דיגיטל וטק

ברקע האקזיטים במיליארדים: איך פועלת חלוקת רכוש בהייטק?

על רקע הדיווחים על עסקת הענק שבינתיים נפלה בין חברת האם של גוגל ל-Wiz הישראלית, עו"ד אלינור ליבוביץ', בעלת משרד לדיני משפחה, חושפת כיצד האקזיט יכול היה להשפיע משמעותית על עתידם הכלכלי של עובדי החברה

אסף רפפורט (צילום shutterstock, נתנאל טוביאס)
מאות עובדי וויז, אנשי הייטק ובני משפחותיהם ואפילו משרד האוצר, עצרו את נשימתם לקראת האקזיט הגדול במדינה כאשר גוגל ניהלה מו"מ מתקדם לרכישת החברה בסכום אגדי של 23 מיליארד דולר. עובדי החברה בעלי האופציות כבר פינטזו כיצד ערכן יעלה בעת מימוש האקזיט אך לבסוף החברה לא נמכרה.
יחד עם זאת,  הדיון  הסוער בנושא מעלה דווקא סוגיה מעניינת שמקבלת בשנים האחרונות מקום חשוב בדיונים בבתי המשפט העוסקים בחלוקת רכוש במסגרת הגירושין של אנשי הייטק.מדידים  כמו פנסיה, קרנות השתלמות, חסכונות וחשבון בנק, ישנה סוגיה שנוגעת בעיקר, אך לא רק לתחום הייטק. 
רוב העובדים בסטארטאפים, בחברות הייטק, ביוטכנולוגיה וסייבר, מקבלים לצד התנאי השכר גם אופציות של החברה שערכן בעת קבלתן הוא די זניח. עם התפתחות החברה, האופציות עשויות להניב רווחים ניכרים.
אם חברת וויז הייתה מבצעת את האקזיט המטורף, העובדים שיש בידיהם אלפי או אף עשרות אלפי אופציות תלוי בוותק בחברה ובמעמדם, יכלו למכור את האופציות ברווח גדול של מיליוני שקלים. אך מה קורה כאשר האופציות ממתינות ל"הבשלה" ובדיוק בשלב הזה נוצר משבר במערכת הנישואין בין ההיטקיסט/ית לבן או בת זוגו?
 



אם חלוקת הרכוש תסתמך רק על "מועד הקרע" - המועד שבו בני הזוג החליטו להתגרש והאופציות טרם הבשילו,  עולה השאלה מה יהיה ערכן ביום הקרע ביחס לפוטנציאל להבשלה בעתיד. העתיד יכול להיות עוד שנה וגם עוד 20 שנה, אך בתי המשפט ובתי הדין הרבניים מעוניינים שעם החתימה על הסכם הגירושין וחלוקת הרכוש לא יישארו קצוות פתוחים לדיון עתידי.

לכן, הפתרון שהחל לקרום עור וגידים בפסיקות אחרונות מתווה פתרון מעולה. שני הצדדים לסכסוך יתחלקו באופציות של בן הזוג ההייטקיסט וכך כשהאופציות יבשילו, אם יבשילו, כל אחד מהצדדים יוכל ליהנות מהפרי הבשל.
לצד החיתוך המיידי במועד הקרע לגבי רכוש פיזי או נכסים דיגיטלים שערכם מדיד, בתי המשפט מחלקים את האופציות בין בני הזוג תוך השארת פתח למימושן בעתיד. במיקרה זה המעסיק של ההייטקיסט אינו צד בעניין לא מעביר מחצית האופציות לבן/בת הזוג.  יחד עם זאת אם האופציות יבשילו, במסגרת הסכם הגירושין, בן הזוג יוכל לממשן בעתיד.
כיוון שזו המגמה המשפטית, אם הייטקיסט שצופה פני עתיד וחושש להיקלע לסיטואציה שבעת גירושין הוא יצטרך להתחלק שווה בשווה באופציות שעשויות להבשיל לסכום משמעותי, הוא יוכל לפני הנישואים להחתים את בן/בת הזוג על הסכם ממון לפיו,  האופציות שלו בחברה מוחרגות מהרכוש המשותף במסגרת חוק יחסי ממון.
כותבת המאמר היא עו"ד אלינור לייבוביץ, בעלת משרד וותיק לדיני משפחה.

(צילום: יח"צ)

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה