דיגיטל וטק

עסקת המיליארדים בין אפל וגוגל: המסמך המצונזר נחשף

מסמך מצונזר שפורסם ברשת, וכעת נפתרה התעלומה סביב התוכן שצונזר בו, מצביע על קיומה של עסקה מפוקפקת במקרה הטוב בין שתי האויבות הגדולות ביותר בעולם הטכנולוגיה, שלמעשה הופך אותן לשותפות לפשע
יאיר מור | 
אפל וגוגל (צילום unsplash)
אפל וגוגל נחשבות לאויבות מרות כמעט בכל תחום אפשרי – הן אפילו טורחות להוציא באופן קבוע פרסומות שלועגות כל אחת למוצרים או לשירותים של השנייה, לבייש אחת את רעותה באירועי השקה ובכל דיון בפני רגולטור או שופט. אך כעת מתברר כי בין השתיים קיימת כנראה עסקה מפוקפקת מאוד, שעלולה לסבך אותן בצרות חסרות תקדים.
אתר הרג'יסטר חשף בסוף השבוע כי רשות התחרות והשווקים הבריטית (CMA) חוקרת את שתי החברות, בין היתר, על עסקה במסגרתה גוגל משחדת את אפל בסכומי עתק תמורת הסכמתה של השנייה שלא להתחרות בעסק החשוב ביותר שלה: מנוע החיפוש.
לאפל יש מוצר מתחרה כמעט לכל דבר שגוגל יצרה אי פעם – חוץ מהחיפוש. בעלי אייפון יודעים עד כמה אפל מקפידה לכלול בו שירותים שמתחרים בכל אלה של גוגל – מייל, עוזרת אישית, מפות, בית חכם ועוד. רק החיפוש, בכל מקום אפשרי, הוא גוגל: גם בדפדפן הספארי של אפל, גם בעוזרת הקולית סירי, וגם בדפדפן הכרום שכמעט כל משתמשי אייפון מורידים משום שהוא פשוט טוב יותר מספארי.
מסמך של הרשות מהקיץ שעבר מסביר מדוע: לפי הרשות, בין שתי החברות קיים הסכם סודי, במסגרתו משלמת גוגל לאפל נתח נכבד מאוד מהכנסותיה מהפרסומות שמוצגות למשתמשי אייפון שמשתמשים במנוע החיפוש – גם אם זה נעשה מהדפדפן של אפל וגם אם זה נעשה מהדפדפן של גוגל עצמה הזמין לאייפון. אמנם, במסמך מוזכר רק ספארי, ושמו של דפדפן הכרום מצונזר, אך קריאה מדוקדקת של הטקסט מצביעה על כך שהטקסט המצונזר לא יכול להיות שום דבר אחר מלבד כרום.
עורך דין מטעם חברה שתבעה את שתי החברות על חשד לקיומו של הסכם כזה ב-2021 אמר לאתר כי הוא מעריך שבשנת 2021 שילמה גוגל לאפל 15 מיליארד דולר – סכום עתק – תמורת זה שאפל לא תפתח מנוע חיפוש מתחרה וגם תדאג לכך שמנוע ברירת המחדל לחיפוש באייפון יהיה זה של גוגל. זאת לאחר שבאמצע העשור הקודם ביטלה אפל עסקת מיליארדים עם מיקרוסופט, שהפכה את בינג למנוע ברירת המחדל תמורת כמיליארד דולר לשנה. העסקה ההיא היתה לפי סכום קבוע – ועסקאות כאלו נחשבות לגיטימיות יחסית – אך שיתוף הכנסות מהחיפוש, בנוסף לתשלום ראשוני של מיליארד וחצי ליש"ט לשנה תמורת הפיכת גוגל למנוע ברירת המחדל בספארי וסירי, נחשב כבר ללא לגיטימי, לא מקובל ומסריח ברמות שעלולות להיות פליליות.
הרג'יסטר ביקש תגובות משתי החברות – פעמיים – וסורב. הרשות מסרה לאתר כי היא "אינה יכולה להגיב או למסור כל מידע סודי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה