השוק

שוכרים דירה? תתחילו לדאוג: המחירים הולכים לזנק - זו הסיבה

קונצנזוס ההערכות של הכלכלנים צופה עלייה במחירים של דמי השכירות של דירות בישראל; רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מצטרף היום לחששות האלה ומעריך - הסיכונים לעלייה במחירי השכירות גבוהים
ניצן כהן |  1
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות, shutterstock)
קונצנזוס הכלכלנים מעריך כי דמי השכירות של דירות עומד לעלות והשאלה עכשיו בכמה ועד כמה עליית המחירים הזו תהיה משמעותית ובעיקר למה.
אם כן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, רפי גוזלן מעריך שהמחירים יעלו בסדר גודל של 3% אולם הסיכונים גבוהים יותר ככל שמי שפונה מיישובי הצפון והדרום, יבין שהחזרה לבתים כמו גם השיקום הולכים ומתרחקים ויש צורך במציאת דירה חלופית, מה שיגביר את הלחצים על שוק השכירות.
בניתוח של נתוני מדד המחירים לצרכן כותב גוזלן כי "תרומה חיובית  בהתאם לצפי נרשמה מצד סעיף הדיור, שעלה ב-0.4% ותרם כ-0.1% לעליית המדד. סעיף מחירי הדירות בבעלות עלה בשיעור של 0.4% כך שהקצב השנתי,1.9%, נותר זהה למדי לקצב שנרשם בחודשיים הקודמים (2%).
"סעיף שכר הדירה עלה בשיעור מתון של 0.3%, ולמרות שבשנה האחרונה עלה בשיעור של 4.6%, קצב העלייה בו בחודשים האחרונים משקף התמתנות במומנטום לכ-3% ולמעשה התמתנות רוחבית בשכר הדירה. במבט קדימה, מעבר לתנודתיות המאפיינת את סעיף מחירי הדירות בבעלות, אנו מצפים לקצב עלייה שנתי 3%-2.5%.
"בהמשך השנה הסיכון נוטה כלפי מעלה בהתאם להתפתחות המלחמה והטיפול במפונים, שעשוי להוות גורם שתומך בביקוש לדיור/שכירות, וזאת במקביל ליכולת רכישה נמוכה של דירות שעשויה להגביר את הביקוש לשכירות".
"במבט קדימה" כותב גוזלן "אנו מצפים לעלייה של כ-3% באינפלציה בשנה הקרובה, וזאת בעיקר על רקע התאוששות מהירה יותר של הביקוש לעומת ההיצע, שמקבלת ביטוי גם בשוק העבודה ובפרט עם העלייה במשרות הפנויות ובהאצה בשכר, על רקע המדיניות הפיסקאלית המרחיבה, השיבושים בפעילות הסחר והעלאת המע"מ הצפויה בתחילת 2025.
"להערכתנו, למרות העלייה המתונה במדד מאי לא צפויה לכך השפעה על החלטת הריבית הקרובה, והריבית צפויה להישאר ללא שינוי. שכן, העלייה המתונה במדד מאי מגיעה לאחר סידרת הפתעות רצופות כלפי מעלה, וההפתעה במאי הושפעה בעיקר מסעיף הנסיעות לחו"ל שהפך לתנודתי מאוד בחודשים האחרונים וככל הניראה עדיין לא נאמרה בו המילה האחרונה, והוא צפוי להערכתנו לתרום לעליית המדד במהלך המחצית השנייה של השנה.
"בנוסף, המומנטום של האינפלציה ב-3-6 חודשים האחרונים נע סביב הגבול העליון של היעד , ובמבט קדימה לפי תחזית האינפלציה שלנו (וכי שעולה מהגרף הבא) האינפלציה בשנה הקרובה צפויה להמשיך ולנוע סביב הגבול העליון של היעד. מעבר לסביבת האינפלציה הגבוהה יחסית, תרומה להמשך יציבות בריבית מתקבלת גם מאי הודאות הגיאו-פוליטית החריגה, שמקבלת ביטוי בפרמיית הסיכון הגבוהה של המשק ובתנודתיות גבוה בשוק המט"ח, וזאת במקביל למדיניות פיסקאלית מרחיבה, שיחד מציבים סיכון כלפי מעלה לאינפלציה.  ל
"פיכך, ללא הפתעות משמעותיות כלפי מטה באינפלציה בהמשך השנה וללא שיפור משמעותי במצב הגיאו-פוליטי וירידה בפרמיית הסיכון של המשק, סביר לצפות להותרת הריבית ללא שינוי בהחלטה הקרובה ביולי, וליציבות ממושכת ברמת הריבית הנוכחית עד לסוף השנה" הוא מסכם. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא יקפוץ כלום, דירה חדשנ 5 חדרים 4000שח בלחץ (ל"ת)
    אשדוד 06/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור