דיגיטל וטק

טוויטר נחשפת: איך הגיב מאסק למסמכים השערורייתיים?

החלק השני של 'מסמכי טוויטר' נחשף כמעט שבוע לאחר המועד המתוכנן, ולאחר שמאסק פיטר בגללם בכיר נוסף, וגילה כיצד הרשת החברתית נהגה להתייחס למשתמשים שהביעו דעות שלא מצאו חן בעיני העובדים. מאסק ענה לאחד החשבונות שנפגעו ואמר כי הוא לא יכול להבטיח לתקן הכל, אבל לפחות את הרוב
יאיר מור | 
אילון מאסק (צילום vecteezy, יוטיוב/ TED)
עובדי טוויטר – כולל הבכירים ביותר – נהגו במשך שנים להגביל בשלל דרכים חשבונות שלא מצאו חן בעיניהם, לעתים קרובות מאוד ללא כל הצדקה או אפילו הודאה בכך שהם עושים זאת.
בארי ווייס, עיתונאית הניו-יורק טיימס לשעבר שפרשה ממנו לאחר נצחון טראמפ בבחירות 2016, וכיום עורכת את אתר התקשורת העצמאי The Free Press, חשפה לפנות בוקר (שישי) את החלק השני ב"מסמכי טוויטר", שאותם מדליף, בגלוי ובגאווה, בעלי הרשת החברתית, אילון מאסק, במו ידיו. החלק הזה עוסק בפרקטיקה שנראה שעובדי החברה נהגו לקרוא לה "סינון נראות", אך הגולשים קוראים לה "חסימת צללים" (shadow banning).
המסמכים מראים כי בתוך טוויטר היתה מערכת של תגיות שמוצמדות לחשבונות שונים כדי לסמן אותם ככאלה שהמערכת צריכה 'להעלים' אותם – מילה שיכלה להתבטא במספר אופנים. כך, למשל, דוקטור ג'יי בטצ'אריה, מומחה למדיניות רפואית מאוניברסיטת סטנפורד, אמר בתחילת מגיפת הקורונה שסגרים יפגעו בילדים – וסומן במערכת כנמצא ב"רשימה שחורה לנושאים החמים" – כלומר, שום דבר שהוא מצייץ לא יכול להגיע לפיד הנושאים החמים של הרשת החברתית; דן בונג'ינו, מגיש פודקאסט ימני שהשקיע ברשת החברתית פארלה, היה ב"רשימה שחורה לחיפוש" – כלומר, לא ניתן היה למצוא את החשבון שלו בחיפוש שמו, וציוצים שלו לא הופיעו בחיפוש מילים שהופיעו בהם; צ'ארלי קירק, מייסד Turning Point USA, סומן ב"לא להגביר" – כלומר, ציוצים שלו זכו לכמות חשיפות מינימלית, ולא חשוב כמה תגובות, לייקים וציוצים-מחדש קיבלו.
 
פרקטיקה חמורה אף יותר היתה חסימה של ממש של חשבונות ללא סיבה מוצדקת. כך, לדוגמא, החשבון LibsOfTikTok, שמשתף מזה כשנתיים סרטונים של משתמשי טיקטוק ואינסטגרם שמתלוננים בעיקר על אפליית להטב"קים, נחסם רק השנה 6 פעמים. בפעם האחרונה, ימים בודדים לפני השתלטות מאסק על טוויטר, נשלחה במערכת הפנימית של העובדים הודעה לפיה "(החשבון) לא ביצע באופן ישיר התנהגות שמפרה את מדיניות דברי השטנה, (אך) המשתמשת המשיכה לכוון (תשומת לב) לעבר יחידים/בני-ברית/תומכים של קהילת ה-LGBTQIA+ עבור התנהגות בלתי הולמת לכאורה". כלומר, היא נחסמה מחשש שהיא מעודדת אחרים להפר את הכללים. מצד שני, כאשר כתובתה של מפעילת החשבון, סוכנת הנדל"ן חיה רייצ'יק, הועלתה לרשת החברתית תוך הפרה בוטה הרבה יותר של הכללים, היא קיבלה את התשובה: "בדקנו את התוכן המדווח ולא מצאנו שהוא מפר את כללי טוויטר". הציוץ שקורא לאנשים להטריד אותה בביתה עדיין זמין.
למקרים רגישים במיוחד – כמו האחרון – היה בטוויטר צוות נפרד ובכיר במיוחד, בו היו חברים מנהלת צוות המדיניות ויג'איה גד, מנהל האמון והבטיחות יואל רות והמנכ"לים, ג'ק דורסי ופראג אגרוואל, לצד כמה נוספים. החשבון של רייצ'יק סומן ככזה שלעובדים זוטרים אסור להחליט לגביו שום דבר ללא התייעצות איתם.
"אנחנו שולטים בנראות די הרבה. ואנחנו שולטים (גם) ב(יכולת ה)הגברה של התוכן שלכם די הרבה – ואנשים רגילים לא יודעים עד כמה", אמר עובד בחברה לווייס. בהודעה ששלח רות בסלאק בתחילת 2021 הוא ביקש מהעובדים לבדוק אפשרויות שונות להעלים תכנים בלי לחסום אותם. הוא רמז שדורסי לא היה מרוצה מהעניין, ורמז כי מצפה מהעובדים פשוט להמציא מדיניות שתצדיק זאת.
הדברים מאירים באור מגוחך את הצהרותיה של גד, שטענה ב-2018 כי טוויטר לא מגבילה בשום צורה נראות של חשבונות או ציוצים.
מאסק, מצידו, שכאמור מדליף את המסמכים בעצמו כדי להוכיח שעד ההשתלטות שלו טוויטר היתה ארגון פוליטי לכל דבר, צייץ כי "האמת מביאה פיוס", והוסיף כי כעת עובדים בחברה על עדכון שיראה למשתמשים את "המצב האמתי של חשבונכם, כך שתדעו בבירור אם בוצעה בכם 'חסימת רפאים' הסיבה לכך וכיצד (תוכלו) לערער".
  
בתגובה לאחד החשבונות שהוזכר בכתבה, שטען כי תחת מאסק טוויטר יכולה להיות מושלמת, הוא ענה: טוויטר לא תהיה מושלמת, אך היא תהיה הרבה יותר טובה!".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה