דיגיטל וטק
הטייס עייף מדי? הפיתוח הישראלי שיזהה זאת בקולו
פיתוח חדש של מכללת אפקה להנדסה ויחידת הרפואה האווירית יזהה בקולו של הטייס האם הוא כשיר לטיסה או עייף מדי. מדובר כרגע עדיין בשלב המחקרי שעבר את השלב הראשון בהצלחה
אתר ynet מפרסם כי מכללת אפקה להנדסה ויחידת הרפואה האווירית מפתחים כלי שיבדוק את רמת העייפות של טייסים באמצעות עיבוד קולי. השלב הראשוני כבר מאחורינו ותוצאותיו מבטיחות.
"ההתעניינות העולמית בעייפות היא רבה, כי זה דבר שהורג", כך אמרה פרופ' אהרונסון את הסיבה שגרמה לבנות כלי מדידה קולי לעייפות. "זו אחת הבעיות הקשות ביותר בתעופה, אבל היא לא קטלנית רק עבור טייסים, אלא גם עבור נהגים, אנשים שעובדים במכונות מסוכנות, ובכל המקצועות שדורשים הרבה ריכוז, עוצמה נפשית, מחשבה מהירה ותפקוד מאתגר".
פרופ' אהרונסון כי למחקרה יש יתרון על פני מחקרים מכיוון ש"לרוב חוקרים לוקחים קבוצת מתנדבים או סטודנטים, ואומרים להם כמה לישון או לא לישון ובאיזה שלב ביום להקליט, אבל זה לא ממש מבוקר". לעומת אותם מחקרים, היתרון של המחקר הנוכחי הוא בשיתוף הפעולה עם ירפ"א (יחידת רפואה אווירית). – "הצטרפנו לסדנה שנתית קיימת שעושה כל טייס ממילא במשך מספר ימים, ובודקת אותו במצבי עייפות, מה שיוצר עבורנו מעבדה מבוקרת בה אנחנו יודעים בדיוק מה קורה, והדאטה שלנו הרבה יותר מדויקת ואיכותית".
עוד ב-
בסדנה זו "הטייסים עוברים מבחנים קוגניטיביים ופעילות שונות ובודקים מה קורה אחרי 6 שעות שינה, עד 12 שעות אי שינה, 24 שעות אי שינה וכן הלאה", מסבירה אהרונסון ופירטה כיצד מבצעים את המדגם מצידם. "לקחנו דגימות קול מכל הקבוצה, שיש בה טייסים מטייסות שונות – תובלה, קרב וכן הלאה, שהקליטו את עצמם במהלך הסדנה במכשירי הקלטה טובים, וניתחנו איך בעזרת הקול מבדילים בין טייס שישן לילה לבין טייס שלא ישן לילה, שני לילות או שלושה לילות או לא ישן טוב".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה