דיגיטל וטק

הרשויות להגבלים עסקיים שוקלות לפרק את גוגל ומטא. מה הסיכוי שזה יקרה?

משנת 1984 לא פורקה חברת ענק בארצות הברית, אבל כעת נראה שהמצב עשוי להשתנות. רשויות ההגבלים העסקיים מנסות לפרק את המיזוגים שהביאו לעולם את הענקיות גוגל, מטא ולייב ניישן (טיקטמאסטר) על מנת להגביר את התחרות
שרון בירקמן | 
מטא, גוגל, טיקטמאסטר (צילום shutterstock)
בפעם הראשונה מזה ארבעה עשורים, ייתכן שהרשויות להגבלים עסקיים בארצות הברית יפרקו חברות ענק כחלק מהמאבק כנגד מונופולים. חברת הענק האחרונה שפורקה היתה AT&T . זה קרה בשנת 1984.
התיקים המתנהלים כעת נגד גוגל, מטא, ובעלת ענקית הכרטיסים טיקט מאסטר (Ticketmaster) – חברת לייב ניישן (Live Nation), עשויים להביא לכך שבתי המשפט ינקטו בצעדים דרסטיים לפירוק המיזוגים שהקנו לחברות אלה את כוח עצום.
מחלקת המשפטים האמריקאית הגישה לבית משפט פדרלי הצעה המכילה מגוון פתרונות להתמודדות עם מה שהשופט הגדיר כ"מונופול בלתי חוקי" של גוגל בשוק החיפוש. בין הפתרונות: הגבלות על ההתנהלות העסקית של החברה ואף פירוק גוגל למספר חברות נפרדות. זאת, כדי למנוע ממנה לחזק את שליטתה בשוק החיפוש באמצעות מוצרים כמו הדפדפן כרום או מערכת ההפעלה אנדרואיד.

ענקיות נוספות כמו מטא, המחזיקה בפייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם, מתמודדות עם תביעות שנועדו לערער את שליטתן בשווקים. נציבות הסחר הפדרלית (FTC) כבר הגישה תביעה לפירוק מטא, בטענה שהחברה רכשה את וואטסאפ ואינסטגרם על מנת לנטרל אותן כתחרות ובכך מנעה מחברות מתחרות לצמוח.
מחלקת המשפטים תובעת במקביל את לייב ניישן, בעלת טיקט מאסטר, בדרישה לפרק את המיזוג שאושר בשנת 2010 ובו נוצרה חברת ענק השולטת הן בהפקות ובניהול הופעות והן במכירת הכרטיסים לאירועים אלו. בתביעה נטען כי המיזוג יצר מצב בו לייב ניישן מנצלת את שליטתה בשוק כדי להכתיב תנאים בלתי תחרותיים.
חשוב לזכור כי הסמכות לפירוק חברות היא בידי בתי המשפט; רשויות ההגבלים העסקיים אינן יכולות להורות בעצמן על פירוק חברות. בהיעדר תקדימים משמעותיים או חקיקה שינחו את בתי המשפט מתי לנקוט בצעד כזה, שיקול הדעת נמצא כולו בידי השופטים. ב-2001 הפך בית המשפט לערעורים החלטה של שופט פדרלי לפרק את מיקרוסופט.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה