כסף וצרכנות

משבר בתנובה: כך הרוויחו מותגי החלב המתחרים מהמחסור

בזמן שפס היצור של תנובה המיועד לאריזות חלב במחיר מפוקח, מושבת, שוק החלב הניגר כולו נגרר לכיוונים מפתיעים. מי המרוויחות והמפסידות מהעניין?
שירה יום טוב | 
מוצרי חלב (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
מוצרי החלב המפוקח של תנובה מהווים כ-3/4 משוק החלב המפוקח בישראל, כשבשבועות האחרונים יש מחסור חמור במוצרים. בשבוע שעבר העידו בתנובה על תקלה בפס היצור והאריזה של המוצרים הספציפיים, והחדשות הרעות הן שתיקון הבעיה וחזרה לייצור מלא, עלולים לקחת לפחות שנה. 
בזמן הזה, מי שמרוויחות הן המחלבות המתחרות שהמוצרים המפוקחים שלהם מראים עליה משמעותית לאור העובדה שהם היחידים שנמצאים על המדפים בסופר. עם זאת, גם לתנובה וגם למחלבות המתחרות נרשם גידול בקטגוריית החלב שאינו מפוקח, עליו המחלבות מרוויחות אחוזים משמעותיים, ובהיעדר המוצר ה"קלאסי", נראה כי הלקוחות פונים לרכישת המוצרים המיוחדים שכוללים את קטגוריית המועשר, דל לקטוז, נטול לקטוז וכו'.
כשמסתכלים על נתוני המכירות של אריזות החלב המפוקחות בקרטון ושקית, המכירות של תנובה לאורך השנה עוד מחזיקות את החברה בשינוי חיובי של 2% ביחס לשנה שעברה. אולם בחודש האחרון מדובר בירידה של 7%. טרה מציגה בגזרת החלב המפוקח תמנה די עגומה עם ירידה של עשרות אחוזים גם בגרף השנתי עד כה וגם בחודש האחרון.
לעומת זאת, המותגים הקטנים (מותגים פרטיים, מחלבות הגולן, גד וכו), מראים בחודש האחרון זינוק של עשרות אחוזים במכירות החלק המפוקח. שטראוס (יטבתה) מראה עליה גם בגרף השנתי ובנוסף רושמת עליה של 8% בחודש האחרון. בסך הכל, שוק החלב המפוקח מציג שינוי שלילי של -8% מתחילת השנה ושינוי שלילי של -9% בחודש האחרון.

מה שמעניין לראות זה הזינוק בקטגוריית חלב מיוחד, שנגרר בעקבות החוסר במוצרים המפוקחים והמוכרים. בתנובה מציגים זינוק של 38% בחודש האחרון, וזה קורה יחד עם עליה של 6% מתחילת השנה. באופן יחסי העליה הלא גדולה נובעת מפופולאריות מוצרים גם בתקופה המקבילה אשתקד.
בטרה לעומת זאת משיגים זינוק בביקוש למוצרים, כשמתחילת השנה מציגה המחלבה זינוק של 202% במכירות מוצרי החלב המיוחדים, ובחודש האחרון מדובר בגידול של 87% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם בשטראוס מציגים עליה שתית ותקופתית כשבחודש האחרון המכירות בקטגוריה עולות ב-18%. 

בסך הכל, בזמן שקטגוריית החלב המפוקח במגמת ירידה, בקטגוריית המיוחדים נרשם גידול של 30% רק בחודש האחרון. עבור המחלבות מדובר ברווחים משמעותיים יותר מכיוון שזו הקטגוריה שלא דורשת התאמת מחיר. המרוויחה העיקרית מהמשבר, כך נראה, זו מחלבת טרה, שמגיעה לגידול מכירות משמעותי, בזמן שג המתחרות שלה נתרמות לא מעט מהמשבר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה