כשאחריות סביבתית-כלכלית-חברתית היא היום חלק בלתי-נפרד מסולם הערכים – מהאג'נדה ועד לפעילות בשטח. עם הנחת העבודה לפיה הצלחה עסקית וקיימות הולכות יד ביד, מיישרות קו החברות המובילות, המסמנות דרך חדשה לתעשייה הישראלית כולה.
שטראוס מים היא אחת החברות החלוציות בכל מה שקשור להטמעת עקרונות קיימות בזרועות הפעילות שלה. פתרונות שתיית מים נגישים ונוחים תוך הפחתת זיהום ופליטת גזי חממה, מיחזור וצמצום פסולת – ולא פחות חשוב: הבטחת עתיד בר קיימא לדורות הבאים – אלו הן אבני הדרך המתוות את החזון.
"קיימות היא ליבת העסק שלנו – מים הם תשתית לחיים ומהמשאבים החיוניים ביותר בטבע", אומרת שימרית ורשובר, מנכ"לית תמי4, שטראוס מים בשיחה עם אתר ice. "החזון שלנו הוא לעודד אנשים לעשות בחירות בריאות עבור עצמם ועבור הסביבה, ולהשפיע על כמות המים שהם שותים. אנו עושים זאת תוך פיתוח פתרונות ייחודים, מרגשים ונגישים בתחום מי השתייה, ובדגש על מחויבות לאיכות הסביבה הגבוהה ביותר והבטחת חוויית לקוח מיטיבה לכל אחת ואחד".
אחריות סביבתית, מבינים היטב בשטראוס מים, מצריכה פיתוח פתרונות יצירתיים ואימוץ טכנולוגיה מתקדמת, כשדוגמה מייצגת מספק מטהר המים MAZE, שהושק לפני מספר שנים ונמצא בברי המים תמי4 של החברה. "בישראל יש מים טובים לשתייה", מסבירה ורשובר, "כדי שהלקוחות שלנו יוכלו ליהנות ממים איכותיים וטעימים כל הזמן, יש לנו את טכנולוגיית טיהור המים MAZE, שהיא מהטכנולוגיות המתקדמות בעולם. בתחום שלנו קיים מונח מקצועי שנקרא LAST MILE ומתייחס לפרק הזמן שבו מגיעים המים לצנרת הביתית, רגע לפני שנעשה בהם שימוש. כשהצנרת ישנה או שקיימת הצטברות של חומרי פסולת בצנרת, איכות המים עלולה להיפגע. היתרון של MAZE טמון בכך שהוא גם מטהר ומסנן את הדברים הפחות טובים במים, וגם שומר על הרכב המינרליים הקיים במים".
"ברי המים החדשים שלנו מצוידים באלגוריתם חכם שלומד את הרגלי צריכת המים של הלקוחות, מה שעוזר לווסת את הפעילות האנרגטית של המכשיר בהתאם", מוסיף קובי שהם, סמנכ"ל טכנולוגיה ופיתוח מוצרים בשטראוס מים. "בהקשר הזה חשוב להבהיר כי כל רכיב וכל מוצר שלנו עובר בקרה ופיקוח קפדניים, ונדרש לעמוד בתקינה מחמירה, ישראלית ובינלאומית. לשם כך יש לנו מעבדה מתקדמת וחדשנית באור יהודה, שנועדה להבטיח בדיקה יסודית ורציפה של כל שרשרת הפיתוח – בין אם עבור המוצרים הקיימים, ובין אם עבור פיתוח מוצרים חדש, ובמיקוד על מוצרים ברי קיימא. מבחינתי, זו בדיוק המהות של אחריות סביבתית".
המעבדה של שטראוס מים. "כל רכיב ומוצר עובר בקרה ופיקוח, ונדרש לעמוד בתקינה מחמירה" (צילום באדיבות שטראוס מים)
ממחזרים ומחדשים
היום (ראשון, 8 בדצמבר) הוא יום המיחזור של ישראל, ומטרתו להעלות את נושא המיחזור על סדר היום, לחזק את האמון הציבורי בתהליכי המיון והמיחזור, ולעודד את הקהל הרחב להצטרף ולמחזר. גם בהיבט הסביבתי החשוב הזה, ניצבת שטראוס מים בחוד החנית.
היום (ראשון, 8 בדצמבר) הוא יום המיחזור של ישראל, ומטרתו להעלות את נושא המיחזור על סדר היום, לחזק את האמון הציבורי בתהליכי המיון והמיחזור, ולעודד את הקהל הרחב להצטרף ולמחזר. גם בהיבט הסביבתי החשוב הזה, ניצבת שטראוס מים בחוד החנית.
"במפעל במקדוניה הצפונית הקמנו קו מיוחד שנועד ל'מחדש', כלומר למחזר ולחדש ברי מים ותיקים, ולהחזיר אותם לשימוש", מספר שהם. "שיעור המיחדוש של המוצרים שלנו הוא גבוה מאוד, כשמדי חודש אלפי ברי מים ממוחזרים ומחודשים חוזרים לשוק ונמכרים במחיר מונגש. המשמעות פה היא כפולה: גם למזער ככל שניתן את כמות הפסולת וגם לתת מחיר אטרקטיבי ללקוחות".
כאן אגב, זה ממש לא נגמר. ב-2015 הקימו שטראוס מים ותאגיד המיחזור מ.א.י תשתית למיחזור מטהרי מים, מסננים ונורות ה-UV בשורה של מוקדים ובפריסה ארצית רחבה. "מיחזור מבחינתנו הוא חלק מרכזי בפאזל הקיימות", מרחיבה ורשובר. "חשוב להבין: שימוש בברי מים חוסך למשפחה כ-1,650 בקבוקי פלסטיק בשנה. בנוסף יש להביא בחשבון כי תהליך ייצור בקבוקי הפלסטיק גורם לפליטות גזי חממה, וזה עוד לפני שבכלל דיברנו על זיהום הסביבתי משינוע והובלה של בקבוקי הפלסטיק – כאשר מצרפים את הכל יחד, האפקט הסביבתי ברור".
משאית המים של תמי4. "חינוך לשתיית מים ושימוש בבקבוקים רב-פעמיים הוא נדבך חשוב בפעילות" (צילום באדיבות שטראוס מים)
תפיסת עולם מקיימת משתקפת גם בעיצוב מקיים, כפי שמתארת מאיה בן דוד, מנהלת העיצוב בשטראוס מים: "אנחנו נכנסים לתמונה בתחילת התהליך – מגיבוש הרעיון, דרך חווית שימוש, ועד החומרים מהם יורכב המוצר ואיך הוא ייארז בסוף – יש כאן שורה של אתגרים, שכל אחד מהם מורכב בפני עצמו. בתהליך הזה מנחים אותנו מספר עקרונות: עיצוב לשירות – עיצוב המוצר כך שבמקרה הצורך ניתן יהיה לטפל ולתקן את המכשיר בצורה נוחה ויעילה; עיצוב לפירוק – היכולת לפרק את המכשיר לחלקים ולהפריד את החומרים המתאימים למיחזור; וכמובן לשים דגש על שימוש בחומרים וגימורים במוצר המגלמים תהליכים ידידותיים לסביבה ככל הניתן".
דבריה של בן דוד באים לידי ביטוי ברמה הפרקטית במגוון מהלכים. כך למשל, האריזות של ברי מים מורכבות היום מכ-70% חומר ממוחזר; שיטת הדפוס על האריזות הוחלפה, באופן בו נעשה שימוש מופחת בצבע ונמנעה פגיעה בקרטון; וטכנולוגיה חדשה הוכנסה לצביעת הפלסטיק של ברי המים. "בעבר הצביעה התבצעה באופן ידני, כשהתהליך פחות היטיב עם הסביבה ועם העובדים", מפרטת בן דוד. "כיום הצביעה מתבצעת באמצעות הזרקה של פלסטיק עם הפיגמנטים יחד – תהליך יותר מתקדם ופחות מזהם".
"בסופו של דבר, כשמנתחים את התמונה הרחבה, מבינים שאסטרטגיה מקיימת מייצרת WIN-WIN כמעט בכל פרמטר", קובע שהם. "אם הזכרנו את תהליכי הצביעה, הרי שלצד הערך הסביבתי אני יכול לומר שייעול התהליכים מייצר גם ערך כלכלי, עם קיצור בלוחות זמנים והפחתת עלויות".
קובי שהם (מימין), שימרית ורשובר, מאיה בן דוד (צילומים תומאס סולינסקי באדיבות שטראוס מים, שחר תמיר באדיבות מאיה בן דוד, באדיבות שטראוס מים)
אימפקט רחב
מיזוג ערכי קיימות בפעילות העסקית, מלווה את שטראוס מים בכל רמות הארגון, אבל בחברה לא מסתפקים בכך ומבקשים לייצר אימפקט רחב גם בקרב האוכלוסייה. "חינוך רב סביבתי בדגש על שתיית מים, בבית ומחוצה לו, ושימוש בבקבוקים רב-פעמיים הוא נדבך חשוב בפעילות שלנו", מציינת ורשובר. "במסגרת הזו שמנו את הפוקוס גם על הדור הצעיר – בין היתר חילקנו בקבוקי מים רב-פעמיים ברחבי הארץ, הכנסנו קולרים למוסדות חינוך, ואנחנו בהחלט רואים את הפידבק החיובי".
מיזוג ערכי קיימות בפעילות העסקית, מלווה את שטראוס מים בכל רמות הארגון, אבל בחברה לא מסתפקים בכך ומבקשים לייצר אימפקט רחב גם בקרב האוכלוסייה. "חינוך רב סביבתי בדגש על שתיית מים, בבית ומחוצה לו, ושימוש בבקבוקים רב-פעמיים הוא נדבך חשוב בפעילות שלנו", מציינת ורשובר. "במסגרת הזו שמנו את הפוקוס גם על הדור הצעיר – בין היתר חילקנו בקבוקי מים רב-פעמיים ברחבי הארץ, הכנסנו קולרים למוסדות חינוך, ואנחנו בהחלט רואים את הפידבק החיובי".
"בישראל ומעבר לים, ישנה הפנמה שקיימות היא כבר לא נישה שולית, וברור לנו שאנחנו צריכים לשמש דוגמה, להוביל ולהשפיע", מסכמת ורשובר. "אנחנו גאים לקחת חלק בעשייה ובהסברה, ולשלב בין מחויבות לשמירה על כדור הארץ, לבין אחריות כלפי הלקוחות שלנו".
(בשיתוף שטראוס)