דיגיטל וטק

חרדים? רק אל תקראו להם מנותקים

למרות התדמית הסגורה והמבודדת, רובם המוחלט של החרדים מחוברים לאינטרנט, לפחות חציים מצוידים בטלפונים לא "כשרים" ורבים מהם צורכים חדשות מאתרים שאינם מזוהים עם המגזר. כל הנתונים נחשפים
יאיר מור | 
חרדי עם סמארטפון (צילום cottonbro studio / Pexels)
הממשלה הנכנסת עוררה מחדש את הדיון סביב הקשר בין הקהילה החרדית בישראל ליתר האוכלוסייה, כאשר רבים טוענים שמדובר בקהילה סגורה ומבודדת, שאינה מודעת לבעיות סביבה ונשלטת על ידי רבנים ועסקנים. אך סקר מצב האינטרנט של בזק לסיכום שנת 2022 שמפורסם היום (שני) חושף כי תמונת המצב בפועל שונה כיום מאוד מהדימוי הזה.
לפי הסקר שערך מכון Kantar עבור בזק בקרב מדגם מייצג של 4,500 ישראלים, עולה כי 80% מהחרדים מחוברים לרשת האינטרנט – ולא רק שהם מחוברים, אלא שלפי הנתונים נראה שגם משתמשים בה באופן לא שונה בהרבה מאלו המוכרים לחילונים.
54% מתוך הגולשים החרדים פעילים בוואטסאפ – אמנם שיעור נמוך יחסית לכלל האוכלוסייה, אך משמעותו היא שלכחצי מהחרדים בישראל יש טלפונים לא 'כשרים' – כלומר, כאלה שלא מוגבלים רק למה שרבנים בדקו ואישרו; 72% מתוך משתמשי וואטסאפ החרדים מגדירים אותה "חלק בלתי נפרד מהחיים", ו-69% אומרים שהיא כלי מרכזי לעדכונים לא אישיים – כלומר חדשות ומידע שמגיע בדרך כלל מקבוצות ה'נייעס' (אם אתם באמת צריכים שנסביר לכם שזה כמו 'ניוז' ביידיש, אתם כנראה יותר מנותקים אפילו מהחרדים הקיצוניים ביותר).
מתוך 71% מהחרדים שצורכים חדשות דרך האינטרנט, 24% אומרים שהם מתעדכנים בחדשות דרך הקבוצות בוואטסאפ, 40% צורכים אותן מאתרים המותאמים לציבור החרדי, 28% מאפליקציות כלליות (כלומר וויינט, וואלה, מאקו, ice וכדומה) ו-10% מרשתות חברתיות. 78% מהגולשים החרדים הודו אף בצפייה ביוטיוב, מתוכם 28% לפחות פעם ביום. העיתונים עדיין מובילים עם 45% שקוראים אותם, בעוד רק 9% אומרים שהם מתעדכנים באמצעות פאשקעווילים – אותם פוסטרים מילוליים שממלאים את רחובות הערים והשכונות החרדיות.
מגמה ייחודית למדי בציבור החרדי היא "משפיעני הרשת" – כן, יש כאלה גם בציבור הכללי, אך בעוד שבחברה הכללית הם נמצאים בפייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק, המשפיענים החרדים פעילים בעיקר בוואטסאפ. יותר מכך: מדיום ה"סטטוס" של האפליקציה – סרטוני הווידאו המקבילים לסטוריז באינסטגרם או בסנאפצ'ט ולטיקטוקים בטיקטוק – הוא זירת הפעילות המרכזית שלהם. לא פחות מ-57% מהגולשים החרדים עוקבים אחרי משפיענים כאלה, וכל אחד עוקב בממוצע אחרי שמונה משפיענים. התחומים המובילים הם אוכל וטיפוח (50% מהגולשים עוקבים אחרי משפיענים מכל אחד מהתחומים הללו), משפחה (48%), דת (44%), ילדים (35%) וכלכלה (35%). באופן מפתיע, רק 8% עוקבים אחרי משפיענים שעוסקים בפוליטיקה.
המשפיענים אף מחליפים את ההתייעצות עם חברי קהילה – בדגש על רבנים. 50% מהעוקבים אומרים שאפשר ללמוד מהמשפיענים יותר מאשר מחברי הקהילה, ו-34% אומרים שהם החליפו לחלוטין את ההתייעצות בחברי קהילה (שוב, הכוונה ככל הנראה לרבנים) בהקשבה למשפיענים.
גם בקניות ברשת החרדים כבר לא נותרים מאחור, ו-46% מהם מזמינים מוצרים מהרשת, כאשר בכל מה שקשור לטכנולוגיה נראה שהם אף מובילים, עם 82% שרכשו מכשירי סלולר או מחשבים ברשת לעומת 77% בלבד בציבור הכללי, בעוד בתחום הבגדים המגמה הפוכה – 55% בציבור החרדי לעומת 60% בציבור הכללי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה