דיגיטל וטק

בדקו האם אתם בפנים: אלו המקצועות שהבינה המלאכותית תחליף

בינה מלאכותית חודרת במהירות לשוק העבודה ומשפיעה על משרות רבות, בעיקר בתחום הצווארון הלבן. כלים כמו ChatGPT משמשים לאוטומציה של משימות רבות, מה שמוביל לחששות מאובדן משרות. אספנו את רשימת המקצועות הראשונים שעשויים להיעלם עם התפתחות נוספת של הטכנולוגיה הזו
רפאל בן זקרי |  1
בינה מלאכותית-אילוסטרציה AI (צילום shutterstock)
הבינה המלאכותית חודרת במהירות לכל תחום בחיינו, ולא מדלגת גם על עולם העבודה. כלים כמו ChatGPT פותחים בפנינו אפשרויות חדשות, ומסוגלים לבצע לא מעט משימות בצורה אוטומטית, מה שעלול להוביל לאובדן משרות במגוון ענפים, בעיקר בתחום הצווארון הלבן.
מאז השקתו בנובמבר 2022, ChatGPT של OpenAI הפך לכלי רב עוצמה המאפשר ניסוח מכתבים, תיקון שגיאות בקוד ואף סיוע לסטודנטים בהכנת מטלות. בעקבותיו, שוק הצ'אטים התרחב במהירות עם השקת מודלים נוספים כמו Gemini של גוגל, קלוד של Anthropic ו-Llama 3 של Meta. כלים אלו מציעים מגוון רחב של יכולות, החל מכתיבת טקסטים ועד ניתוח נתונים, מה שגורם לחברות רבות להטיל ספק בעתיד עובדיהן.
דוגמאות לכך ניתן למצוא ב-IBM ובחברת התקשורת הבריטית BT Group, אשר ציינו את הבינה המלאכותית כגורם לפיטורי עובדים בשנת 2023, תוך ציון כי משרות אלו לא צפויות להיות מאויישות שוב. מחקר של קבוצת הבנקאות גולדמן זאקס מעלה חשש נוסף, ומצביע על כך שכלי בינה מלאכותית עשויים להשפיע על 300 מיליון משרות ברחבי העולם ולגרום לשינויים דרמטיים בשוק העבודה. ניתוח של תאגיד הייעוץ האסטרטגי McKinsey מרחיב אף יותר את התמונה, וצופה כי עד שנת 2030, כ-12 מיליון אמריקאים יצטרכו להחליף מקצוע עקב התפתחות הבינה המלאכותית.
אספנו עשר משרות שלפי מומחים יהיו הראשונות להיעלם עם התפתחות נוספת של הבינה המלאכותית:
  • מקצועות טכנולוגיים: מתכנתים, מהנדסי תוכנה, אנליסטים - כלים כמו ChatGPT יכולים לכתוב קוד ולבצע ניתוחים מדויקים, מה שעלול להקטין את הצורך במפתחים אנושיים.
  • מקצועות מדיה: עיתונאים, כותבי תוכן, פרסומאים - בינה מלאכותית יוצרת (Generative AI) יכולה ליצור תוכן ברמה גבוהה, ואף לכתוב מאמרים עבור אתרי חדשות.
  • תפקידי סיוע משפטי: עורכי דין, עוזרי משפט - עבודות משפטיות רבות, כמו עיבוד מידע וניתוח משפטי, יכולות להתבצע באופן אוטומטי באמצעות AI.
  • אנליסטים ומחקרי שוק: בינה מלאכותית מצטיינת בניתוח נתונים וזיהוי מגמות, מה שעלול להחליף אנליסטים שאוספים ומנתחים נתונים.
  • מורים: למרות החשש שלהם עצמם מהשימוש ב-ChatGPT עבור מטלות, גם עתיד המורים אינו בטוח. בינה מלאכותית יכולה ללמד שיעורים בצורה יעילה, ואף להשתפר עם הזמן.
  • מקצועות פיננסיים: אנליסטים פיננסיים, יועצים פיננסיים - עבודות אלו, הדורשות עיבוד נתונים רב, עלולות להיפגע מהאוטומציה שמציעה הבינה המלאכותית.
  • סוחרים בבורסה: סוחרים ובנקאים להשקעות עלולים להיות בסיכון בגלל אוטומציה של משימות מסוימות.
  • מעצבים גרפיים: מחוללי תמונות יכולים ליצור תמונות ודימויים במהירות, מה שעלול לשנות את עולם העיצוב ולייתר חלק מהמעצבים.
  • רואי חשבון: גם מקצוע זה, שנחשב יציב יחסית, עלול להיות מושפע לרעה מבינה מלאכותית, שתבצע חלקים משמעותיים מעבודת רואי החשבון.
  • נציגי שירות לקוחות: בינה מלאכותית כבר משמשת במענה לשירות לקוחות, והיא צפויה להחליף חלק ניכר מהנציגים בעתיד.

עם כל זאת, חשוב לציין שכלי בינה מלאכותית הם עדיין לא תחליף מלא במקומנו, ושהתפקיד של בינה מלאכותית בהחלפת המקצועות שלנו עדיין שנוי במחלוקת בין מובילי התחום. אלו אמנם כלים רבי עוצמה שנועדו לשפר את היעילות והביצועים בעבודה, אך הם עדיין לא חפים מבעיות או בשלים להחליף אותנו לגמרי.
לאור העובדה שמחקרים מראים שמעסיקים מעדיפים עובדים בעלי מיומנויות בינה מלאכותית, ולא להחליף אותם בכלי בינה מלאכותית, המסקנה הראשונה היא שעל עובדים בכל התחומים להיות מודעים לשינויים המתרחשים ולפתח מיומנויות חדשות על מנת להישאר רלוונטיים בשוק העבודה העתידי.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מורים
    גמלאי 06/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא יוחלפו ע"י AI
    סגור