כסף וצרכנות

בגלל המלחמה: תושבי הצפון משלמים יותר על תחבורה ציבורית

כדי לשבש את פעילות החיזבאללה, מפעיל צה"ל שיבושי GPS שמונעים מנוסעי התחבורה הציבורית בצפון, לשלם פחות על נסיעה ברכבת באמצעות אפליקציות הופאון ומוביט. משרד התחבורה הורה למפעילות למצוא פתרון לבעיה
עומר כרמון |  1
אפליקציות תשלום ותיקוף בתחבורה ציבורית-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" והחשש שטילים וכלי טייס לא מאוישים של חיזבאללה יעשו שימוש ב-GPS כדי לפגוע במדויק במטרות ישראליות, מפעיל צה"ל בימים האחרונים שיבושי GPS - שמורגשים בעיקר באזור הצפון - וגורמים לתקלות ביישומים מבוססי מיקום, כדוגמת יישומון פיקוד העורף, ווייז, גוגל מפות ועוד. 
את הבעיה ביישומון פיקוד העורף ניתן לפתור באופן ידני באמצעות 'הוספת אזור עניין', כך שקבלת ההתרעה על שיגור טיל לא תושפע מהשיבוש. אולם את התקלה באפליקציות המשמשות לתשלום של נוסעים בתחבורה הציבורית קשה יותר לפתור. ממשרד התחבורה נמסר לאייס כי הנחה את מפעילי האפליקציות לוודא שלא ייגרם נזק כספי לנוסעים. אך עדיין לא ברור כיצד יתבצע הדבר. 
אפליקציות התשלום של הופאון ומוביט מציעות לנוסעיהם תשלום לפי החוזה המשתלם ביותר בהתאם לנסיעות שביצעו בפועל במהלך כל חודש. בשל המלחמה, משתמשי האפליקציות המגיעים לתחנות הרכבת הכבדה, בעיקר באזור הצפון (וגם הכרמלית בחיפה), לא מצליחים לשלם באמצעות האפליקציה, משום שהיא אינה מזהה שהם נמצאים בפועל בתחנה. מסיבה זו נאלצים הנוסעים לשלם באמצעות כרטיס הרב קו, שבניגוד לאפליקציה פועל באופן "טיפש" וגובה תשלום גבוה יותר, ללא כל קשר לנסיעות בשאר ימי החודש.
ממשרד התחבורה נמסר כי הם מודעים למצב ופועלים למזעור הנזק: "מיד עם הידיעה על השיבושים, החל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לפעול במטרה למזער את ההשפעה על ציבור הנוסעים. התיקוף באמצעי תחבורה הכוללים פתיחת שערים (כגון שערים בכניסה לרכבת) עלול להשתבש באופן שימנע את פתיחת השער לנוסע. מפעילי התחבורה הציבורית הונחו לאפשר לנוסעים מעבר במקרים מסוג זה. בנוסף, הנחה משרד התחבורה את מפעילי היישומונים לוודא כי לא נגרם כל נזק כספי לציבור הנוסעים".
עוד הוסיף המשרד: "יכולת התשלום באמצעות היישומונים באוטובוסים, הן באמצעות הרב-קו והן באמצעות יישומוני התיקוף והתשלום, מושפעות במידה פחותה בדגש על רישום מיקום התיקוף בלבד. לאור האמור תהליך הפיקוח יותאם במטרה לקחת מצב דברים זה בחשבון". 
מחברת הופאון נמסר: "אפליקציות התשלום והניווט בתחבורה הציבורית של הופאון מבוססות הן על שימוש במיקום הנוסע והם על מיקומי האוטובוסים המתעדכנים בזמן אמת. עקב שיבושים שחלו במערכות הג'י.פי. אס, חוו חלק מהמשתמשים שלנו תקלות בשירות. שירות הלקוחות שלנו מסייע בכל פנייה בנושא התשלומים".
ממוביט נמסר: "שיטת התיקוף באפליקציה, שמסתמכת בין השאר על מיקום המשתמש בעת התיקוף, אופיינה על-ידי משרד התחבורה ואין ביכולתנו לשנותה. מיד עם קבלת התלונות בוצעה בדיקה פנימית שהעלתה כי אין מדובר בתקלה באפליקציה אלא הפרעות ב-GPS הקשורות למצב הביטחוני. משרד התחבורה עודכן ואנו עומלים על מציאת פתרונות נוספים ביחד עם המשרד. לקוחות אשר זכאים לכך יזוכו".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    צריכים לקבל תחב''צ חינם בימים אלו
    אלונה, מרכז 10/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    .
    סגור