השוק

ענקית הנדל"ן מבטלת הנפקה: זו הסיבה לביטול המפתיע

שלום שי, בעל חברת דונה, קיווה להשלים את ההנפקה לפני סוף השנה הנוכחית או ברבעון הראשון של 2025, אך התנאים הכלכליים לא אפשרו זאת. למרות התחזיות שהצביעו על הורדת ריבית בקרוב, נראה כי בנק ישראל צפוי לשמור על הריבית הקיימת ואף להעלותה בעתיד
מערכת ice | 
דיור-אילוסטרציה (צילום פלאש 90/ שחר יערי, shutterstock)
חברת הנדל"ן דונה, אחת השחקניות המרכזיות בשוק המגורים והנדל"ן המניב בישראל, החליטה לבטל את תוכניות ההנפקה (IPO) שלה, מה שמהווה שינוי משמעותי בתכניות העסקיות שלה. ההודעה על הביטול נמסרה לחתמים, אוריון ואקטיב חיתום, שעליהם הוטלה המשימה להנפיק את החברה.
שלום שי, בעל החברה, קיווה להשלים את ההנפקה לפני סוף השנה הנוכחית או ברבעון הראשון של 2025, אך התנאים הכלכליים לא אפשרו זאת. למרות התחזיות שהצביעו על הורדת ריבית בקרוב, נראה כי בנק ישראל צפוי לשמור על הריבית הקיימת ואף להעלותה בעתיד.


ההחלטה לבטל את ההנפקה נובעת משילוב של גורמים כלכליים והרהורים אסטרטגיים. שי שוקל אם ההנפקה היא הצעד הנכון להעברת החברה לדור הבא, ומשקיף על האפשרות להנפקת אג"ח בעתיד. המצב הכלכלי הנוכחי, שבו רמות הריבית נשארות גבוהות, משפיע על כדאיות ההנפקה, ונראה כי דונה תצטרך לחכות להזדמנות מתאימה יותר.

לצד השיקולים הכלכליים, דונה בונה כיום 4,500 דירות ברחבי הארץ, מתוךן 2,000 דירות מיועדות להשכרה. החברה מתמקדת בפרויקטים בפריפריה, כמו מודיעין, חריש וקריית גת, תוך שאיפה להקטין את הסיכונים הנלווים להשקעות במרכז הארץ. זהו חלק מהאסטרטגיה של שי, שמאמין כי פרויקטים בפריפריה מספקים יציבות וביטחון גבוהים יותר, גם בתקופות של אי ודאות כלכלית.

בנוסף למיזמים בתחום הנדל"ן למגורים, דונה פעילה גם בתחום ההתחדשות העירונית ומחזיקה בנכסים מסחריים במגוון ערים. מגדל דונה בירושלים, שבו ממוקם המטה של החברה, הוא דוגמה לכך. קבוצת החברות של שי כוללת שלוש זרועות עסקיות, וכלל השווי שלהן מוערך ב-7 מיליארד שקל. למרות המינוף הבנקאי, שי מדגיש כי השווי נטו של החברות עומד על 4 מיליארד שקל, דבר שמעיד על עוצמתן הפיננסית.

ההכרות הראשונה של דונה עם שוק ההון הייתה בשנת 2020, כאשר רכשה מניות של כלל החזקות. כיום, שווי המניות שבידיה עומד על 245 מיליון שקל, והיא בעלת המניות השנייה הגדולה בחברה. בנוסף, דונה מחזיקה במניות של בנק הפועלים בשווי של עשרות מיליוני דולרים. במידה ותשוב לדון בהנפקה בעתיד, שי מתכנן להעביר את המניות לחברה־אחות, כדי למזער את הסיכונים הפוטנציאליים לפני ההנפקה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה