דיגיטל וטק

בג"צ הציל את ההייטק הישראלי: פסילת החקיקה שתחזיר את המשקיעים

לאחר שנה שישראל נראית רע מאוד למשקיעים בחו"ל: בג"צ סיפק ניצוץ ראשון של ליברליות ונורמליות באיתות חיובי להייטק הישראלי שתלוי באותם משקיעים זרים ובלכלכה המקומית כולה. אופיר אנג'ל מ-AUREN ישראל מפרט בטור מיוחד
אופיר אנג'ל |  2
אופיר אנגל AUREN ישראל (צילום אלון סיגוי, shutterstock)
עד לפני שלושה חודשים העיסוק המרכזי שחילק את ישראל והכתיב את סדר היום הכלכלי והפוליטי, היה נושא עילת הסבירות בפרט והרפורמה המשפטית או ההפיכה המשטרית בכלל. ה-7.10 שינה כמובן לחלוטין את סדר היום אך בשבוע האחרון, עם פסיקת בג"צ, חזר הנושא לעולמנו.
לפסק הדין של בית המשפט העליון בישראל ביושבו כבג"צ, בו הוחלט על פסילת החוק לביטול עילת הסבירות - פסילה מעשית ראשונה של חוק יסוד על ידי בית המשפט - השפעה ישירה על כלכלת ישראל ועל המשקיעים הזרים שהם עורק החיים של ההייטק בישראל, קטר הצמיחה של המשק. ואפרט.

בשנה החולפת סבלה ישראל מירידה תדמיתית קשה, החל מהחודשים הרבים של המחאה כנגד החקיקה המשפטית שהוצאה לרחובות מאות אלפי אזרחים, ועד המלחמה בעזה שהראתה לעולם שבישראל עדיין שאלת החיים עצמם קודמת לסוגיות של הייטק וחדי קרן.
משקיעים זרים שראו בתחילת השנה את עם ישראל יוצא לרחובות וצועק שהלכה הדמוקרטיה, לא היו צריכים את חברות דירוג האשראי על מנת להבין שאם האזרחים צועקים שאין דמוקרטיה, הרי שאולי יש משהו בדבריהם ורמת הסיכון להשקעות שלהם בישראל הולכת ועולה.
על כך יש להוסיף את הפגיעה התדמיתית של ישראל בגלל המלחמה, והסיכון הכלכלי העצום הכרוך בכך, שמגיע עם התנהלות בעייתי של ההנהגה הכלכלית במדיניות תקציבית ממשלתית שמגדילה את הגירעון, וגורמת לכלכלה הישראלית להיראות רע מאוד.
בשבוע שעבר פסיקת בג"צ הזכירה לעולם כי ישראל היא לא רק זירת קרב מדממת אלא גם מבצר דמוקרטי ליברלי, סנונית ראשונה של תדמית חיובית כלכלית לישראל מזה זמן רב. הפסיקה חשפה בפני התקשורת העולמית נקודת אור לגבי ישראל, שלמרות הכל הולכת לכיוון של חיזוק הפרדת הרשויות והמדיניות הליברלית. כיוון זה מחזק את השותפות עם אוהדיה של ישראל ועם משקיעיה הפוטנציאליים ברחבי העולם.
ההבנה שמי שעושה עסקים בישראל יכול לקבל גיבוי חוקי ודמוקרטי מצידה של רשות שופטת עצמאית, היא אחת מאבני היסוד שמחפש כל משקיע בינלאומי וכמובן מהווה סעיף משמעותי אצל חברות דירוג האשראי, שכן היציבות המשפטית והמשטרית נחשבת לגורם חשוב בהחלטות השקעה.
אסקור גם בקצרה את השפעת פסק הדין על סוגיות כלכליות שונות:
- אמון הציבור וההשקעות: פסיקה שמחזקת את האמון במערכת המשפטית עשויה לגרום לעלייה בהשקעות, הן מקומיות והן זרות, שכן היציבות המשפטית נחשבת כאמור לגורם חשוב בהחלטות השקעה.
- השפעה על חברות ועסקים: פסיקות שמשנות את הכללים המשפטיים או הרגולציוניים - או להבדיל משאירות את המצב על כנו - עשויות להשפיע על עלויות הפעילות של חברות ועסקים, ובכך להשפיע על המשק כולו.
- השפעה על מדיניות ציבורית: פסק דין מרכזי כל כך משפיע על היחסים עם הממשלה והרשויות וכך יכול להוביל לשינויים במדיניות ציבורית, שמשפיעים על סביבת העסקים והכלכלה באופן כללי.
- השפעה על יציבות פוליטית: הפסיקה ביחס לחוק יסוד ולעקרונות הדמוקרטיים משפיעים על היציבות הפוליטית, שבתורה משפיעה על הכלכלה. גורמי ימין שחיפשו מוצא החוצה מהקואליציה יכולים להיתלות בפסק הדין כדי לאיים בהפלת הממשלה ואף להפילה.
ההייטק הישראלי תלוי בהשקעה מצד משקיעים זרים, ואלה יעדיפו שלא לשים את כספם במדינות שאינן יציבות מבחינה משטרית או בעלות תדמית שלילית.
* אופיר אנג'ל הוא יו"ר AUREN ישראל, המתמחה בליווי משקיעים בהייטק
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הכותב מבלבל את המוח.
    מישהו 01/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להפך!!!! בג"צ הורס כאן כל חלקה טובה. עילת הסבירות רק שמה כשלים על חתימת חוזים בישראל. שום משקיע לא חותם על חוזה עם שיפוט ישראלי.זו האמת. שום משקיע לא מוכן זדופט ירבי מה זה סביר. חש חוזה ועל פיו צקיך לנהוג.זה שיפוטי. אי אפשר לחתום חוזה ואז יגיע שופט ןיטען שהחוסה לא סביר לדעתו. סה טרוף!!!.לא קיים בשום מקום העולם כותב נזוי עם אג'נדה פוליטית.זה הכול.
    סגור
  • 1.
    כמה שקרים והזיות בג"ץ אסון
    הכותב על סמים 01/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכותב לא מחובר למציאות. בג"ץ לא הציל כלום רק הרס ! הרס את המרקם של הביחד !! הרס את ההייטק כי עודד את הסרבנים ומפיצי הרעל להפיץ דיבת ישראל ולהזיק למדינה
    סגור