השוק

מהפכה בבנקים בישראל: זה השינוי שיעברו העמלות

עבור תיק של 150 אלף שקל עם שתי פעולות מסחר חודשיות, לקוח בנק ישלם בממוצע כ-1,287 שקל בשנה, לעומת 188 שקל בלבד בבתי ההשקעות. פער זה מתעצם במסחר בניירות ערך זרים, שם הבנקים גובים גם עמלות המרת מט"ח גבוהות, נוכח פערים אלו, בנק ישראל והרשות לניירות ערך מקדמים רפורמה מקיפה במבנה העמלות
מערכת ice |  1
המשכנתאות בישראל בשפל (צילום shutterstock, אביב גוטליב, shutterstock, Magma Images, פלאש 90/ עבד רחים כתיב)
בעוד שוק ההון הישראלי חווה צמיחה מרשימה עם למעלה ממיליון חשבונות מסחר, מסתתרת מאחורי הנתונים המרשימים תמונה מורכבת של פערי עמלות עצומים. המערכת הבנקאית, המחזיקה ב-85%-90% מהתיקים, גובה עמלות הגבוהות במאות אחוזים מאלו של בתי השקעות וחברי בורסה אחרים.
על פי הפרסום בכלכליסט, לדוגמה, עבור תיק של 150 אלף שקל עם שתי פעולות מסחר חודשיות, לקוח בנק ישלם בממוצע כ-1,287 שקל בשנה, לעומת 188 שקל בלבד בבתי ההשקעות. פער זה מתעצם במסחר בניירות ערך זרים, שם הבנקים גובים גם עמלות המרת מט"ח גבוהות.

נוכח פערים אלו, בנק ישראל והרשות לניירות ערך מקדמים רפורמה מקיפה במבנה העמלות. המהלך כולל פיצול דמי המשמרת לעמלת ניהול מוזלת ועמלת ייעוץ השקעות נפרדת, במטרה למנוע סבסוד צולב בין לקוחות ולהגביר את השקיפות. אולם, הרפורמה מתעכבת בשל חששות מפגיעה בענף קרנות הנאמנות, שנשען במידה רבה על מערך הייעוץ הבנקאי. הרגולטורים בוחנים כעת את מבנה העמלות בראייה רחבה יותר, כולל עמלות ההפצה שמשלמים מנהלי קרנות הנאמנות לבנקים, במטרה ליצור שוק שקוף ותחרותי יותר.
בינתיים, צצות אלטרנטיבות מעניינות בשוק. אפליקציית ההשקעות Blink והבנק הדיגיטלי וואן זירו מציעים מודלים חדשניים עם עמלות נמוכות משמעותית, ובתי ההשקעות ממשיכים למשוך אליהם משקיעים חדשים. עם זאת, רוב הציבור עדיין נשאר נאמן למערכת הבנקאית, אם מחוסר מודעות לגובה העמלות או מחשש לניהול חשבון מסחר מחוץ לבנק.
למרות העיכובים ברפורמה, יש צעד פשוט שכל משקיע יכול לנקוט כבר עכשיו: העברת תיק המסחר לגוף פיננסי אחר. התהליך דיגיטלי, פשוט, ואינו כרוך באירוע מס. כפי שמדגים המקרה של ירון, שהצליח לחסוך 83% מהעמלות השנתיות שלו, צעד זה יכול להוביל לחיסכון משמעותי. בעוד הרגולטורים ממשיכים לעבוד על פתרון מערכתי, חשוב שהציבור יהיה מודע לאפשרויות העומדות בפניו ויפעל באופן אקטיבי להפחתת העלויות הכרוכות בהשקעותיו.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בנק ישראל משכורות עתק ואימפוטנטיות גדולה
    אאאב 10/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לוקח להם שנים לבצע מהלך.. הם מוטים חזק לטובת הבנקים ולא הלקוחות. לדעתי ניתן לקצץ שם חצי מהמשרות
    סגור