השוק

בנק ישראל הרוויח ביולי 4.3 מיליארד דולר מניהול יתרות המט"ח

יתרות המט"ח של ישראל עלו בחודש יולי ואולי אפילו במפתיע לרמה של 213.6 מיליארד שקל; העלייה ביתרות המט"ח, בזמן מלחמה מיוחסת לרווחים שהניבו ההשקעות של בנק ישראל מחוץ לישראל
ניצן כהן |  2
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
מנתונים של בנק ישראל עולה כי בחודש יולי הרוויח הבנק המרכזי 4.3 מיליארד דולר מהשקעות של יתרות המט"ח של המדינה. במקביל משכה הממשלה כמעט מיליארד דולר כדי לממן את הפעילות שלה בחו"ל. בסך הכל עומדות יתרות המט"ח של המדינה על 213.6 מיליארד דולר שהם 42% תוצר.
בסופו של יום, לפחות כמו שעולה מהנתונים של בנק ישראל, הרי שהבנק המרכזי מנהל את יתרות המט"ח של המדינה באופן מייטבי וזה אומר שבימים קשים של ישראל, בימים בהם המדינה צריכה לממן את הפעילות הצבאית שלה כמו גם את היתירות האזרחית (אוכל, מוצרי אנרגיה וכן הלאה) הרי שליתרות מט"ח גבוהות שמנוהלות היטב יש משמעות מרחיקת לכת.
נסביר מעט את הדברים. מאחר ואנחנו במלחמה דרור לכל שהממשלה זקוקה לדולרים ולכמה שיותר מהם כדי לקנות נשק ותחמושת מחוץ לישראל, מה שמשלים את המלאים בכל נקודה בה התעשיה הביטחונית של ישראל אינה מצליחה לעמוד בעומסים.
אבל יש עוד משתנה משמעותי בנתונים וזו הנזילות של השווקים. כשיתרות המט"ח בתקופות קיצון כמו שאנחנו נמצאים בהן, גבוהות ומנוהלות כדבעי הרי שהאמון של המשקיעים (בטח הזרים אבל גם המקומיים) שאם הם ירצו למשוך מכאן את הכסף, הם יוכלו לעשות זאת במטבעות הרלוונטיים (ואנחנו מדברים על דולרים).
במשך שנים ספג בנק ישראל ביקורת על החזקה של יתרות מט"ח גדולות מידי כשבכל פעם דחה הבנק המרכזי את הביקורת הזו וטען שהיתירות המשקית הכוללת של ישראל, בהינתן גלישה מהירה למצבי קיצון, מחייבת החזקה גבוהה יחסית של דולרים במזומן.
לצערנו מצבי קיצון פוקדים את ישראל אחת לכמה זמן וב-7 באוקטובר נקלענו למצב קיצון חריג בעוצמתו ויתרות המט"ח שבבנק ישראל היו אחד הגורמים שמאפשרים יציבות כלכלית בנקודת הזמן המאתגרת הזו.
עכשיו נשאלה השאלה האם על בנק ישראל לנהל את יתרות המט"ח האלה או להחזיקם במזומן בכספות (על דרך המשל). כאן קיבל פרופ' אמיר ירון החלטה אמיצה ומאוד לא פופולרית אבל החלטה שכעת ניתן לראות ולהבין אותה עד הסוף.
פרופ' ירון החליט שבנק ישראל ינהל את יתרות המט"ח. כלומר מחזיק מזומנים בכמות שהוא מעריך שצריך ובהתבסס על ניתוחים מוקפדים של חטיבת המחקר שלו ואת יתרת המזומנים ההוא ינהל במטרה לשמור על ערכם לכל הפחות. כאן נשאלה השאלה אם הבנק המרכזי כבר החליט לנהל את יתרות המזומנים, מי יעשה זאת עבורו?
לשאלה הזו ענה אמיר בהחלטה אמיצה לא פחות, הכסף הזה ינוהל מתוך הבנק המרכזי כדי לא להשפיע על השווקים ולהיות יעד לספקולציות. בנק ישראל הקים מחלקת השקעות בתוך הבנק והוא מנהל את ההשקעות האלה על דרך השמרנות והנה בעתות חירום בנק ישראל מצליח לשמור על יתרות מט"ח גבוהות, אולי אף בניגוד לתיאוריה הכלכלית, ומייצר המון שקט אצל המשקיעים (בטח הזרים) שישראל תוכל לעמוד בצורכי המזומן שלה ושלהם גם עכשיו.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אני רק שאלה
    המדען 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למי שייך בנק ישראל?
    סגור
  • אני רק תשובה
    ביבי 08/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לי! ברור! הכל שייף לי. גם בית המשפט, המשטרה, צה"ל, המדינה... אני אחראי אבל אף פעם לא אשם. כולם אשמים ואני מנהיג דגול, מר ביטחון, גאון הדור. אבקש מהגרנמייזר להעביר 90% מיתרות בנק ישראל למימון הגרעון שנגרם באשמת השמאלנים. כמובן שלא באשמתי.
    סגור