דיגיטל וטק

מכורים: הישראלים לא עוזבים את הטלפון בשביל אף אחד

לפי סקר ענק שנערך עבור בזק, הישראלים השתמשו השנה במסכים בכלל ובסמארטפונים בפרט, אפילו יותר מאשר בתקופת הקורונה. מצד שני הם טוענים שהם לא מכורים, בכלל, ויכולים להפסיק מתי שבא להם – אם דבר כזה יקרה אי פעם
יאיר מור | 
נערות עם סמארטפונים (צילום Andrea Piacquadio / Pexels)
לא רואים אחד את השני ממטר – רק ברשת; לפי דו"ח האינטרנט השנתי של בזק, שפורסם הבוקר ומתבסס על סקר שערכה חברת Kantar בקרב מדגם מייצג של 4,500 ישראלים, השימוש של ישראלים בסמארטפונים בפרט, ובמסכים בכלל שובר שיאים, ונראה שהתחלנו לשכוח שיש גם אנשים שנמצאים סביבנו בעולם האמתי.
ממוצע שעות המסך היומיות של ישראלים, שעמד בשנתיים הקודמות – שכזכור התאפיינו בסגרים ואי יציאה מהבית, על כל זמן המסך המשתמע מכך – על 12 שעות, קפץ ב-2022, דווקא אחרי היציאה מהקורונה, ל-12.4 שעות. באופן מוזר עוד יותר, שעות המסך שמוקדשות לעבודה וללימודים ירדו – עבודה מ-5.7 ל-5.1 ולימודים מ-3.7 ל-3.2, בעוד כל השימושים הבידוריים (קרי: בזבוז זמן) עלוף גיימינג מ-2.1 ל-2.6, גלישה מ-2.5 ל-2.9, טלוויזיה מ-2.6 ל-3.3 ורשתות חברתיות מ-2.6 ל-3.4.
אפילו כאשר ישראלים כבר יושבים יחד, הם עדיין שקועים כל אחד במסך משלו: 22% מהבוגרים ו-34% מהילדים מתעלמים מהאנשים שסביבם במציאות לטובת הסמארטפון; 46% מהנוער מסתובבים עם אוזניות בבית לפחות חצי מהזמן; כאשר כל המשפחה יושבת בסלון וצופה בתוכן אחד, 47% מבני הנוער צופים בתוכן אחר בחדר נפרד; ואפילו הילדים (גילי 8-13) שיושבים עם ההורים בסלון, בוהים בסמארטפונים שלהם ולא בטלוויזיה.
מילא אם זמן השימוש בסמארטפון היה מנוצל לדברים חשובים – אבל לפי אותו סקר הוא לא: 77% מודים שהם נכנסים לרשתות החברתיות או אפליקציות התקשורת רק מתוך הרגל או שעמום (לצערנו, בזק לא טרחו לשאול האם אותם משתמשים מאמינים שהכניסה לאפליקציות הללו פותרת את השעמום או מגבירה אותו); ו-70% מודים שהם נוטים להפעיל את מסך הסמארטפון כדי לבצע משהוא ואז מוסחים מההתראות של אפליקציות התקשורת ושוכחים מהדבר שהתכוונו לעשות.
נראה שהסיבה לאובססיביות הזו היא שאנשים מאמינים שהם חייבים משהוא לאנשי הקשר: 83% מהבוגרים והנוער מאמינים שמצפים מהם לקרוא הודעות וואטסאפ מייד לאחר קבלתן; ו-63% מהבוגרים מאמינים כי מצפים מהם גם לענות לאותן הודעות באופן מיידי. למרות זאת, רק 19% בחרו לנסות להתחמק מתחושת המחויבות על ידי ביטול ה-V הכחול, שיוצר את אותן ציפיות.
מצד שני, אם נאמין לתשובות בסקר (ובמקרה זה אנחנו נוטים ממש לא להאמין להן), השנה למדנו גם להתנתק: 38% דיווחו שהם מתנתקים מהטלפון בשבת, לעומת 29% בלבד שדיווחו על ניתוק מהטלפון בשבתות האפלות של 2021; 55% טוענים שהם אינם מכניסים את הטלפון לחדר השינה בלילה לעומת 38% ב-2021; ו-83% בזמן אמרו שהם אינם נוגעים בטלפון בזמן ארוחה. בנוסף, 37% טענו שמחקו אפליקציות שהרגישו שהם מתמכרים אליהן; ושיעור דומה שוקלים לסגור לפחות פרופיל חברתי אחד. כמו שאומרים, אשרי המאמין.
כל זה הוביל לעלייה דרמטית בצריכת האינטרנט הקווי – מ-12 גיגה-בייט ב-2020 ו-2021 ל-15 גיגה ב-2022. מדובר בעלייה של 25%.
"השנה אנחנו בוחרים את עוצמת הדיגיטל שלנו – מתי להגביר ומתי להנמיך את החיבור לרשת", אמרה טלי פולג, סמנכ"לית השיווק בבזק. "אם עד לאחרונה הרשת ניהלה אותנו, השינוי הגדול בא היום לידי ביטוי בכך שאנחנו בוחרים לעצמנו זמן נטול דיגיטל, ועל ידי כך מנהלים את השגרה הדיגיטלית שלנו ולא להיפך. חצי מהיממה שלנו אנחנו אמנם מול המסכים, אבל אם לפני שנה מרבית הזמן יועד לעבודה או לימודים, היום אנחנו בוחרים לעשות שימוש ברשת בעיקר לטובת עיסוקי פנאי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה