השוק

25 מיליארד דולר ב-54 דקות: הפרויקט המטורף הבא של אילון מאסק

אילון מאסק מתכנן להקים מנהרת ענק מתחת לאוקיינוס האטלנטי שתחבר בין לונדון וניו יורק בנסיעה בת 54 דקות בלבד. בעבר דובר על פרויקט דומה בעלות של 20 טריליון דולר – אך מאסק טוען שיעשה זאת באלפית המחיר
מערכת ice | 
אילון מאסק (צילום shutterstock)
אילון מאסק, הממציא והמיליארדר, שמוכר בתכניותיו הגדולות והשאפתניות, חזר לאחרונה עם רעיון עסקי נוסף שאפתני במיוחד. מאסק הציע לבנות תעלת ענק מתחת לאוקיינוס האטלנטי, שתהיה מסוגלת לחבר את לונדון וניו יורק – בנסיעה של פחות משעה. מדובר בפרויקט שעלותו מוערכת ב-20 מיליארד ליש"ט (25 מיליארד דולר), מה שגורם לאנשים לתהות אם מדובר בחזון אפשרי או בבילוי בהגזמה.
החזון של מאסק כולל נסיעה ברכבות במהירות של כ-4,800 קמ"ש, במנהרה תת-ימית שתצמצם את זמן הנסיעה בין הערים מ-8 שעות כיום, לכ-54 דקות בלבד. התכנית מדברת על שימוש בטכנולוגיית ואקום ובמערכות הנעה מיוחדות, שיבטלו את התנגדות האוויר ויאפשרו רכבות לנוע במהירויות גבוהות במיוחד. מאסק טוען כי ניתן להקים את התעלה בעלות נמוכה בהרבה מההערכות הקודמות של 20 טריליון דולר, הודות לטכנולוגיות חדשניות שפותחו על ידי חברת "The Boring Company" שבבעלותו.
 
עם זאת, למרות החזון המרשים, פרויקט כזה מציב אתגרים טכנולוגיים וכלכליים עצומים. כמה מהקשים ביותר הם התנאים הגיאולוגיים והימיים של האוקיינוס האטלנטי. עומק המים, העומד על כ-5,500 מטרים, ידרוש מחקרים גיאולוגיים מעמיקים כדי להבטיח שהתשתית שתיבנה תוכל לעמוד בלחצים האדירים. כמו כן, האוקיינוס מכיל אזורים געשיים כמו רצועת הרים התת-ימית במרכז האטלנטי, שמוסיפה אתגרים נוספים לבנייה בתנאים כאלה.
בנוסף, למרות שהרעיון של מאסק מעורר התלהבות, יש המפקפקים ביכולת לממשו. טכנולוגיית הוואקום שמבוססת על מערכות של שאיבת אוויר ונעה במהירות גבוהה, נותרה ניסיונית ועדיין לא נבדקה בהיקף כה גדול. מחסור בניסיון מעשי, כמו גם בעיות סביבתיות הנוגעות לפגיעה במערכות אקולוגיות ימיות, יכולים להוות מכשול רציני להצלחת הפרויקט.
כמו כן, עלויות הבנייה הצפויות, אם בכלל יצליחו להוריד את העלות מ-20 טריליון דולר, עדיין נחשבות לגבוהות מאוד, ומעלות את השאלה האם יש תקציב זמין לפרויקט כה מסובך. לצורך השוואה, בניית תעלת למאנש בין בריטניה וצרפת ארכה שש שנים, והיא באורך של 50 קילומטרים בלבד, לעומת יותר מ-4,800 קילומטרים במקרה הזה.

למרות שמאסק משדר אופטימיות רבה לגבי היתכנות הפרויקט, הוא נתקל בספקנות רבה מצד מהנדסים ומומחים. יתכן שתחום התחבורה המהירה, כמו טכנולוגיות ה-Hyperloop, יהיה בעתיד האפשרות המהפכנית שתחבר בין הערים, אך כיום עדיין קשה לראות את התכנית מתגשמת בזמן הקרוב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה