כסף וצרכנות

מחסור עולמי חמור: זה המוצר שהתייקר בעשרות אחוזים

משבר מחירי החמאה והמרגרינה נובע מירידה בייצור החלב העולמי, כאשר יצרנים גדולים כמו ארה"ב, האיחוד האירופי, ניו זילנד ואוסטרליה מדווחים כולם על ירידה בתפוקה מאז סוף 2021, על פי דו"ח יולי של חקלאות ארה"ב
מערכת ice |  4
התייקרות מוצרים (צילום shutterstock)

מחסור עולמי בחלב ומלחמת רוסיה-אוקראינה, תרמו לעלייה חריגה במחיר החמאה והמרגרינה - אחד ממקורות רבים להלם עבור קונים אמריקאים המתמודדים עם אינפלציה גבוהה של עשרות שנים. מחירי החמאה והמרגרינה זינקו ב-32.2% בספטמבר, נתון זה סימן את העלייה החדה ביותר שנראתה בכל קטגוריית מזון במדד המחירים לצרכן של החודש שעבר.

בעוד שהמחיר של כמעט כל מוצרי הצריכה הושפע מהעלייה בעלויות העבודה והמשלוח במהלך השנה האחרונה, לשורה של מכשולים גיאופוליטיים, במיוחד רוסיה-אוקראינה, הייתה השפעה מוגזמת על חמאה ומרגרינה, כך דיווח CNBC. "כל העלויות שמגיעות לייצור מקל חמאה, כל העלויות הללו עלו", אמר דובר איגוד המזונות החלב הבינלאומי, מאט הריק, לרשת.
עבור החמאה, בעיית המחירים נובעת מירידה בייצור החלב העולמי, כאשר יצרנים גדולים כמו ארה"ב, האיחוד האירופי, ניו זילנד ואוסטרליה מדווחים כולם על ירידה בתפוקה מאז סוף 2021, על פי דו"ח יולי של חקלאות ארה"ב. "מאז סוף 2021, אספקת החלב העולמית התהדקה, והעלתה את המחירים של מוצרי חלב מיוצרים", נכתב בדו"ח.
בעוד שהדו"ח אמר שייצור החלב בארה"ב צפוי "להפוך לחיובי" במחצית השנייה של השנה, הריק אמר ל-CNBC שיצרנים אמריקאים שלחו יותר חלב לחו"ל כדי לקזז את המחסור העולמי. היצוא נטו של חמאה מתוצרת ארה"ב שילש את עצמו במהלך המחצית הראשונה של השנה, בעוד שהמלאי המקומי של חמאה ירד והמחירים עלו.
 


בינתיים, ייצור המרגרינה התייקר בהרבה בגלל העלות הגואה של המרכיב העיקרי שלה, שמן צמחי. אוקראינה היא היצרנית המובילה בעולם של שמן חמניות, ומהווה 31% מכלל התפוקה העולמית ו-3% מ"השמנים הצמחיים העיקריים המיוצרים בעולם", לפי מחלקת החקלאות.
 

מלחמת רוסיה-אוקראינה השפיעה על הייצור, הטרידה את השוק העולמי של סחורות שונות וקטעה את המשלוחים - מה שהביא לעלייה במחירים ברחבי העולם.

"אי הוודאות בשוק לגבי אספקת שמן חמניות מאוקראינה יצרה ביקוש נוסף לשמנים צמחיים אחרים, כמו דקל, סויה וקנולה", אמרו במחלקה. "האספקה ​​של חלופות אלה צפויה להיות הדוק בשנת השיווק 2021/22, מה שיתרום לעלייה במחירי שמן צמחי".
CNBC ציינה כי בעיות הקשורות למזג האוויר הפריעו לייצור שמן צמחי במדינות אחרות על ידי השפעה על שמן קנולה בקנדה ועל ייצור פולי סויה בברזיל, בהתאמה.
בסך הכל, קטגוריית "אוכל בבית" של מדד המחירים לצרכן, המתייחסת למחירי מכולת, עלתה ב-13% בהשוואה לחודש המקביל לפני שנה. כמו רוב הקטגוריות האחרות, אינפלציית המזון הגיעה לרמתה הגבוהה ביותר מזה עשרות שנים. ברמה הגרעינית יותר, מחיר המרגרינה רשם זינוק חד יותר של 44% בחודש שעבר בהשוואה לחמאה שעלתה ב-26.6%.
המחירים צפויים להישאר גבוהים עד סוף השנה הנוכחית. מחירי החמאה והמרגרינה העולים הם רק מקור אחד להלם מדבקה על פריטים יומיומיים. האינפלציה דחפה את מחיר לחם הפרימיום ל-10 דולר לכיכר באזורים מסוימים. מחירי הביצים זינקו גם בגלל התפרצות גדולה של שפעת העופות שהשפיעה על הייצור בארה"ב.

תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אצלנו יותר יקר
    חוני 10/2022/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אפילו אם זינקו ב32 אחוז בארצות הברית ישראל עדיין הכי יקרה בעולם
    סגור
  • הבעיה?
    בכיייייינים חלאס 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תפסיקו להתלונן בכיייינים אחלה איכות חיים יש לנו פה אין רעב אמיתי בארץ ביטוח לאומי באמת נותן לנו כסף(כשחייבים+צריך לדעת לדרוש) וכולכם עם המשכורת זהב שיש לנו יכולים לטייל בקלות באירופה הודו תאילנד ללמעלה מחצי שנה שזה הזוי מבחינת מלא אירופאים דרום אמריקאים וכאלה דיברתי עם הרבה חופשה זה שבועיים חודש לא שנה בהודו על חשבון ההורים
    סגור
  • 2.
    חמאה
    אייל 10/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי אוכל חמאה לא בריא ולא מרגרינה איכס
    סגור
  • 1.
    5 דקות אני מייצר חמאה בבית (ל"ת)
    מומו 10/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור