השוק

בנק ישראל מזהיר מקריסת שוק הנדל"ן: זו ההנחיה החדשה לבנקים

יתרות האשראי של המערכת הבנקאית לתחום הבינוי והנדל"ן (ללא משכנתאות) עלו ב-13.9% בשנה האחרונה, והגיעו ל-295 מיליארד שקל בסוף 2023. בנק ישראל מעודד את הבנקים להגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי בענף הנדל"ן
מערכת ice | 
בנקים-אילוסטרציה (צילום Magma Images, shutterstock)
שוק הנדל"ן הישראלי מעורר דאגה בקרב קובעי המדיניות בבנק ישראל. לאחרונה, הפיקוח על הבנקים בראשות דני חחיאשוילי זימן פגישה דחופה עם ראשי החטיבות העסקיות בבנקים המובילים. מטרת הפגישה היא לדון בסיכונים הגוברים בענף הנדל"ן ובהשלכותיהם האפשריות על המערכת הבנקאית.
על פי כלכליסט, הדאגה העיקרית נובעת מהעלייה ברמת הסיכון בשוק הנדל"ן המקומי. גורמים כמו הריבית הגבוהה במשק, המצב הביטחוני המתמשך, והמחסור בכוח אדם בענף הבנייה מגבירים את הלחץ על יזמים וקבלנים. כתוצאה מכך, ישנה עלייה במבצעי מכירות אגרסיביים כמו תוכניות 80/20, שבהן הרוכשים משלמים רק 20% מעלות הדירה כמקדמה.
בנק ישראל מבקש מהבנקים לערוך ניתוח מקיף של חשיפתם לשוק הנדל"ן, בדגש על אשראי לליווי פרויקטים, רכישת קרקעות והשקעות בנדל"ן מניב. במיוחד מודאג הבנק המרכזי מהשימוש הגובר בהלוואות בלון, שבהן הקרן נפרעת בתשלום אחד בסוף התקופה. חשש נוסף הוא שרוכשי דירות עלולים להתקשות בעמידה בתשלומים עתידיים.
נתונים מראים כי יתרות האשראי של המערכת הבנקאית לתחום הבינוי והנדל"ן (ללא משכנתאות) עלו ב-13.9% בשנה האחרונה, והגיעו ל-295 מיליארד שקל בסוף 2023. במקביל, נרשמה עלייה משמעותית בהיקף המשכנתאות החדשות, עם זינוק של 55% בספטמבר 2024 לעומת השנה הקודמת. למרות שנתח הלוואות הבלון ירד במעט, היקפן עלה ב-130% בהשוואה שנתית.
לנוכח מגמות אלו, בנק ישראל מעודד את הבנקים להגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי בענף הנדל"ן. הפיקוח על הבנקים מדגיש כי הוא עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות ופועל להבטיח ניהול סיכונים נאות במערכת הבנקאית. ככל שהמצב יתפתח, ייתכן שנראה צעדים נוספים מצד הרגולטור לייצוב השוק ולהגנה על היציבות הפיננסית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה