דיגיטל וטק

המשחק המצליח שנעלם תוך יממה: סיפורו של Flappy Bird | כישלון מפואר

סיפורו של המשחק הפשוט שהפך לוויראלי והגיע לעשרות מיליוני הורדות, אך נעלם מחנויות האפליקציות באותה מהירות שבה צמח. כיצד הצליח מפתח עצמאי ליצור תופעה עולמית, ומה הוביל לבסוף להסרת המשחק מחנות האפליקציות? | הסיפורים מאחורי הכישלונות המפוארים של עולם הטכנולוגיה – חלק 4
רפאל בן זקרי |  6
Flappy Bird כישלון מפואר (צילום Flappy Bird)
לפעמים, הצלחה מסחררת יכולה להפוך לנטל כבד מנשוא. זהו אמנם לא כישלון, אבל זהו סיפורו של Flappy Bird, משחק פשוט לכאורה, שהפך לתופעת ענק. איך למרות עיצוב הרטרו והמשחקיוּת המאתגרת, הצליח משחק מן הסוג הזה להגיע ל-90 מיליון הורדות ולהרוויח כ-50,000 דולר ביום מפרסומות, ואיך באותה מהירות שבה צמח, נעלם לפתע מחנויות האפליקציות?
Flappy Bird פותח על ידי המפתח הווייטנאמי דונג נויין (Dong Nguyen) בשנת 2013. המשחק פותח במקור כפרויקט צדדי, במטרה לשחזר את הפשטות והאתגר שהיו קיימים במשחקים הישנים של פעם. הרעיון היה פשוט: השחקנים צריכים להקיש על המסך כדי לשמור על ציפור קטנה באוויר ולהימנע ממכשולים בדמות צינורות. למרות המכניקה הפשוטה, המשחק היה מאתגר מאוד ותסכל רבים, מה שהפך אותו לממכר.
המשחק הושק בחנות האפליקציות של אפל (App Store) במאי 2013, אך בתחילה לא זכה לתשומת לב רבה. רק בתחילת 2014, כשהמשחק הפך ויראלי, הוא טיפס במהירות לצמרת מצעדי ההורדות ב-App Store וב-Google Play והפך לתופעה עולמית. הפשטות מצד אחד, והתסכול שהוא יצר אצל השחקנים מצד שני, יצרו קהילה עצומה של שחקנים שהתחרו ביניהם על ציונים גבוהים ושיתפו את החוויה שלהם ברשתות החברתיות.
הפרסום הפתאומי של המשחק הוביל לכך שהמשחק הניב הכנסות של כ-50,000 דולר ביום מפרסומות, דבר שלא היה מובן מאליו עבור משחק שפותח על ידי אדם אחד בלבד, כמעט ללא תקציב שיווק. אולם למרות ההצלחה הכלכלית, אף אחד לא הכין את דונג נויין להצלחה הזו.
המשחק הפך למוקד של תשומת לב רבה, עם ביקורות מעורבות מצד השחקנים והתקשורת. רבים שיבחו את פשטות המשחק ואת האתגר שהציב, אך אחרים הביעו תסכול ותחושה שהמשחק נועד להכעיס ולתסכל בכוונה. השילוב של השבחים והביקורת, יחד עם תשומת הלב האישית הרבה, יצרו עבור נויין לחץ כבד שאיתו הוא לא היה מסוגל להתמודד.
נויין מצא את עצמו מתמודד עם לחץ עצום מצד המדיה ומאות משתמשים שהציפו אותו בהודעות ובאיומים, מה שרק הגביר את רצונו להתרחק מאור הזרקורים ולשמור על חייו הפרטיים. ב-8 בפברואר 2014, רק חודשים ספורים לאחר שהפך לתופעה, נויין הדהים את העולם כשהודיע על כוונתו להסיר את Flappy Bird מחנויות האפליקציות בתוך 24 שעות בלבד. הוא ציין שהמשחק הפך לבעייתי מדי עבורו ושאינו יכול עוד להתמודד עם ההשפעות השליליות שהוא חווה בעקבות ההצלחה.
ההחלטה התקבלה בתדהמה על ידי השחקנים והתקשורת, אך נויין היה נחוש. ב-9 בפברואר 2014, המשחק הוסר לחלוטין מה-App Store ומה-Google Play. ההחלטה גרמה לגל של ביקורות ותהיות, ורבים ניסו להבין מדוע מפתח עצמאי יבחר לוותר על מקור הכנסה כה משמעותי. יש שטענו כי נויין חש אשם על ההשפעה שהייתה למשחק על חיי המשתמשים, ואחרים סברו שהלחץ הפך לבלתי נסבל עבורו.
לאחר הסרתו של Flappy Bird מחנויות האפליקציות, הגיע גל של חיקויים וניסיונות לשחזר את ההצלחה של המשחק. אך אף אחד מהם לא הצליח לשחזר את הקסם או את ההשפעה העצומה של המקור. המשחק הפך לאייקון תרבותי, והעתקים וגרסאות מחודשות שלו צצו כמו פטריות אחרי הגשם. מכשירי טלפון עם המשחק המותקן נמכרו ב-eBay במחירים מופקעים, והמשחק נשאר נושא לדיונים גם זמן רב לאחר מכן. גם כיום, ניתן למצוא בחנויות האפליקציות משחקים דומים, עם שמות דומים.
דונג נויין המשיך לפתח משחקים נוספים, אך אף אחד מהם לא הצליח לשחזר את ההצלחה של Flappy Bird. הוא הצהיר בכמה ראיונות שצעד זה נבע מרצונו לחזור לחיים שקטים יותר ולהתרחק מהלחץ והתהילה שהגיעו עם המשחק. אף על פי כן, Flappy Bird נותר כעדות לכוחה של ויראליות בלתי צפויה בעולם המשחקים ולמחיר שהצלחה כזו יכולה לגבות.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    בהחלט את תהיי כישלון לנצח
    פאר הטמטום 09/2024/14
    הגב לתגובה זו
    12 0
    בחייך ובמותך תהיי כושלת בת כושלת!
    סגור
  • את פתאטית ומאוסה! צאי לנו מהחייםםםם
    פח אשפה מהלך 09/2024/15
    הגב לתגובה זו
    6 0
    דפקטית
    סגור
  • 2.
    כשלון זאת אני! רק לא מפואר
    רונלי הכושלת 09/2024/14
    הגב לתגובה זו
    11 0
    לנצח כשלונית
    סגור
  • הפאר היחיד אצלך זה אם תיתקעי בביוב
    ביובית 09/2024/15
    הגב לתגובה זו
    12 0
    רק ככה את אולי תהיי "מפוארת" בחלומות שלך....
    סגור
  • 1.
    גם אני אוהבת לשחקקקק
    רונלי הכונפה 09/2024/14
    הגב לתגובה זו
    9 0
    תוכלו לשחק רק מתי שתרצו, אני משועממת .. .. .. .. .. ..
    סגור
  • אז זהו..שלא בא לנו
    ביייי 09/2024/15
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סתם מהלך
    סגור